Senaste nytt

Svenska pass känsliga för slitage?

Jonas C

Medlem
Det har gått lite drygt ett år sedan jag förnyade mitt pass och det har åkt med på att dussintal resor. Något som jag har noterat dock är att utsidan på passet slits väldigt fort, där guldfärgen på framsidan i princip har slitits bort efter bara ett år. Det är visserligen bara kosmetiskt och på insidan är det inga större tecken på slitage. Jag antar att det kan ställa till med smärre problem när man inte kan se vilket land passet kommer ifrån, utan att behöva öppna det.

Har någon av er råkat ut för samma problem?
 

Jonas C

Medlem
image.jpg
 

David

Medlem
Svagt slitage i vänsterkant. Haft mitt sedan Okt-13. Förvaras normalt i en reseplånbok och tas sällan fram.
 

AABack2ARN

Medlem
Mitt "normalpass" som jag använder mest frekvent har absolut börjat tappa färgen, medan mitt extrapass är väldigt gyllene. Brukar ha passat nerpackat eller i bröstfickan så jag tycker inte att jag är ovarsam. Folk som använder passet som vanligt id-kort och har det i bakfickan har en tendens att ha ganska slitna pass...

Däremot inga tecken på bruster limning som mitt gamla pass hade.
 

nota bene

Medlem
Jag har ett utgivet 2011, så den 'gamla' typen. Det har inga större problem alls - färgen är som den ska. Lite slitet vid inhäftningen på baksidan (typ veck där den hårda passidan slutar).
 
A

Aurora

Guest
Haha. Jeg har hatt mitt siden 2007, har hatt det liggende i ei veske og litt rundt omkring i de siste årene (mao blir det mye slitasje mot det) og det ser enda som nytt ut. Norge bruker nok en annen trykkmetode :)
 
A

Aurora

Guest
Det kanske det som motiverar den där extra hundralappen (om 1SEK=1NOK) som ett norskt pass kostar... ;)

Der kan du se, det lønner seg å betale litt ekstra for kvalitet, det vises kanskje ikke der og da, men etter flere år med slitasje så... ;) (hinter villt til luftfartsbransjen :p )
 
Toppen