Senaste nytt

US Airways Dividend Miles (USDM) uppgår i American Airlines AAdvantage under 2015

henrik l

Medlem
Såg också detta och som jag nämnde i en annan tråd verkar det som de börjar justera uttagen på sina egna flighter. Däremot var Partner award intakt. En kvalificerad gissning är att 2014 blir det det sista året med förmånliga USDM-bokningar. Som trenden har sett ut med olika "enhancements", känns det mest troligt att USDM kommer att anpassas mot AAdvantage. Frågan är om det kommer att bli kvar några av USDM-fördelarna? AAvantage är ju inte så illa när det gäller uttag av bonusresor, men det går inte att jämföra med USDM.
 

Dr. Miles

Expert
När United och Continental gick samman kunde man flytta miles mellan två programmen (United Mileage Plus och Continental One Pass) gratis under övergångstid. Vilket var mycket användbart då de hade olika uttagningstabeller.
Detsamma var det när Delta och Northwest gick samman.
 
Jeg har fundet enkelte dage med 4 pladser i BA F når jeg søger på BA.com, nogen chance for USDM agenten kan se alle 4?

(Jep ved godt det koster $$$ :( )
 

Senator

Moderator
Nu börjar det hända en del spännande saker gällande USDM och AA Advantage. Enligt Wall Street Journal och USA Today kommer båda programmen erbjuda ganska mycket extra miles för resor (köpt och betalade) i affärs- och förstaklass:
American: Premium fliers will get bonus miles in 2015

Under är en summering från en tråd på FlyerTalk. Två lite motstridande tankar jag har är:
Doug Parker (CEO nya American och f.d. CEO på US Airways) har hela tiden hävdat att American kommer inte ha ett revenue-baserat modell. Men, med detta inför man delvis detta eftersom US Airways lägsta klass (Z i business) och Americans lägsta klass (I i business) får lägre bonusmiles. Så det är en form av revenue-baserat modell ändå. Kanske ett första steg.

I alla fall jag pingar @AABack2ARN och @Alf som våra AA fans här om de har några åsikter om detta?

Starting in 2015, additional bonus miles will be credited for paid first and business travel. Bonus miles are per segment, and based on the purchased fares. Below is a breakdown of the bonus miles:

AAdvantage Executive Platinum & Dividend Miles Chairman's Preferred:

  • First / Business Fare classes: F, A, P, C, J, R, D:
    • 12,000 bonus miles on longer flights*
    • 1,000 bonus miles for all other flights
  • First / Business Fare classes Z, I:
    • 3,500 bonus miles on longer flights*
    • 1,000 bonus miles for all other flights

AAdvantage Gold, Platinum & Dividend Miles Silver, Gold, Platinum:

  • First / Business Fare classes: F, A, P, C, J, R, D:
    • 6,000 bonus miles on longer flights*
    • 500 bonus miles for all other flights
  • First / Business Fare classes Z, I:
    • 1,000 bonus miles on longer flights*
    • 250 bonus miles for all other flights

Non-status AAdvantage & Dividend Miles members:

  • First / Business Fare classes: F, A, P, C, J, R, D:
    • 3,000 bonus miles on longer flights*
    • 250 bonus miles for all other flights
  • First / Business Fare classes Z, I:
    • No bonus miles

* Long flights are defined as all flights over 3,000 miles, plus all non-stop flights between JFK & SFO, and JFK & LAX.
 

AABack2ARN

Medlem
Intressant! Det här behöver man fundera på hur man kan nyttja sig av på bästa sätt :)

Först kan man notera att detta är UTÖVER den förbättring som redan annonserats som medför att alla betalda businessbiljetter också ger 50% i kabinbonus.

Det som är lite surt dock är att HNL-LAX är 2556 miles och således under gränsen för att ge 12000 bonusmiles i bokningsklass A eller P (vilket är vad man brukar få när man bokar en internationell I-biljett i ett tvåkabinsplan). Således måste man tänka om...

DUB-LHR-LAX-HNL i I-klass (A på sträckan LAX-HNL) ger om man är EXP (500x1.50+500) + (5456*1.50+5456) + (2556*1.50+2556) = 21280 RDM efter den redan annonserade förändringen 1JAN2015.

Denna biljett skall nu ge (500x1.50+500+1000) + (5456*1.50+5456+3500) + (2556*1.50+2556+1000) = 21280+5500 = 26780 RDM enkel väg eller 53560 RDM tur och retur :)

Men om man i stället bokat DUB-LHR-DFW-HNL hade man (förutom bättre stolar på sträckan till HNL) inkasserat (500x1.50+500+1000) + (4750*1.50+4750+3500) + (3784*1.50+3784+12000) = 38085 RDM enkel väg eller 76170 RDM tur och retur :):):)

Verkar ju kanonbra!
 
Toppen