Senaste nytt

Resa med medicin till Dubai

Teddulin

Medlem
Ang hostmedicinen. Då vi åker med TK via IST så finns det väl inget som hindrar att vi tar med en liten flaska till IST och ger honom en skvätt innan vi går på nattflighten till Dubai och sedan självklart gör oss av med flaskan? Förhoppningsvis hinner han bli helt återställd men annars vore det ju skönt för både honom och resten av C-kabinen att få sova i lugn o ro.
 
M

Monkey_Class

Guest
Det vi ska ta in är:
Citodon
P-piller
Annan narkotikaklassad medicin, kan kolla upp namnet sen
Sömntabletter
.

Inga livsnödvändiga meds som jag skulle ta chansen för. Ni kan handla sömnhjälp och smärthjälp på plats. Kådisar kan Ni ta med Er å tar Ni med Er en trippeldos med kådisar och förbrukar upp dem så lär Ni nog bli både trötta och avslappnade och då behöver Ni inte de tabletterna.
 
  • Gilla
Reactions: JLE
M

Monkey_Class

Guest
Tack för svar. Ni verkar säkra på saken, men vart vänder man sig om man vill få detta bekräftat till 100 %? Som läget är nu så behöver han verkligen medicinen men jag får hoppas att han blir bättre tills vi åker.

Barn har överlevt hosta förr så det handlar nog mer om att Ni kanske tycker det är mer jobbigt för Er än sonen.

OT Min farmor blötte ned en sockerbit i hemkört och tryckte i barnen vid allehanda åkommor.
 
M

Monkey_Class

Guest
@NyfikenGrau,
En normalt begåvad människa kan ha väldigt kul och man ska inte vara rädd för GCC regionen dock behöver man inte leva rövare som man kanske kan göra i andra länder.

Problemet är bara att det finns en uttalad godtycklighet och man vet aldrig hur den slår om man passerar en "gräns".
Det som är OK idag kanske inte är det i mörrn bara för att just den polismannen har tandvärk och inte har fått sova den natten för nyfödda sonen skrek hela natten pga att denne fick opereras och att polismannen inte vt hur han skall få råd att betala det hela (nu kostar iofs sjukvården nada).
You'll get the Point.
Bättre att vara safe than sorrow för du som person/turist eller svensk betyder nada.
 

Andreas Q

Medlem
Jag skulle absolut inte ta med mig hostmedicin med etylmorfin till Dubai. De är helt sjövilda när det kommer till läkemedel. I teorin räcker det med att du har en förskrivning för att få ta in flaskan men arbetet med att ordna brev från läkaren på engelska + schengenintyg överstiger vinsten av ett barn som hostar något mindre...

Jag har inte med mig något annat än Panodil när jag åker till emiraten och då är jag ändå läkare.
 

Praslin

Ny medlem
Jämför med om du kommer till Arlanda och lägger upp en Kalashnikov på tulldesken. Du åker inte fast för smuggling men däremot för olaga vapeninnehav. Lägger du upp narkotika(klassad medicin) på tulldesken åker du fast för olaga narkotikainnehav (såvida du inte har ett skriftligt tillstånd från generaldirektören på Läkemedelsverket i Dubai).
Hej. Vi har tänkt att åka till Seychellerna i mars nästa år och jag är extremt flygrädd. Har recept på sömntabletten Imovane som jag brukar ta på långa flygingar och även natten före resa då jag är mycket uppvarvad. Om jag nu måste ordna med tillstånd fr GD är det möjligt tro att de skulle godkänna 20 tabletters införsel vid transit? Och isåfall hur går jag tillväga. Tacksam för svar. mvh Praslin
 
Toppen