Senaste nytt

Kreditering av flight till rätt bonusprogram efter ombokning

cantona

Medlem
Hej

Flög tidigare i höst till Berlin och framme på flygplatsen visade sig att flighten var överbokad. Skulle ha flygit med Lufthansa men blev ombokad till Air Berlin. När jag nu försöker kreditera den flighten till Eurobonus blir jag nekad då de menar att "Points will be always credited according the actual flown flights".

Vad gäller vid en sådan här situation?

tack på förhand.
 

palmen

Moderator
Jag har inte stenkoll på detta men jag tror Eurobonus har rätt.
Om du skulle kreditera till Miles & More så skulel nog lufthansa hjälpa till. Hade det varit en SAS-bokning och du blir ombokad till Air Berlin så är det dock inget snack om saken att du ska få poäng till Eurobonus. Men att Eurobonus ska ge dig poäng för en Air Berlin resa som egentligen var Lufthansa har jag svårt att se. Kan så klart ha fel men har för mig andra skrivit om liknande saker.
 

fcx

Medlem
Är biljetten bokad hos SAS eller Lufthansa? Är flightnumret Lufthansa eller SAS? Om svaret är "Lufthansa" på bägge frågorna får du nog tyvärr inga poäng.

Reglerna är "Points for cancelled flights - If you are involuntarily re-accommodated from SAS to another airline or other means of transport, you may request your points for your original flight itinerary. Please, contact Member Service."

SAS points charts - SAS
 

dino_81

Medlem
Kanske något av ett ickesvar i tråden men jag var med om en liknande sak fast omvänt - bokad med Lufthansa men i low economy vilket inte gav några miles till mitt FFP (A3). Flighten ställdes in och jag blev ombokad till Air Berlin som avgick 1 timme 20 minuter innan den inställda Lufthansaflighten.

Valde att kreditera Air Berlinflighten till mitt FFP inom oneworld och krävde dessutom ersättning enligt EU-regler vilket gav mig 250€ efter lite (okej, mycket) tjat.

Kan även din ombokning generera ersättning?
 

cantona

Medlem
Jag har inte stenkoll på detta men jag tror Eurobonus har rätt.
Om du skulle kreditera till Miles & More så skulel nog lufthansa hjälpa till. Hade det varit en SAS-bokning och du blir ombokad till Air Berlin så är det dock inget snack om saken att du ska få poäng till Eurobonus. Men att Eurobonus ska ge dig poäng för en Air Berlin resa som egentligen var Lufthansa har jag svårt att se. Kan så klart ha fel men har för mig andra skrivit om liknande saker.

Det är en LH-flight från Landvetter där SAS personal har boka om mig till AB. Utgick ifrån att det alltid är den ursprungliga bokningen som gäller. Kanske ett förtydligande på plats det är inte AB-flighten jag försöker kreditera utan den ursprungliga "According your ticket information flights LH821 and LH182 ".
 
Last edited:

cantona

Medlem
Är biljetten bokad hos SAS eller Lufthansa? Är flightnumret Lufthansa eller SAS? Om svaret är "Lufthansa" på bägge frågorna får du nog tyvärr inga poäng.

Reglerna är "Points for cancelled flights - If you are involuntarily re-accommodated from SAS to another airline or other means of transport, you may request your points for your original flight itinerary. Please, contact Member Service."

SAS points charts - SAS

Resan bokad via Resfeber.


Kanske något av ett ickesvar i tråden men jag var med om en liknande sak fast omvänt - bokad med Lufthansa men i low economy vilket inte gav några miles till mitt FFP (A3). Flighten ställdes in och jag blev ombokad till Air Berlin som avgick 1 timme 20 minuter innan den inställda Lufthansaflighten.

Valde att kreditera Air Berlinflighten till mitt FFP inom oneworld och krävde dessutom ersättning enligt EU-regler vilket gav mig 250€ efter lite (okej, mycket) tjat.

Kan även din ombokning generera ersättning?

Jag var framme 4 timmar tidigare så jag har inte tänkt tanken och har inte heller försökt få poäng för AB - flighten. Min flight var inte inställd min var överbokad enligt personalen vid Gold-incheckningen. Borde jag försöka få ersättning?
 

dino_81

Medlem
AB-flighten borde du kunna retroregistrera om det inte var för länge sedan.

Osäker på vad som gäller med ersättning i ditt fall iom att din flight inte var inställd och jag antar att ombokningen var "frivillig". @agehall kanske vet, eller om du söker i tråden för ersättningen enligt EU 216/2004
 

cantona

Medlem
AB-flighten borde du kunna retroregistrera om det inte var för länge sedan.

Osäker på vad som gäller med ersättning i ditt fall iom att din flight inte var inställd och jag antar att ombokningen var "frivillig". @agehall kanske vet, eller om du söker i tråden för ersättningen enligt EU 216/2004

Vet ej om det var "frivilligt" då jag gavs inga alternativ. "din flight är överbokad, gå till servisen", "jag bokar om dig till AB och du kommer fram 4 timmar tidiare". Kommer jag in i Loungen? "beror på om du har rätt kort". Sedan var det allmän tjafs om jag hade rätt att komma in.

Detta hände för dryga två månader sedan. Väntade ett tag då svaret alltid är att vänta 8 veckor innan man efterregistrerar sina flighter.
 
Toppen