Senaste nytt

Vilken kabinklass boka nu för 2015-> flyg med de nya reglerna?

FFlash

Medlem
Planerar några europaflyg våren 2015 och funderar hur skall man välja sin bokningsklass om man bokar nu.

Sökfunktion ger fortfarande endast Go, Plus samt Plus Full Flex, men enligt de nya reglerna kommer dessa att ersättas med Go, Go (Full?) Flex, Plus (Saver?) och Plus Full Flex eller nåt liknande, vem vet vad (det var nån som föreslog Go Su*k ****self)

Gillar att boka nuvarande Plus för flexibilitet, men om jag försöker boka nu för att lösa ut en flexibel biljett billigt, i vilken korg skall den hamna efter årskiftet? Jag anar att nuvarande Plus biljett kommer inte att vara 100 återbetalbar efter årskiftet och då blir man sur. Å andra sidan är jag mycket intresserad på prissättningen av Go Flex biljetter, annars kommer jag att flytta en del av mina flygningar över till andra bolag.

Kollade biljettregler på sökfunktionen men den ger nu bara "Det har uppstått ett fel, vänligen försök igen (4000 - 0)", alltså verkar som om det pågår nån uppdatering enligt de nya reglerna?
 

Dr. Miles

Expert
Gillar att boka nuvarande Plus för flexibilitet, men om jag försöker boka nu för att lösa ut en flexibel biljett billigt, i vilken korg skall den hamna efter årskiftet? Jag anar att nuvarande Plus biljett kommer inte att vara 100 återbetalbar efter årskiftet och då blir man sur.
Om du bokar och BETALAR en flygbiljett då gäller biljettvillkoren som finns vid bokningstillfälle, inte när du reser.

Konkret svar är, du får 100% återbetalningsbar biljett om du betalar för en 100% återbetalningsbar biljett (t ex SAS Plus).
 
A

Aurora

Guest
Ha! Widerø vinner som vanligt! SAS kanske skulle outsourca sin IT till dem istället? :)

Skulle de så absolutt ha gjort, kjempedyktige programmerere og folk som jobber på WIAS :) Kundeservicen på wf.no er også av den beste i hele nord-europa. Gjennomsnittlig ventetid på både chat, telefon og mail er av typen du kan telle på begge hendene.
 

FFlash

Medlem
Ha! Widerø vinner som vanligt! SAS kanske skulle outsourca sin IT till dem istället? :)

Mjaaah. Tog en titt (aldrig bokat på Wideroe) och konstaterade att deras sökfunktion är nog inte lika simpel, men det där blir ju OT...

Tillbaka till ämnet. Tack Dr.Miles för ett tydligt svar. Jag har dock en viss pessimism alltid i såna här sammanhang, skulle inte förvåna mig att det kommer att uppstå strul med det här. Återkommer att se. För att inte tala om OTA bokningar...
 
Sökfunktion ger fortfarande endast Go, Plus samt Plus Full Flex, men enligt de nya reglerna kommer dessa att ersättas med Go, Go (Full?) Flex, Plus (Saver?) och Plus Full Flex eller nåt liknande, vem vet vad (det var nån som föreslog Go Su*k ****self)
Nej. Det er stadig Go, Plus og Plus FullFlex efter 01JAN2015. Pointindtjeningen bliver dog mindre på de billigste Go og Plus billetter.
Gillar att boka nuvarande Plus för flexibilitet, men om jag försöker boka nu för att lösa ut en flexibel biljett billigt, i vilken korg skall den hamna efter årskiftet?
Billetvilkårene ved bookingstilfældet gælder.
Jag anar att nuvarande Plus biljett kommer inte att vara 100 återbetalbar efter årskiftet och då blir man sur.
Hvor har du set det?
Å andra sidan är jag mycket intresserad på prissättningen av Go Flex biljetter
Go Flex findes kun på longhaul.
 

FFlash

Medlem
Hoppas jag inte tappat nåt viktigt men hittade just nu nedanstående relaterad till mitt ursprungliga inlägg:

Det verkar som om SAS redan ändrat reglerna på Plus biljetter. Texten nedan är kopierad från in EU-biljett som jag idag ville boka (i December 2014). Tidigare vill jag minnas man fick återbetalning t.o.m EFTER no-show. Tidigare stod det också att "if a rebooked Plus ticket results in lower booking class, refund should be made". Det står nedan också en regel om YQ Fees som jag inte fattar.

PE.PENALTIES
CANCELLATIONS
ANY TIME
TICKET IS NON-REFUNDABLE.

NOTE -
WHEN COMBINING ON A HALF ROUNDTRIP BASIS THE
PENALTY CONDITIONS FOR EACH FARE COMPONENT APPLY.
---------
FOR TICKETS ISSUED ON/AFTER 02MAR10 UNUSED YQ FEES
ARE NON-REFUNDABLE.

---------
FULL REFUND PERMITTED PRIOR TO DEPARTURE IN CASE
OF VISA APPLICATION REJECTED. EMBASSY STATEMENT
REQUIRED.
CHANGES
>
CHANGES PERMITTED.
NOTE -
ORIGIN/DESTINATION OF THE FARE COMPONENT MAY NOT
BE CHANGED - EXCEPTION CITIES WITHIN FINLAND.
FULL REBOOKING FEE APPLIES. NO REFUND PERMITTED IF
NEW ROUTING RESULTS IN A LOWER FARE.


Iom dessa regler är det helt meningslöst för mig att boka Plus. Hoppas jag har fel
 

agehall

Medlem
Ser inte motsvarande i ExpertFlyer när jag tittar på en vanlig ARN-FRA i A-klass iaf. Kan du ge lite mer detaljer om datum du tittat på och vilken bokningsklass?
 

FFlash

Medlem
Ser inte motsvarande i ExpertFlyer när jag tittar på en vanlig ARN-FRA i A-klass iaf. Kan du ge lite mer detaljer om datum du tittat på och vilken bokningsklass?

Tittade på morgonflyget tis 16nde Dec HEL-CPH-MXP i Plus (fortfarande OK pris). Nu när jag försöker titta på andra flyg för att kolla regler så får jag bara "systemfel 4000"
 
Toppen