Senaste nytt

Budgivning om att bli "Flag carrier" i Makedonien (Varning- lågprisflyg)

Palazzi

Medlem
Makedonien har tagit till en något okonventionell metod för att etablera fler flyglinjer i landet. Istället för att från grunden etablera en ny flag carrier så har man satt upp hårda krav för att istället låta internationella flygbolag buda om trafikrättigheter.

Kraven är hårda, och utesluter de flesta av flygbolag. Man har ett strikt krav på att bolaget ska ha en genomsnittlig vinst på fem år, och det lämnar bara kvar lågprisbolagen. Linjerna som öppnas får inte ha funnits de senaste två åren. Minst fyra linjer från Skopje är krav, samt en från Ohrid. Ett flygplan ska permanent finnas tillgängligt i Makedonien.

Den som ämnar starta flest linjer vinner budgivningen. Wizzair har redan expanderat i Makedonien och är möjligen favorittippad.

Listan består nu av: Ryanair, Wizzair, Easyjet, Norwegian o Pegasus.

För varje ny linje för bolagen 380.000kr i en klumpsumma, samt 120kr i bidrag för varje resenär som flyger. Detta sjunker sedan till 100kr efter tre år.

Det känns otippat med Norwegian i Makedonien, framförallt med kravet på en linje från Ohrid. De har även den högsta kostnadsbasen av bolagen, och därmed gör bidraget minst skillnad för dem.

Easyjet, Ryanair o Wizzair har alla uttryckt intresse. Pegasus har fördelen att, likt Norwegian, erbjuda anslutningsflyg. Detta tas det dock inte hänsyn till i "upphandlingen" av trafik.

Länk: EX-YU Aviation News: Five airlines vying for Macedonian subsidies
 
Toppen