Senaste nytt

Anmäla Eurobonus till ARN (Allmänna reklamationsnämnden)

johhenrik

Medlem
Där har du helt rätt @NotRyan att det står. Jag tänkte reklamen de gör i exempelvis Scanorama. Jag kollade i sista numret av Scanorama, och där ser det ut så här:

skitch.png

skitch2.png
I denna typ av reklam sägs det aldrig att det finns begränsningar. Det är väl det som isf skulle kunna kallas lockvara. I andra sammanhang tror jag inte det skulle vara okej för exempelvis Media Markt, Elgiganten eller ICA att bara skriva på en infosida på sin hemsida vad som gäller, men att i sin reklam inte nämna något. Men men, I am not a lawyer. :)
 

NotRyan

Medlem
Där har du helt rätt @NotRyan att det står. Jag tänkte reklamen de gör i exempelvis Scanorama. Jag kollade i sista numret av Scanorama, och där ser det ut så här:

Visa bifogad bild 30047

Visa bifogad bild 30048
I denna typ av reklam sägs det aldrig att det finns begränsningar. Det är väl det som isf skulle kunna kallas lockvara. I andra sammanhang tror jag inte det skulle vara okej för exempelvis Media Markt, Elgiganten eller ICA att bara skriva på en infosida på sin hemsida vad som gäller, men att i sin reklam inte nämna något. Men men, I am not a lawyer. :)

Fast det står bara från-priset. Du kan ALLTID få tag i en bonusbiljett till Amsterdam (till dess att planet är helt fullt), i värsta fall för 200.000 poäng t.o.r men då vete tusan om det inte blir ocker :D
 

Jonas C

Medlem
Å andra sidan syftar ju de på pris från 30 000 poäng, vilket jag tolkar på samma sätt som man skriver ut priser som från 399kr, etc. Hittar man inte bonusplatser till det lägsta priset så finns ju alltid best availability, etc.

Men visst, på tal om detta finns det ett visst annat flygbolag som jag skulle vilja anmäla till ARN…
 

Knucket

Medlem
Jag tycker inte de är för låga alls, med den nya intjäningen får jag flyga inom Europa 48 t/r, för allra minst 120.000kr, för att kunna köpa en t/r till USA i ekonomi, värde c:a 3695kr, dvs en rabatt på 3%, det tycker jag inte är jättemycket för en så pass frekvent kund.

Problemet är väl snarare att det hälls in en massa poäng från andra håll som jag kan tycka värderas förhållandevis högt. Detta devalverar ju intjäningen från SAS egna produkter avsevärt. En SAS-kunds lojalitet måste väl ändå vara mer värd för SAS än en Preem-kund?

Var bättre förr innan kreditkorten och partners kom in. Samlade man ihop poäng på att flyga var det inga större problem att hitta bonusplatser. Det förändrades för c:a 5 år sedan till det sämre, och har sedan dess blivit ännu sämre. Jag har utan att flyga mycket över 400k Avios tack vare att jag åkt en höst resa till LA varje år och fått 30k extra avios i boostern, för en resa jag skulle gjort utan boostern. Samt att det droppat in en hel del via Entercard.
 

Marc

Medlem
@NotRyan Om det varit så tycker jag att det vore ok men informationen jag fått är att AMEX 2-4-1 bara gäller när det finns biljetter till det lägsta poängpriset.
 

Akt

Medlem
Tycker tråden är lika dum som att knata in på Media Markt efter jobbet och bli sur för att den där TV:n de säljer för 1500 kr på öppningserbjudande är slut och de erbjuder dig att köpa en TV till fullpris. De lovar inte obegränsad tillgång av de billiga poängbiljetterna och det finns ingen logik i att tro att det finns obegränsad tillgång. Ja jag har också varit ny världen för bonusbiljetter (för inte så länge sedan heller) men det var ju helt självklart från början att alla platser inte är bokningsbara med poäng, detta därför att det är det enda logiska alternativet. Nu har det ju dock infört "bästa tillgänglighet" sedan dess så nu verkar det ju som det bara är en fråga om priset i poäng.

Alla deras reklamer jag sett specificerar inte heller vad skatter och avgifter kostar bara att de tillkommer vilket gör att du kan uppfylla de platserna du känner dig blivit lovad genom att boka Star Alliance. Ja det blir dyrare, men du får din plats.
 

Nemo

Medlem
Tycker tråden är lika dum som att knata in på Media Markt efter jobbet och bli sur för att den där TV:n de säljer för 1500 kr på öppningserbjudande är slut och de erbjuder dig att köpa en TV till fullpris. De lovar inte obegränsad tillgång av de billiga poängbiljetterna och det finns ingen logik i att tro att det finns obegränsad tillgång. Ja jag har också varit ny världen för bonusbiljetter (för inte så länge sedan heller) men det var ju helt självklart från början att alla platser inte är bokningsbara med poäng, detta därför att det är det enda logiska alternativet. Nu har det ju dock infört "bästa tillgänglighet" sedan dess så nu verkar det ju som det bara är en fråga om priset i poäng.
Alla deras reklamer jag sett specificerar inte heller vad skatter och avgifter kostar bara att de tillkommer vilket gör att du kan uppfylla de platserna du känner dig blivit lovad genom att boka Star Alliance. Ja det blir dyrare, men du får din plats.
Well, det är precis så Marknadsdomstolen kräver i enlighet med marknadsföringslagen. Lockvaror är inte tillåtna, utan är det mycket begränsad tillgång måste det tydligt annonseras.

Fel pris i annonsen - Konsumentverket
"Att sälja slut på en vara, eller en resa som annonseras till lågt pris, är fullt tillåtet. Däremot krävs det att butiken eller resebyrån har haft ett visst antal varor eller platser till det låga pris som man har annonserat om. Antalet varierar beroende på vilken vara det gäller. Är tillgången till en vara mycket begränsad ska det tydligt markeras i annonsen. Om detta inte görs och varorna är för få kan annonsen bedömas som vilseledande enligt marknadsföringslagen. Sådan marknadsföring kan förbjudas av domstol."
 

Akt

Medlem
Well, det är precis så Marknadsdomstolen kräver i enlighet med marknadsföringslagen. Lockvaror är inte tillåtna, utan är det mycket begränsad tillgång måste det tydligt annonseras.

Fel pris i annonsen - Konsumentverket
"Att sälja slut på en vara, eller en resa som annonseras till lågt pris, är fullt tillåtet. Däremot krävs det att butiken eller resebyrån har haft ett visst antal varor eller platser till det låga pris som man har annonserat om. Antalet varierar beroende på vilken vara det gäller. Är tillgången till en vara mycket begränsad ska det tydligt markeras i annonsen. Om detta inte görs och varorna är för få kan annonsen bedömas som vilseledande enligt marknadsföringslagen. Sådan marknadsföring kan förbjudas av domstol."

Det är ju dock inte mycket begränsad tillgång. Finns ju rätt mycket bonusresor även med SAS, dock kan man inte förvänta sig att lång tid efter att försäljningen påbörjats hitta platser då ALLA andra vill åka. Jag kommer ihåg att jag kikade på resor till NY till Juli/Augusti 2015 för några månader sedan (typ 2-3) och då fanns det fullt med resor i Economy iaf.

Och som sagt har de inte sagt vad skatterna kostar vilket gör att alla Star Alliancebiljetter du kan boka för poäng bör räknas in där också.
 

johhenrik

Medlem
Det är ju detta som är den intressanta diskussionen tycker jag. Skulle ARN eller domstol kunna se det som lockvara eller inte. Man ska ju ha klart för sig att lagen inte har experter i åtanke. Att vi här kan massvis om flygindustrin är en sak.

Jag tycker denna diskussion är intressant oavsett vad man anser är rätt eller fel i frågan. Personligen tror jag inte det är ett solklart fall.
 
Toppen