Senaste nytt

Port Elizabeth, Durban, East London eller något annat i Sydafrika?

Jacob

Medlem
Planerar en ny tur till Sydafrika i vinter som blivit ett nytt favoritland. Varmt och soligt när det är som kallast i Skandinavien.

Några dagar i Cape Town är så klart givet, sist var jag också en dag i Johannesburg och bokade en privatguide som visade runt i exempelvis downtown och Soweto och som framförallt gav all bakgrund. Det var väldigt givande.

Nu funderar jag på att lägga 1-2 dagar någon annanstans. Hur är det med städerna längst med sydkusten? Port Elizabeth, Durban eller East London. Är det någon som är särskilt värd att besöka? Port Elizabeth ligger väl längs med Garden Route som ska vara väldigt vackert.

Och hur är det med Pretoria? Värd en dag? Gautrain går ju dit vilket är en klar fördel.

Alla tips välkomna.
 

NyfikenGrau

Medlem
Då är vi minst två då...av de du nämner har jag besökt, åkt runt och övernattat i Durban och Pretoria.

Durban påminner rätt mycket om Haifa, en strandnära fattig downtown (fast strandpromenaden är helt ok och kändes riktigt uppfräschad) och en rik, bitvis mycket vacker uptown med fina hus, gator och utsikter. Florida Road är en av de rätt restaurangtäta gatorna där uppe. Sedan har du flera spridda centrum, bland annat Umhlanga Rocks norr om Durban, fin strand och rätt bra utbud av restauranger.

Pretoria/Gauteng är kanske inte lika vackert, men väldigt intressant! Både Union Buildings och Voortrekker Monument har enorma proportioner och är väl värda ett besök. Vi bodde på Protea Hatfield (tänk ett vanligt Ibis) vid livliga Hatfield square (mängder av både vita och svarta studenter). Tyckte det var ett roligare ställe än Sandton som vi bodde i senast, även om det senare var helt ok och Radisson Gautrain ligger väldigt bra till (inga byten med Gautrain varken till flygplatsen, Park station (Johannesburg downtown för city sightseeing) eller Pretoria.

Fast helt ärligt talat, och utan att ens vara särskilt djurintresserad, är Krugerparken det bästa med Sydafrika. Solklar etta på vår lista över världens bästa resmål totalt sett. Första rundan i januari var vi 4 nätter, nästa i september 8 nätter och vi hade kunnat ta 2 veckor direkt - extrem variation, vacker natur, gott rödvin, stekar från "campingshopen" som är i klass med vad man får på saluhallar här, time to braai :)

..ja och nere runt Kapstaden kan jag i alla fall rekommendera Franschhoek, mycket vackert, bo gärna på ett vingods utanför!

Jo, ett tips till, hyr en oceanette vid Tsitsikamma, magiskt!

"Självhushåll" i Sydafrika innebär att någon städar och ofta till och med diskar åt dig varje dag...galet.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Klart, 2 dagar är inte mycket ens om man flyger. Jag skulle nog hålla mig i Winelands (som Franschhoek) med så lite tid. Alternativt då flyga till JNB och ta Radisson Gautrain så du bor strategiskt och kan ta dig runt effektivt i Gauteng.
 

Jacob

Medlem
Klart, 2 dagar är inte mycket ens om man flyger. Jag skulle nog hålla mig i Winelands (som Franschhoek) med så lite tid. Alternativt då flyga till JNB och ta Radisson Gautrain så du bor strategiskt och kan ta dig runt effektivt i Gauteng.
Kommer förmodligen bli fem dagar där nere med 2-3 i Cape Town. Finns förstås oändligt att se och göra i Sydafrika men kommer hellre tillbaka fler gånger och tar några saker varje besök än att köra säg två veckor i sträck där nere. Ganska enkel resa också eftersom det knappt är någon tidsskillnad.
 
Er jeg den eneste der undres over hvilken rute og hvilke flyselskaber der bliver valgt til og fra Sydafrika? :)

Sydafrika tiltaler også mig utroligt meget og er ganske højt på listen over lande der skal besøges men endnu ikke er besøgte.
 

spritfet

Medlem
Åker hem från Kapstaden i morgon.. varit i Stellenbosch, Wilderness (nära George) och Oudtshoorn. Wilderness är lite charmigare än George (som jag aldrig förstått grejen med). Hade otur med regn på Garden Route och alla jag känner har haft kasst väder när de gjort samma resa, det är helt klart solsäkrare runt Kapstaden, speciellt denna årstid.
 
Toppen