Senaste nytt

Det går tungt för estländska Avies

Nemo

Medlem

Nemo

Medlem
Och här är Haverikommissionens rapport.
http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL_2014_07.pdf
En grundläggande genomgång, med den här rapporten som grund går det (nästan) att lära sig bemanna och flyga Jetstream 3100/3200. Fast det rekommenderas inte, se exempelvis rostiga bilder sid 27.
Apropå att använda elektronisk utrustning vid start och landning. I det här fallet var det en fördel vid utredningen.
1.11.2 Ljudregistrator
Flygplanet var utrustat med en ljudregistrator (CVR14) av typen Fairchild A100A. Ljud från mikrofoner i förarkabinen spelas in och sparas på ett skyddat magnetband. Bandet består av en sluten slinga med 30 minuters inspelningstid. Allt inspelat ljud från den aktuella flygningen blev emellertid överspelat då strömförsörjningen till ljudregistratorn inte bröts efter avslutad flygning.
I operatörens driftshandbok, OM A15 sektion 11, finns instruktioner – riktade till såväl piloter som underhållspersonal – att bryta strömförsörjningen till flygplanets CVR vid tillbud som bedöms vara ”allvarliga” för att undvika att lagrad information spelas över när enheten åter strömsätts.
Vid det aktuella tillbudet filmades starten av en passagerare med mobiltelefon. Förutom filmsekvensen har det inspelade ljudet använts av haverikommissionen för analys av vissa delar i händelseförloppet.
...
2.3.5 Slutsats av teknisk analys
Haverikommissionen konstaterar att flygplanstypens specifika egenskap, dvs. att kraftiga pendlingar i motorns dragkraft kan uppstå om varvtalet är för lågt vid högt effektuttag, kan innebära en allvarlig flygsäkerhetsrisk om förarna inte har full kännedom om denna ”egenskap”.
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Artikel i SvD (25okt2014) med i stort sett samma info som tidigare.
Flygbolag utreds efter incidenter | Inrikes | SvD
"Ett flygplan missade landningsbanan i Pajala. Ett annat uppvisade sådana tekniska brister att Transportstyrelsen tog det ur trafik. Båda trafikerar svenska inrikeslinjer och tillhör det estniska bolaget Avies. 'Måste det ske ett haveri innan Trafikverket drar in tillståndet?' säger Martin Lindgren, ordförande i svensk Pilotföreing."
 

Alf

Medlem
Det är svagt av Transportstyrelsen att detta bolag har ett trafiktillstånd i Sverige överhuvudtaget. Så blir det när man gör okvalificerade upphandlingar utan vettig kravställning. Då får man ta det billigaste och i detta fall sämsta.
Skulle aldrig sätta mig i något av deras flygplan, då går jag hellre.
 

Nemo

Medlem
Härjedalen har sagt nej till att flyga med Avies.
Polisen slutar flyga med Avies - op.se
"Härjedalens kommun avråder sina politiker och anställda att resa med skandalomsusade flygbolaget Avies. Länspolisen går ett steg längre.
– Det är bokningsförbud. Det är fullständigt osannolikt att vi ska flyga med de där i fortsättningen, säger länspolismästaren.
"
Betänk att Härjedalen Sveg Airport (EVG) i princip endast trafikeras av Avies.
 
  • Gilla
Reactions: Alf
A

Aurora

Guest
Hade missat den här tråden, man tror ju inte att det är sant. Hur sjutton kan man låta det fortsätta på det här sättet?

Internationalisering av luftfarten. Fritt fram for alla som vill sända inn produksjons-söknad - billigaste söknad vinner. Det skal ju inte kosta pengar att flyga. Billigaste driftsmåte i dag i luftfarten är et virtuelt flygbolag som har kontorslokaler i ett land, operatör-licens i et annat land, flygplanene är reggad i ett tredje land, crewet är ansatt i ett fjärde land och själva flygningen föregår i ett femte land.

Det sier seg selv at säkerheten blir vanskelig att fölga upp når man inte äns vet hvilken luftfartsmyndighet som har ansvaret. Det blir lite som når et visst norskt flygbolag har kontor i Norge, dom har irsk-reggade flygplan, crewet er ansatt i singapore och dom flyger från bas i London til New York. Hvem har ansvaret förr att holda uppsyn? Det är inte rätt enkelt, det har ju inget med säkerheten att checka kontorene i norge til exempel. Samma med Avies. Men papirene på driften ligger ju inte i London eller Luleå. Dom ligger ju der hvor bedriften hör till. Men der är ju inte flygplanene.

Derfor flyger jag inte slike flygbolag. Tack for uppdateringar @Nemo !
 
Last edited by a moderator:

sweflyer

Medlem
Jag har använt Avies på sträckan HFS-ARN. Även om Hagfors faktiskt är en riktigt mysig flygplats känns Avies riktigt otryggt att åka med. Planen är oerhört gamla och slitna, och känslan är väl att säkerhetstänktet inte riktigt finns på plats.
 
Toppen