Senaste nytt

SAS Interkontinentala linjenät år 1974 - hur såg det ut då?

Jacob

Medlem
SAS var klart bättre på långlinjer år 1974 än de är idag, men så tog det också sin tid att komma någonvart för närmare 40 år sedan.

Vad sägs om Köpenhamn-Zürich-Lissabon-Rio de Janeiro-Viracopos-Montevideo-Buenos Aires-Santiago de Chile?


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Eller Köpenhamn-Zürich-Rom-Teheran-Karachi-Calcutta-Bangkok-Manila-Tokyo Haneda?


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Eller en tur ner till till Sydafrika? Köpenhamn-Wien-Aten-Nairobi-Johannesburg


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Skulle inte ha något emot att åka tillbaka i tiden och testa några av dessa linjer. Säkert ett riktigt äventyr!

Intressant också att se att SAS flög med Boeing 747 år 1974, främst på linjerna till Chicago och New York. Linjen Köpenhamn-New York gjorde också vissa dagar en mellanlandning i Bergen.

Här är kompletta listan på långlinjer år 1974:
1974: SAS Inter-Continental Route | AIRLINE ROUTE
 

Roger J

Medlem
Undra om det finns några "trip reports" från den tiden. Folk måste ju fotat och skrivit dagbok? Säkert någon resenär som var intresserrad av att dokumentera flygupplevelsen.
Måste googlas vid tillfälle.
 

JensE

Medlem
Det sista jag gjorde innan jag hoppade av EB var att beställa boken Dröm och verklighet - Ett yrke i det blå från EB Shoppen Dröm och verklighet : ett yrke i det blå - Marianne Bjurtoft - Bok (9789172430396) | för mina sista EB poäng.

Där finns det läckra bilder och reportage från 30-talet då SAS hette ABA och framåt som är riktigt balla.
Berättelser från resor som över nordpolen Stockholm - Tokyo över nordpolen 1955 med en DC-6B.
Många kabinfoton från första klass etc

Om man verkligen gillar gammal flyghistoria och SAS så ska man helt klart läsa/titta i denna bok.
 

Dr. Miles

Expert
Riktigt grymma rutter! SAS var verkligen ett höjdarbolag och "äventyrligt" förr!

Det var snarare pga begränsningar av räckvid av flygplan och luftrum över Sovjet.
När jag började flyga, flög de flesta Europeiska flygbolag fortfarande söderrutt till Fjärran Östern.
 

Jacob

Medlem
Det var snarare pga begränsningar av räckvid av flygplan och luftrum över Sovjet.
När jag började flyga, flög de flesta Europeiska flygbolag fortfarande söderrutt till Fjärran Östern.
Givetvis är det så! Tvivlar starkt på att det fanns någon större efterfrågan på flygstolar till Calcutta eller Montevideo år 1974, och linjerna skulle säkerligen inte bära sig nu heller.

Men måste ändå vara en upplevelse att flyga till Bangkok eller Tokyo och göra en mellanlandning i Teheran på förmiddagen för en kopp kaffe i solen.
Det är visserligen bekvämt att numera kunna flyga direkt från Skandinavien till Thailand eller Japan på 10-12 timmar, men det är inte särskilt gemytligt eller äventyrligt.
 

Fredrik

Medlem
Givetvis är det så! Tvivlar starkt på att det fanns någon större efterfrågan på flygstolar till Calcutta eller Montevideo år 1974, och linjerna skulle säkerligen inte bära sig nu heller.

Säkert var det så men det fåtal som faktiskt skulle just dit kunde flyga med samma plan som de som skulle till Rio eller Tokyo. Dessutom kunde man plocka upp resenärer på vägen(antar jag).

Jag blir lite sugen på att prova på någon av de här rutterna men det blir inte samma sak idag då man kommer att vara i princip ensam som är så galen. Då lär det ju ha varit nästan givet att man snabbt kom på vem mer som skulle till Tokyo om man själv skulle dit och än mer tydligt när man åkte tillbaka.
 

Dr. Miles

Expert
Lite off topic men det är intressant att se gamla SAS tidtabell från 1946.
SAS - Scandinavian Airlines System

---

Scandinavian Airlines System
  • DDL: Danish Airlines
  • DNL: Norwegian Airlines
  • SILA: Swedish Intercontinental Airlines


Tidtabell 1946:

New York->Skandinavien:

torsdag
New York LGA 11:00 - Köpenhamn CPH 14:45+1
fredag
Köpenhamn CPH 15:30 - Stockholm BMA 17:30


lördag
New York LGA 11:00 - Oslo OSL 14:35+1
söndag
Oslo OSL 15:20 - Stockholm BMA 17:00
Skandinavien->New York:

torsdag
Stockholm BMA 14:30 Köpenhamn CPH 16:35
torsdag
Köpenhamn CPH 17:20 - New York LGA 13:30+1


måndag
Stockholm BMA 14:30 Oslo OSL 16:20
måndag
Oslo OSL 17:05 - New York LGA 13:30+1

Biljettpriser:

New York -> Skandinavien:

Köpenhamn: 428 USD enkel, 770,40 USD T/R
Oslo: 430 USD enkel, 774,00 USD T/R
Stockholm: 447 USD enkel, 804,60 USD T/R


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tankning i Prestwick och i Gander.


Andra SAS utrikes destinationer då:

Interkontinentala destinationer:

Addis Ababa
Kairo
Khartoum

Europa:

Amsterdam
Ankara
Aten
Bryssel
Genève
Lissabon
London
Madrid
Marseilles
Napoli
Nice
Paris
Prag
Reykjavik
Rom
Warszawa
Zürich


Det tog ca 25 timmar att flyga från Stockholm till New York den tiden...
 
Last edited:
Toppen