Senaste nytt

Det nya livet på tåget...

mha321

Medlem
Håller med om logiken i ditt tankesätt men det fungerar inte på tågtrafiken i Sverige eftersom operatören inte kan styra vad Trafikverket gör eller inte gör. Så länge SJ inte äger spåren (och har underhållsansvaret för dem) kommer det aldrig att fungera när problem uppstår. Det är bara att titta på den ersättningsmodell SJ har vid förseningar. Endast de förseningar som orsakats av SJ själva ersätts kunden för.

Ja, tänk om det finns liknande EU regler för ersättning vid problem med tåget som det gör med flyget.. Visseligen skulle man väl även då skylla på någon annan (idag kommer väl flygbolagen undan om det är atc som säger att de inte går flyga..)

Däremot blir det ju en intressant fråga om tex SJ tåg a har stoppat, eller rivit ner en ledning eller så, och därmed skapar en försening på tåg b pga att trafikverket stänger sträckan. Är det SJs fel eller inte? De gånger jag frågat deras kundtjänst så vet de inte ens själva - men det är ju kundtjänst...
 

Nemo

Medlem
Ja, tänk om det finns liknande EU regler för ersättning vid problem med tåget som det gör med flyget.. Visseligen skulle man väl även då skylla på någon annan (idag kommer väl flygbolagen undan om det är atc som säger att de inte går flyga.
Det finns ersättning, men den är snål. Försenad 1/2h ger 25/50% biljettpris tillbaka. Månadskort ger också kompensation. Det gäller generellt.
Försenat eller inställt tåg - Konsumentverket
Ersättning när SJ orsakat förseningen
Har förseningen orsakats av SJ får du en högre ersättning om du väljer att ersättas med värdebevis.
30 minuters försening eller mer ger 50 % ersättning, vid resa med dagtåg
60 minuters försening eller mer ger 100 % ersättning, vid resa med dagtåg
60 minuters försening eller mer ger 50 % ersättning, vid resa med nattåg
120 minuters försening eller mer ger 100 % ersättning, vid resa med nattåg
Reser du med års-* månads- eller periodkort ger 30 minuters försening eller mer 100 % ersättning för den del av kortet/biljetten som motsvarar en resa (mer information om beräkningen finns nedan). I dessa fall erbjuder vi månadsvis utbetalning av ersättningar, istället för en per gång. De kort/biljetter som omfattas av detta regelverk är Årskort, Sverigekort, Destinationskort, TiM Kombi/Komplett och Månadsbiljett och SJ Regionalkort 30 dagar/fria resor.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Det nya kommer vara "obehöriga personer i spårområdet"

Stora trafikströningar norr om Stockholm idag efter att "någon" sett "någon" röra sig på spåren...
 
Jag stod själv på Centralen och svor tyst för mig själv under eftermiddagen. En helg är man på besök hemma i Stockholm, och genast kommer alla pendlarminnen tillbaka (visserligen bara inom Storstockholm men i alla fall).

Det är så skönt att bo i en mindre stad nu. Det är cykel som gäller inom stan, ibland även till flyget. Sist klev jag upp 05:00 och parkerade vid flygplatsen lagom till avgången 05:55. Bara punktering som kan ställa till det...
 

rvarttinen

Medlem
Störningar inträffar, det är oundvikligt. Dock, på det sätt som SJ hanterar dessa är under all kritik, men det värsta ändå är väl deras oförmåga att lära sig och göra bättre nästa gång det strular. När det går bra då går det, ursäkta, "som på räls" ... :)
 

JoelG

Medlem
Däremot blir det ju en intressant fråga om tex SJ tåg a har stoppat, eller rivit ner en ledning eller så, och därmed skapar en försening på tåg b pga att trafikverket stänger sträckan. Är det SJs fel eller inte? De gånger jag frågat deras kundtjänst så vet de inte ens själva - men det är ju kundtjänst...

Tycker SJ är i allmänhet generösa gällande ersättningar oavsett vem som är orsaken. Faktum är att SJ erbjuder ersättning redan från 30 min om de är orsaken (50 procent). Deras konkurrenter (Veolia) vägrar ha en bättre ersättning än den lagstadgade. Samma gäller SAS. Ett vanligt fenomen är att SAS väljer att ställa in avgången 6.00 och hänvisa till 6.45 från Sundsvall till Arlanda. Får ingen ersättning alls. Borde vara lägre gränser för inrikesflygningarna.
 

agehall

Medlem
Tåg är väl ändå väldigt underskattat här inne på detta forum ändå?
Väldigt skönt och luta sig tillbaka och resa centrum - centrum?

Det är väldigt sällan jag ska centrum till centrum. Och dessutom går det fortare för mig att åka till Arlanda än Centralen. För att inte tala om åksjukan som gör att man i värsta fall är helt obrukbar 3-5h efter att man klivit av.
 

Agö

Medlem
God eftermiddag från First Class ombord SJ538 med destination Stockholm. Det nya livet på tåget har börjat. Ankom Malmö C en kvart innan avgång. Snart i Hässleholm. Allt går än så länge som smort (peppar, peppar...) och komforten är överlägsen SAS-bussen. Tyvärr måste jag ta SAS hem på tisdag av tidsskäl.
 

Bryant

Medlem
God eftermiddag från First Class ombord SJ538 med destination Stockholm. Det nya livet på tåget har börjat. Ankom Malmö C en kvart innan avgång. Snart i Hässleholm. Allt går än så länge som smort (peppar, peppar...) och komforten är överlägsen SAS-bussen. Tyvärr måste jag ta SAS hem på tisdag av tidsskäl.

Åket du på riktigt eller är du ute efter 1000 extrapoäng till Prio?
 
Toppen