Senaste nytt

Det nya livet på tåget...

Glenn E

Medlem
Jag hade årskort silver förra året.
Årskort silver kostar 43000 och gäller i andra klass.
Jag ångrar lite att jag inte tog årskort guld som kostar 73000 tror jag men det gäller i första klass och så ingår mat förutom alkohol.
Mellannivån, årskort silver + kostar 67000 och gäller i första klass men utan mat.
Mellan Stockholm och Göteborg är ju tåget ett ok val tidsmässigt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

jsn

Medlem
SJ får oförtjänt mycket skit i media vid förseningar. Det är ju allt som oftast spåren, signalsystemen eller strömproblem som är orsakerna och det ansvarar Trafikverket för. Men när tågen går i tid är det ett mycket bekvämt sätt stt pendla på.
Må så vara, men det är med SJ jag sluter ett avtal och det är SJ som tar mina pengar. Då är det upp till SJ att fixa så min resa fungerar som den skall!
 
A

Aurora

Guest
Tåg är väl ändå väldigt underskattat här inne på detta forum ändå?
Väldigt skönt och luta sig tillbaka och resa centrum - centrum?

Har tatt en del tog mellom city - city når jeg hadde flygrädsla. Oslo - Bergen tok 7 timer. (Flytid 45 minutter). Solslyng gav uregelmessig tidsbruk. Snørydding kunne ta tid. NSB sin comfort var ikke allverden. Er glad jeg sluttet å være flygredd, for å si det sånn! :) Når jag pendlet Märsta-Uppsala drømte jeg om ett eget småfly, for SJ var titt og ofte forsinket. En gang ble vi stående på jordet utenfor Uppsala i 1 timme. Men kan hende storstad-storstad er hakket bedre i Sverige ;)
 

ChabbeT

Medlem
Tycker ofta det funkar smidigt med tåg, och ännu smidigare med sj svart prio. Kundtjänst fixar ofta snabba ombokningar via tfn om det är vagnfel etc. Jag gillar SJ det är bekvämt. Blir också uppgraderad 9 av 10 ggr på X2000 från 2a till 1a klass genom att fråga tågvärden innan jag kliver på, (bra för de längre sträckorna). Loungerna i Gbg samt Sthlm ger jag inte mkt för. Den i Sthlm är ofta full, men alltid trevligt med knäckebröd :) hoppas du får härliga tågresor @Agö
 

andy.c

Medlem
Må så vara, men det är med SJ jag sluter ett avtal och det är SJ som tar mina pengar. Då är det upp till SJ att fixa så min resa fungerar som den skall!
Håller med om logiken i ditt tankesätt men det fungerar inte på tågtrafiken i Sverige eftersom operatören inte kan styra vad Trafikverket gör eller inte gör. Så länge SJ inte äger spåren (och har underhållsansvaret för dem) kommer det aldrig att fungera när problem uppstår. Det är bara att titta på den ersättningsmodell SJ har vid förseningar. Endast de förseningar som orsakats av SJ själva ersätts kunden för.
 
Toppen