Senaste nytt

Hur bokar jag enklast en resa med USDM-miles i One World?

Sofia

Medlem
Nu har det blivit dags att bege sig österut igen och eftersom jag köpte mig en massa miles under kampanjen tidigare år ska dessa givetvis användas tänkte jag.

Dock är guiderna här på sidan inte aktuella längre så jag undrar om det är nån som bokat en OW-award på sistone och i såna fall hur?

Poängen "tillhör" ju US Airways men på deras sida går det inte att boka en resa från Europa till Jakarta så en sida där man kan boka alla OW-bolag vore toppen.

Alla tips mottages tacksamt!
 

palmen

Moderator
För att boka är du nog så illa tvungen att ringa till USA.
Har inte stenkoll på hur man hittar tillgänglighet med OW, men skulle gissa att du kan använda awardsökning via BA, Qantas, Cathay bland annat för att se om det finns några lediga platser.
 

Magino

Medlem
Qantas funkar inte, inte heller BA tyvärr. Kanske @Dr. Miles vet på råd och har gjort det på sistone?
BA fungerar "fint" att söka OneWorld bonusbiljetter med, men precis som ANA för Star Alliance fungerar BA bäst genom att söka ett segment i taget. På Qantas kan man söka om man inloggad men visar inte alla bolag i OneWolrd. Sedan finns AA som du kan söka på utan att vara inloggad men visar inte alla bolag inom OneWorld.
 

agehall

Medlem
Du kan bara boka med Avios på BA's sidor, men du kan *SÖKA* där och sedan ringa USDM och boka. Du har egentligen inga andra alternativ än att ringa USDM när du faktiskt ska boka.
 

ACervin

Medlem
Använder BA hemsida för att hitta resor. Klicka i att du skall betala med avios. Sök enbart enkel resa. Sök segment för segment. Det här är tidsödande, du behöver oftast flera timmar. Du behöver också tillgång till routemaps för olika Oneworld bolag och mycket fantasi. Skriv ut dom och kolla på olika möjligheter. Jag har bokat ett flertal resor nu mellan Brisbane och Köpenhamn via BAs hemsida och det kan bli väldigt intressanta rutter. Men jag börjar alltid med att kolla CPH-DOH med Qatar, finns där så kollar jag vidare från Doha. Fungerar inte det tittar jag på Helsingfors. Finnair flyger ut till många ställen till Asien. Sedan kollar jag London. LHR och HEL är lätt att komma till från Sverige. Kolla även Malaysian som av kända skäl kan ha hygglig tillgång. Dom flyger ut från LHR, FRA, AMS, CDG. Från Skandinavien kan även Berlin vara bra att kolla på. Då kan du ta dig dit med Air Berlin och från Berlin har du Qatar igen exempelvis. Nästan aldrig problem att hitta anslutningsflyg med BA eller Finnair och där kan man till och med ta ekonomi om det kniper.

Man kan också komma till Asien via Amman om man vill prova något annorlunda.

Mina bokningar/rutter i år med USDM på sträckan CPH-BNE ser ut så här

FRA-KUL-BNE
BNE-MEL-DOH-CPH
CPH-HEL-NRT-SYD-BNE
BNE-KUL-BOM-LHR-CPH
CPH-DOH-PER-BNE
BNE-SYD-KUL-CDG fick inte ihop det sen, SAS hem till CPH

Flygbolagen är Qantas, Malaysian, Qatar, British Airways, Japan airlines och Finnair. Cathay har varit väldigt svårt att hitta platser.på

När man sedan ringer USDM så har inte alla agenter klart för sig var i sina system de skall leta.

Nedan hittar du olika tips som du kan behöva använda för att USDM agenten skall hitta dina mödosamt funna segment. Men BAs hemsida stämmer väldigt bra med USDM inventory om man står på sig.

Slutligen när bokningen är klar så be om de olika flygbolagens bokningskoder så kan du gå in på deras respektive hemsidor och boka favoritfåtöljen.

Ett annat alternativ är att ringa direkt till USDM och fråga vad dom kan hitta. Ibland har man tur. Men mitt intryck är att även de måste leta segment för segment.

-----------

För att boka flighter med S7, JL samt MH behöver de kolla i ett annat system. Man måste säga följande till agenten:

Look at the YCF Inventory by pressing KW on the terminal

Dep 00:00AM : Some agents have difficulty finding flights leaving between midnight and 2 AM. This is because the US systems show it leaving the day before. If the agent cannot find it, please ask to look at the day before.

  • LA : Flights put on hold will be cancelled after 24h. Workaround: Issue the ticket immediately. > link <
  • IB : Flights will be cancelled after ticket issued. Workaround: None yet... > link <
  • JL : US Rep cannot find available seats. Workaround: "Always have to remember Rep to open JL reservations on a new screen". > link <
  • MH : US Rep cannot find awards in First Class. Workaround: First class needs to be booked in P-cl instead of Z-cl (as on most other OW carriers). > link < booking classes: > KVS <
 

kexxcream

Medlem
Använder BA hemsida för att hitta resor. Klicka i att du skall betala med avios. Sök enbart enkel resa. Sök segment för segment. Det här är tidsödande, du behöver oftast flera timmar. Du behöver också tillgång till routemaps för olika Oneworld bolag och mycket fantasi. Skriv ut dom och kolla på olika möjligheter.

Utan att överdriva så är det här ett inlägg man skulle skriva ut och rama in. Mycket pedagogiskt och lättillgängligt!
 
Toppen