Senaste nytt

American Airlines AAdvantage Buy miles kampanj tråd

henrik l

Medlem
Jaså jaha, det var per enkelresa... Då blir det ju svårt att fixa tillräckligt med poäng för 2 personer. :-/

Ett tips för att ytterligare späda på sina AA-miles är köpa poäng från Starwood och sedan föra över dem till AA. Dock finns det en begränsning på 20 000 mile/år, vilken i praktiken är 25 000 mile, eftersom du har 25% bonus. Köper du allt i ett svep blir 700$, men inför halvårsskiftena brukar det vara 20% rabatt. Men du kan även öppna flera konton:)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag har en fundering om hur lätt det är att boka en bonusresa med AA-miles med t ex CX. Någon som har erfarenheter? Enligt diskussionerna på Flyertalk verkar det kärvt med tillgång, åtmistome ur ett USA-perspektiv.

Det går bra att hitta First class award på London - Hong Kong rutt också. :cool:
Det finns British Airways(BA), Qantas(QF) och Cathay Pacific(CX) att välja mellan.

attachment.php

Qantas award search_02.jpg
 

HannesW

Ny medlem
Intressant detta! Jag har alldeles för många poäng på Finnair Plus men award flights är löjligt dyra genom det programmet och väldigt snåriga villkor. Dessutom begränsat destinationsutbud för uppgraderingar.

Jag har planer på en resa till Sydafrika nästa vinter. Givetvis vore det trevligt med en prisvärd resa i C eller F. Några frågor till mer kunniga, tacksam för alla tips!

* Vilka OW-bolag flyger till Sydafrika? Är det bara BA, via LHR?
* Har någon erfarenhet av award utbudet LHR>CPT? Är det rimligt att få tag på 2st F i åtminstone ena riktningen om man är ute i god tid?
* Om jag förstår det rätt skulle kostnaden för T/R F vara 1130 USD * 2 + skatter och bränsletillägg. Dvs. köp av 40 000 miles + 15 000 miles, två gånger. Detta förutsätter att man tecknar multipla konton och fixar och donar lite. Vad skulle skatterna och bränsletilläggen landa på tror ni, cirka?
 

Dr. Miles

Expert
* Vilka OW-bolag flyger till Sydafrika? Är det bara BA, via LHR?

Det finns fyra oneworld flygbolag som flyger till/från Sydafrika.


  • British Airways (London-Kapstaden, London-Johannesburg)
  • Iberia (Madrid-Johannesburg)
  • Cathay Pacific (Hong Kong-Johannesburg)
  • Qantas (Sydney-Johannesburg)

* Har någon erfarenhet av award utbudet LHR>CPT? Är det rimligt att få tag på 2st F i åtminstone ena riktningen om man är ute i god tid?
Tyvärr har jag ingen erfarenhet.

* Om jag förstår det rätt skulle kostnaden för T/R F vara 1130 USD * 2 + skatter och bränsletillägg. Dvs. köp av 40 000 miles + 15 000 miles, två gånger. Detta förutsätter att man tecknar multipla konton och fixar och donar lite. Vad skulle skatterna och bränsletilläggen landa på tror ni, cirka?

Din beräkning är korrekt. 100.000 AA miles per person som behövs för bonusresa i First class mellan Europa och Sydafrika.

Skatter&bränsletillägg för Stockholm-London-Johannesburg/Kapstaden t/r blir ca 5.200 SEK om du flyger med British Airways.
 

henrik l

Medlem
* Har någon erfarenhet av award utbudet LHR>CPT? Är det rimligt att få tag på 2st F i åtminstone ena riktningen om man är ute i god tid?

Har inte titta på CPT, men har kollat lite andra destinationer. Hänger du på låset när dom släpper "awardplatser" så ska det nog inte vara några problem. De destinationer jag har tittat brukar kunna ha upp till 4 plaster om man är ute i god tid. Själv knep jag en first med Cathay mellan Milano och Hong Kong till sommaren med Aadwantage-poäng genom att "hänga på låset". Hemligheten är att lära vilka destinationer med vilka bolag som är lätta, respektive svåra att komma åt. Har lekt lite med sök motrer och sett att det är inga problem att komma åt platser i F med t ex Swiss till Shanghai och Hong Kong i juni och sedan tillbaka med Asiana i F från Seuol.

Så jag rekommenderar att du kör lite "torrsim" på sökmotorerna:)
 

Homer

Medlem
* Har någon erfarenhet av award utbudet LHR>CPT? Är det rimligt att få tag på 2st F i åtminstone ena riktningen om man är ute i god tid?

inga större problem om du är flexibel, utbudet varier och platser kommer och går.
BA flyger även inrikes i Sydafrika, franchaise under namnet Comair, samt därifrån till Mauritius och Victoria Falls och Livingstone
 
Toppen