Senaste nytt

SAS skriver avtal med Flybe

Moco

Medlem
Illa. Jag vill säga att jag inte förstår hur de tänker, även om jag nu gör det. Men hur vill de att kunden/resenären ska se på SAS egentligen? Ska man driva någon som helst trafik, förutom ett par prestigerutter, eller? Om man som flygbolag inte är bra på kärnverksamheten, som är att flyga, vad berättigar då existensen?
 
Jag som flyger SAS (Jettime) dagligen kan ju bara uppmärksamma på att det är SAS flygplan, Sas tidningar, SAS uniformer, SAS kundservice och SAS boardingkort...det enda som syns av Jettime för mig är deras subtila logga här och där, att alla pratar oförståelig Danska och att man hälsar pax "välkomna till denna sas flygning som idag opereras av JetTime"

Antar att det är exakt samma sak med FlyBe nu, man försöker helt enkelt konsulta ut problemen så man lättare kan banta kostymen om det behövs i framtiden
 

fcx

Medlem
Mm. Men varför utökar man inte med Jettime utan tar in ännu ett bolag? Gnisslar det redan i samarbetet?
 

Palazzi

Medlem
Jag fick alltså rätt men fel :p

Jag sa att Flybe Nordics plan skulle till SAS när bolaget såldes ut. Dessa gick istället för 1€ (+ skulder) till Finnair. Kapacitet från Flybe i England var ett mer oväntat drag, men helt rätt enligt mig.

Observera också att det är inskrivet att man kan öka till 8 (!!) st ATR från Flybe. Det ger en flotta på närmare 20 ATR totalt.
 
Jag fick alltså rätt men fel :p

Jag sa att Flybe Nordics plan skulle till SAS när bolaget såldes ut. Dessa gick istället för 1€ (+ skulder) till Finnair. Kapacitet från Flybe i England var ett mer oväntat drag, men helt rätt enligt mig.

Observera också att det är inskrivet att man kan öka till 8 (!!) st ATR från Flybe. Det ger en flotta på närmare 20 ATR totalt.

OM Sas ska ta tillbaka sin status som premium no 1 inom Nordic-regional travel så kan jag säga att ATR-72 är ett utmärkt plan! Smidigt, snabbt och bränslesnåla, samtidigt som det faktiskt har en "kabin-känsla" när man flyger.
 

Palazzi

Medlem
Mm. Men varför utökar man inte med Jettime utan tar in ännu ett bolag? Gnisslar det redan i samarbetet?

Sprida risker? Jettime har dessutom precis skrivit på att hantera ytterligare 7 maskiner åt SAS (ATR-72) så jag misstänker att det har med load balance och risk management att göra

Iprincip två baser också. Jettime utgår främst från Köpenhamn, och dessa från Stockholm. Kan ju vara en rekryteringsfråga tänker jag...

Tror även ATR har tjocka orderböcker, så för att slippa vänta så tar man in en till leverantör - Jettime har ju bara ett plan på order.
 
Toppen