Senaste nytt

Ny flyglinje med Thai Airways från Stockholm/Arlanda till Phuket

Jacob

Medlem
1 november klockan 20.45 går första avgången från Arlanda direkt till Phuket med Thai Airways International. Linjen kommer trafikeras med två avgångar per vecka, torsdagar och lördagar med en Boeing 747. Ankomst till Phuket klockan 13.20.

Returflygningen går inte från Phuket utan från Bangkok så resenärer från Phuket behöver först åka inrikesflyg från Phuket till Bangkok. Avgång Bangkok klockan 13.00 med ankomst till Arlanda klockan 18.50. Även denna flygning går torsdagar och lördagar. Dagsflygningen klockan 13 kompletteras som tidigare av den dagliga flygningen från Bangkok vid midnatt.

Med den nya flyglinjen utökas antal avgångar mellan Stockholm och Thailand till nio avgångar per vecka.

(Källa: Pressrelease)

Jag vet att detta redan nämnts i en annan tråd men tycker det är en så pass viktig nyhet att jag postar det separat med alla data.
 

Alf

Medlem
Bra med ett dagflyg från Bangkok så man kan njuta av servisen. De flesta andra flyg till Europa går ju mitt i natten och då är man trött och maten kommer inte till sin rätt. (om man åker C)
 

Senator

Moderator
Jag tror detta var i en annan tråd, men jag hittar inte svaret på frågan:

Thais publika priser i affärsklass till BKK direkt från ARN är sjuka. Det kostar nästan det dubbla att flyga med TG960/961 som det kostar med LX via ZRH eller TK via IST. När jag åkte ARN-CPH-BKK-TPE i 2010 där BKK-TPE var med TG samt allt annat med SK träffade jag en mycket trevlig herre som bokade TG hela vägen via resbyrå och att det fanns en del förhandla priser på TG mellan ARN och BKK även i affärsklass.

Någon som vet vilka resbyråer som har "NEG FARES" med TG?
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror detta var i en annan tråd, men jag hittar inte svaret på frågan:

Thais publika priser i affärsklass till BKK direkt från ARN är sjuka. Det kostar nästan det dubbla att flyga med TG960/961 som det kostar med LX via ZRH eller TK via IST. När jag åkte ARN-CPH-BKK-TPE i 2010 där BKK-TPE var med TG samt allt annat med SK träffade jag en mycket trevlig herre som bokade TG hela vägen via resbyrå och att det fanns en del förhandla priser på TG mellan ARN och BKK även i affärsklass.

Någon som vet vilka resbyråer som har "NEG FARES" med TG?

THAI säljer nästan endast avtalspris i Sverige.

De flesta svenska resebyråer har avtalspris med THAI.
Jade Travel på Olof Palmes gata, Stockholm är duktig när det gäller THAI biljett. De tar emot Amex/Diners också.
 

JonW

Medlem
Bra med ett dagflyg från Bangkok så man kan njuta av servisen. De flesta andra flyg till Europa går ju mitt i natten och då är man trött och maten kommer inte till sin rätt. (om man åker C)
Problemet är bara att det nog är få som orkar med att njuta av aldrig så bra service i 12 t.
Så långa resor måste man helt enkelt sova bort delar av. Och att sova på eftermiddagsflyg är inte det lättaste.
Samtidigt har du en poäng i att på de rätt vanliga midnattsflygen till/från BKK blir servicen allt för komprimerad.
Vill man njuta av allt som står till buds i lugn och ro kan man t o m få för lite sömn även om man sover som en prins.
Det bästa vore avgångar runt 20-21 så man kunde festa till några timmar för att sen ändå få ca 7 timmar i bingen.

Detta skulle innebära ankomst BKK runt lunchtid, vilket ju är helt OK.
Men returen skulle landa ARN runt 2 på natten vilket ju har sina sidor..
 

HansO

Medlem
Problemet är bara att det nog är få som orkar med att njuta av aldrig så bra service i 12 t.
Så långa resor måste man helt enkelt sova bort delar av. Och att sova på eftermiddagsflyg är inte det lättaste.
Samtidigt har du en poäng i att på de rätt vanliga midnattsflygen till/från BKK blir servicen allt för komprimerad.
Vill man njuta av allt som står till buds i lugn och ro kan man t o m få för lite sömn även om man sover som en prins.
Det bästa vore avgångar runt 20-21 så man kunde festa till några timmar för att sen ändå få ca 7 timmar i bingen.

Detta skulle innebära ankomst BKK runt lunchtid, vilket ju är helt OK.
Men returen skulle landa ARN runt 2 på natten vilket ju har sina sidor..

Tråkigt att SAS gick på defensiven när det gäller ARN-BKK. SAS flög för några år sedan linjen och på dom tider du beskriver. Jag flög några gånger och det var avgång vid 20 tiden från ARN. Man landade i tid för conections vidare ut i Asien. (Vilket man inte klarar från CPH med den sena avgången man har i dag. Hem blev en dagflyning med landning på kvällen på ARN. Perfecta flygtider i mina ögon för oss asien resenärer.
Vi får hoppas att SAS tänker om men som nu är fallet ser det ut som Thai är den som ser möjligheterna.
 

JacobGBG

Medlem
Det känns som SAS har någon överenskommelse med Thai om vem som ska få trafikera sträckan. Annars så känns det ju smått otroligt att SAS skulle släppa en linje till Svenskens turistmål #1.
 

Senator

Moderator
THAI säljer nästan endast avtalspris i Sverige.

De flesta svenska resebyråer har avtalspris med THAI.
Jade Travel på Olof Palmes gata, Stockholm är duktig när det gäller THAI biljett. De tar emot Amex/Diners också.

Tack AHO för detta. Så jag kollade med Jade, och här är vad jag har hittat:
Köp direkt av Thai kostar affärsklass till BKK 36.000kr
Köp via Jade kostar det 30.000kr som är ca 20% rabatt

Dock blir det väsentligt dyrare än:
LX från 18.700kr (där man kan flyga TG från ZRH)
SK från 19.300kr
TK från 17.700kr

Så kontentan för min del är att TG är för dyra från ARN för min smak.
 
Toppen