Facket är alltså villiga att låta de 100 nyaste svenska medarbetarna bli arbetslösa, låta "gamlingarna" som idag flyger interkont bara flyga 737 i framtiden och jobbet som ändå ska göras på interkontlinjerna från Arlanda överlåta det till norska kabinanställda.
SAS val att bryta avtalet är är trots allt en en mycket bild åtgärd jämfört med var SAS största konkurrent Norwegian gjorde mot sin svenska fast anställda kabinpersonal.
Hos Norwegian fick samtliga svenska fast anställda kabinpersonal sparken för ganska exakt 1 år sedan..en månad innan julen 2013, erbjudande till återanställning via bemanningspersonal med 3000 kr lägre månadslön och 36 fler arbetspass per år. Samma svenska kabinfack Unionen organiserade Norwegians kabinpersonal, facket protesterade knappt och sa att det är okej att göra så enligt lagen och det bara är att acceptera för medlemmarna.
SAS kanske borde göra samma sak istället, riktigt ta i med hårdhandskarna som Björn Kjos gjorde utan protest från Unionen?
Hårdhandskarna tycks Unionen ha betydligt lättare att acceptera.