Senaste nytt

Min USDM awardresa hösten 2014

Trumis

Medlem
BC-vänner,

Ligger :))) just nu 11582 m över havet på väg hem till Skåne via Frankfurt. Transportmedlet är Thais A380 i First. Befinner mig över Iran om jag läser kartan rätt.

Har haft 2 trevliga veckor i Hong Kong, Bangkok och Hua Hin.

Resan planerades med input och råd från övriga medlemmar här på BC så min ambition är att skriva samman lite recensioner av hotell och flygresor under kommande veckor. Dock börjar jag med en sammanfattning av resan i denna tråd så fort jag hinner.

Med vänlig hälsning,
Trumis
 

Trumis

Medlem
Hej,

Bakgrund: Allt är @Agö :s fel :).

Jag kom i kontakt med forumet under våren 2012 som icke-medlem men läsare av artiklar, rapporter och forumet. Rätt snabbt såg jag att en flitig medlem verkade vara en kollega ett par rum bort från mitt på kontoret... Jag blev medlem och det blev en del diskussioner med ovan nämnda person där vi bland annat pratade om USDM och jag forskade vidare och började fundera på om man skulle köpa poäng. Efter en del ångest över om man skulle ge sig in det beslöt jag mig för att köpa 50'+50' poäng förra hösten. Kompletterades sedan med 10' poäng för att kunna flyga First.

När det blev klart med när US Airways skulle lämna *A beslöt jag mig för att boka en resa. Alternativen var inte så många då det var svårt att få tag på bra award-resor och en del bolag hade börjat dra ner på antalet platser till USDM.

Resan

CPH - MUC: En vanlig flygning med SAS i SAS Plus.

MUC - BKK: Första flygningen med Thai Airways och första flygningen i F. Hade en del förväntningar men efter läst en del här och på andra forum hade jag sänkt dem något. Flygplanet var en B747 med "nya" inredningen och det är naturligtvis gott om utrymme, stolen kanske inte är fullt så bekväm som jag hade hoppats, man fick göra en del justeringar innan jag fann en skön sittställning. Cabin crew var trevlig men hade inte alls den där Thailändska servicekänslan som jag tror man förväntar sig i TG F. De glömde plocka bort mitt champagneglas innan start, var inte så snabba och uppmärksamma men en flygvärdinna försökte lite mer än de andra.

Middagen hade toppar och djupa dalar. Tilltuggen till drinken var mycket goda, kaviaren likaså men huvudrätten var en besvikelse. Den fiskrätt jag hade valt var antingen slut eller så hade de inte fått den rätten så jag blev erbjuden att välja en av de andra rätterna eller den fiskrätt de hade istället. Jag valde fiskrätten och blev besviken, fisken var torr och tråkig och tillbehören var relativt smaklösa. Jag övervägde att byta men jag var trött och ville bli klar med middagen så jag kunde vila. Efterrätten var god men inget speciell som sådan.

Pyjamas hade de bara i storlek L vilket var för liten för mig men jag hade tagit med en sovtröja och shorts som jag bytte om till samtidigt som min stol förvandlades till en säng. Tyvärr är toaletterna B747 vanliga standardstorlek så det var riktigt trångt och man hörde en och annan duns när de andra bytte om.

Stolens omvandling till en säng var smidig och de lägger en tunnare madrass ovanpå stolen vilket ger lite mer sängkänsla. Jag bäddade ner mig och jag fick några timmars sömn. Inte så många som jag förväntat mig men det berodde nog på att jag inte är van vid denna typ av säng, ljuden runt omkring, hitta rätt sovställning för utrymmet är begränsat trots allt.

Vaknade när de börjat tända belysningen i kabinen, tog necessären som man fått och gick och bytte om. När jag kom tillbaka var sängen förvandlad till stol och vi fick frukost som var ok (åt inte så mycket, var inte så hungrig). Landade före utsatt tid, ingen present eller att personalen gick runt och sa adjö.

Forts följer med övriga sträckor.
 

Trumis

Medlem
Forts.

BKK - HKG: Efter en kortare vistelse i TG:s First Class Lounge hämtades jag av en värdinna som tog mig och två andra passagerare med golfbil till passkontrollen och sedan gick med oss till gaten. Det var samma 747 som tog mig till BKK som skulle ta mig till HKG. Hade dock bytt plats till andra sidan av planet. Besättningen på denna flight var betydligt mer uppmärksam och med mer av den servicekänsla jag hade väntat mig på resan från MUC. Detta var ju en betydligt kortare resa än den förra. Champagne serverades men jag avstod från maten då jag fortfarande var mätt efter förra resan och loungebesöket. Jag fällde stolen till halvliggande och slumrade till. Vaknade upp lagom till kabinen gjordes klar för landning.

Även här möttes jag av personal som tog mig hela vägen genom passkontrollen, bagageutlämningen och fram till taxikön där de ordnade en taxi till mig för att ta mig in till The Langham i HKG. Mycket uppskattat och mycket trevlig personal så dricks blev därefter.

HKG - BKK: Efter 4 nätter i HKG, en stad som jag gärna återvänder till tog jag en taxi ut till flygplatsen för att ta lunchplanet tillbaka till BKK. Enligt TG:s hemsida när jag valde säte samt även Seatguru så skulle det vara en 747 med den äldsta F-inredningen. Visade sig dock vara den modellen som kom före dagens "sviter" vilket var en trevlig överraskning. Jag får säga att jag tyckte mycket om denna stol och så stor skillnad mot den nya var det inte i komfort. Flygningen avlöpte utan problem och besättningen var ett steg upp från tidigare flygningar när det kom till service och hur de bemötte oss passagerare. Mat och dryck var gott och trevligt men ingen "wow"-känsla.

BKK - FRA: Efter 8 nätter hos vänner och på resort i Hua Hin/Cha-am var det dags att avsluta semestern och återvända hem. P g a utcheckning och resa upp till BKK skulle jag ha 7-8 timmar på flygplatsen och i loungen vilket spenderades med lite shopping, massage (ingår som F 1 timme), äta, se på film och läsa. Planet hem var A380, första gången jag skulle flyga med denna flygplanstyp. Eskort till gaten och sedan in i planet. Sviten påminner om den på 747 men är lite annorlunda. T ex är bordet framme och går att skjuta fram och tillbaka längs sittplatsen vilket jag gillade mycket mer än att man behövde lyfta upp det ur ett sidofack i den andra versionen. Hade beställt hummer till middag och den var god men fortfarande var maten överlag inte så bra som jag hade förväntat mig. Besättningen var bättre än MUC - BKK men fortfarnande inte så bra som BKK - HKG - BKK resan. Jag är förvånad över detta men jag upplever hela Thailand som att man tappar lite av sin servicekänsla och blivit mer "vana" med turister och att man inte behöver lika mycket av den trevliga inställning man tidigare haft. Då det var en nattflygning bytte jag om till pyjamasbyxor som passade och en t-shirt. Sov några timmar men inte så mycket som jag skulle velat, även här fick man en tunn madrass ovanpå "sängen". Frukosten var god och lagom stor innan vi landade på FRA.

FRA - CPH: Höll på att missa sista flyget p g a en helt fantastisk ineffektiv fast track i säkerhetskontrollen samt att de skulle kontrollera min kamera, även det var en show i ineffektivitet och utan hänsyn till att vi passagerare hade bättre saker att göra än att vänta medan säkerhetspersonalen diskuterade sina lunchpass och senaste fotbollsresultaten, Som sista passagerare kom jag ombord på planet efter ha sprungit från säkerhetskontrollen till gaten (som låg i terminalen längst bort med näst sista gaten....). Flygvärdinnan kom direkt med servetter för att torka svetten och ett glas vatten för att släcka törsten. Flighten var med LH i deras C och var helt vanlig utan några konstigheter.

Jag ska senare försöka lägga upp lite bilder och recensera hotellen jag bott på.

Trumis
 
Toppen