Senaste nytt

Endast norsk crew på A330/340 med ny kabininredning från Arlanda?

Värt att notera är SAS konkurrenter på USA non-stop linjer från Arlanda...Norwegian, United Airlines och på sommaren Delta Airlines inte har några speciella kabinmoduler med hårda väggar för besättningsvila alls på flygplanen som används mellan Arlanda och USA.
Charterbolagen Thomas Cook och TUFlyNordic som nästan dag på vintern flyger non.stop mellan Arlanda och Thailand med Boeing 767 och Airbus A330 har inte heller några vilomoduler besättningen. Detta är flygningar som är betydligt längre än ARN-EWR/ORD och med betydligt fler passagerare i flygplanen som ska serveras.

Det absolut tristaste är att de 100 kabinanställda som kanske måste sparkas är de yngsta medarbetarna som inte ens flyger A330/A340 interkont utan uteslutande flyger Boeing 737NG från Arlanda. SAS kabinpersonal är i stort behov av en föryngring och det såg bra ut med alla dessa nya servicemedvetna unga kvinnor och män som man senaste året börjat vänja sig vid på SAS europa flygningar.
 
Last edited:

Ricci

Medlem
Som jag ser det, om SAS har råd med merkostnader på XX(X) miljoner/år (för intern fight) är det dax att betala ut aktieutdelning........

Synd att det är så många månader till årsmöte......
 

Ricci

Medlem
Värt att notera är SAS konkurrenter på USA non-stop linjer från Arlanda...Norwegian, United Airlines och på sommaren Delta Airlines inte har några speciella kabinmoduler med hårda väggar för besättningsvila alls på flygplanen som används mellan Arlanda och USA.
Charterbolagen Thomas Cook och TUFlyNordic som nästan dag på vintern flyger non.stop mellan Arlanda och Thailand med Boeing 767 och Airbus A330 har inte heller några vilomoduler besättningen. Detta är flygningar som är betydligt längre än ARN-EWR/ORD och med betydligt fler passagerare i flygplanen som ska serveras.
Då du verkar ha info kanske du kan jämföra antalet timmar på "utestoppet" också dvs turn around time men också vilo tid hemma.......

Det är inte bara en "Gardin" vi pratar om här.........
 

mha321

Medlem
SAS hadde aldri valgt å gjøre det "på denne måten" hadde det ikke vært økonomisk gevinst i det.

Nej, knappast. Det handlar säkert om att de känner att de måste ta den fighten nu för att inte dras med en extrakostnad under hela livslängden för de nya planen. De gör det knappast bara för att jävlas, de har de inte direkt marginaler till och de vet de nog väl om.
 
Då du verkar ha info kanske du kan jämföra antalet timmar på "utestoppet" också dvs turn around time men också vilo tid hemma.......

Det är inte bara en "Gardin" vi pratar om här.........

Nej, någon sådan info har jag inte.

Dock under min senaste snabba resa till USA med SAS i förra veckan....utresa på måndag förmiddag och hemresa två dagar senare på onsdag vid 17-18 tiden var det samma kabinbesättning noterade jag.
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Nej, någon sådan info har jag inte.

Dock under min senaste snabba resa till USA med SAS i förra veckan....utresa på måndag förmiddag och hemresa två dagar senare på onsdag vid 17-18 tiden var det samma kabinbesättning noterade jag.

Men hur vet du ha hur kabinbesetningens (och piloternas) hvilemoduler ser ut?
 

Ricci

Medlem
Nej, någon sådan info har jag inte.

Dock under min senaste snabba resa till USA med SAS i förra veckan....utresa på måndag förmiddag och hemresa två dagar senare på onsdag vid 17-18 tiden var det samma kabinbesättning noterade jag.
Det händer ibland att CC/FD har ett extra timmar i stoppen, men har du koll på när de nästa gång är på väg till NYC igen (dvs dubbel jetlag)........
 
Det händer ibland att CC/FD har ett extra timmar i stoppen, men har du koll på när de nästa gång är på väg till NYC igen (dvs dubbel jetlag)........

Nej, det har jag inte och jag frågade inte heller.
Borde jag ha frågat?

Jag noterade somsagt att det det var samma kabinbesättning på båda mina flygresor och det är allt.
Detta var första gången jag haft samma kabinbesättning på en tur och retur resa till USA, därför noterade jag det.
 
Men hur vet du ha hur kabinbesetningens (och piloternas) hvilemoduler ser ut?

Jag var med på SAS allra första revenue flygning med Airbus A330-300 hösten år 2002.
En ur kabinperonalen visade mig då deras crewrest modul som är längst bak in kabinen.

Annars finns det ju massor av bilder på crewrest moduler på 747,777, A330/A340 hos många olika flygbolag på Airliners.net | Airplanes - Aviation - Aircraft- Aircraft Photos & News
Frågar du mig verkar Boeing 777 ha den klart smartaste lösningen för crewrest modulen :)
 
Last edited:
Toppen