Senaste nytt

Endast norsk crew på A330/340 med ny kabininredning från Arlanda?

Rätt åt den svenska egoistiska kabinpersonalen. Skönt att de norska skall ta över så det blir lite ordning och reda. Tro katten att unionen ser det som ett misslyckande, de har ju ännu en gång gjort saker och ting sämre för sina medlemmar... Eller vänta nu, det är inte dansk kabinpersonal vi pratar om, då är det kanske inte ok att skriva såhär!? ;)
 
SVT Aktuellt rapporterade idag att SAS varslat 100 av sina svenska kabinanställda om uppsägning.
Anledningen är att det svenska kabinfacket inte kan acceptera det nya viloutrymmet på SAS A330 flotta som får en ny kabin från 2015.
Detta innebär i klartext att det är de 100 senaste anställda som får lämna om det svenska kabinfacket inte ger upp sin position...
I stort sett alla har anställts 2013-2014 Sannolikt de som är mest glada över sitt nya jobb i kabinen på Boeing 737NG..får lämna
Träder detta i kraft ska "gamlingarna" som idag flyger A330/A340 skolas om till 737NG och den norska kabinen ta över alla långlinjer från Sverige.
Detta är en principfråga fär SAS. Den tiden är slut när kabinpersonalens fackförbund kunde driva igenom dyra unika särlösningar för kabinkonfig av SAS flygplan.
Nu har SAS valt en standardlösning för viloutrymmet för crew som är vanlig på A330hos många flygbolag som aldrig flyger på linjer som tar mer än 10 timmar.
Man kan undra vad SAS kabinanställda som är medlemmar i unionen tycker om detta?
Nu står man där med Svarte Petter och upp till 100 unga medarbetare i den svenska kabinen riskerar förlora sitt jobb och som det verkar militanta svenska gamlingarna på A330/A340 får iaf lämna över till normännen.
Snacka om loose-loose situation.

Björn Kjos har flera gånger sagt att det finns ingen bättre konkurrent än SAS. Det är precis det här han menar. Fackförbunden är upptagna av interna kostsamma strider mot varandra och ledningen istället för att möta konkurrensen.
Som grädde på moset har säkert inte Björn Kjos Norwegian som expanderar kraftigt med nya 737 leveranser varje månad något emot att att snabbutbilda ett gäng nya unga kabinanställda som precis redan fått sin 737NG utbildning betald hos sin nuvarande arbetsgivare.
 

mha321

Medlem
Låter ju lysande.... Eller..

Men å andra sidan borde det åtminstone bli motsvarande nyanställningar i Norge. Totala behovet minskar ju inte, så om en hel del personal från norsk kabin ska över på långlinjer från Stockholm så får de ju tomt där. Men det kostar ju fortfarande en j-a massa pengar att bara utbilda personal för att sedan göra sig av med dem...
 

Ricci

Medlem
Låter ju lysande.... Eller..

Men å andra sidan borde det åtminstone bli motsvarande nyanställningar i Norge. Totala behovet minskar ju inte, så om en hel del personal från norsk kabin ska över på långlinjer från Stockholm så får de ju tomt där. Men det kostar ju fortfarande en j-a massa pengar att bara utbilda personal för att sedan göra sig av med dem...
Precis, jag trodde att SAS hade ont om pengar.....och detta känns verkligen lite 70-80tal.
Men vem vet SAS överraskar och ger oss 2kr/aktieutdelning 2015.....
 
Efter att ha sett spelet bakom kulisserna då ett stort teknikföretag skulle dra ner på folk så har jag dragit slutsatsen att fackförbunden är det mest korrumperande vi har i Sverige. Förhandlarna ser mer sin personliga vinning än att verkligen förhandla åt sina medlemmar.
 
A

Aurora

Guest
Fagforbund er viktige, men burde kjenne sin besøkstid. Det finnes jo en balansegang mellom ytterpunkter.

SAS hadde aldri valgt å gjøre det "på denne måten" hadde det ikke vært økonomisk gevinst i det.
 
  • Gilla
Reactions: obs

Ricci

Medlem
Fast någon gång måste man sätta ner foten när fackförbunden driver frågor in absurdum.
Fast denna gång är det tvärtom, SAS kommer att förlora på att skicka norskpersonal från ARN och vi pratar om flera miljoner per år. SAS fack har historiskt varit lite "pain in the ass" men denna gång har de rätt.
 

SWEDE

Medlem
Men de har nog redan EBG-minus hela gänget, antingen som gåva från SAS eller som gåva från någon EBD-polare. Så nu kan de ju skaffa sig ett SK/SE/AMEX och med lite tur få sig en status-lift till EBD, om de flyger lite av och till, rentav.
 

Alf

Medlem
Jag tycker SAS gör rätt i denna uppkomna situation. Tråkigt bara att det blir norsk kabinbesättning. Under alla år jag rest med SAS långlinjer har den norska besättningen varit den mest arroganta och sämst på att ge en vettig service. Men det kanske går att köra en intensivkurs för dom innan dom tar över.
 
Toppen