Senaste nytt

Tåg Stockholm-Paris - Är det möjligt?

ALU

Medlem
Jag har några bekanta som är flygrädda och därför inte gärna flyger. Nu har de bestämt sig för att åka till Paris i vår och frågade mig hur man enklast och på ett skönt sätt åker tåg dit.

Det här med tåg internationellt är en vit fläck för mig så jag tänkte höra mig för bland experterna här. Är det någon som gjort någon liknande resa? I detta fall är inte flera stopp och eventuella poäng prio, utan snarare komma fram så smidigt som möjligt.

Tack!

/A
 

Jacob

Medlem
Jag har åkt tåg Stockholm-Paris men det var på 90-talet. Var väl något i stil med Stockholm-Köpenhamn-Düsseldorf-Paris.

Tyvärr blir tågresor som dessa allt svårare då allt fler tågbolag plockar bort nattågen (vilket närmast är en förutsättning om man ska kunna åka en längre sträcka utan längre stopp på vägen).

Tidigare har det gått direkttåg mellan Köpenhamn och Paris men undrar om dessa finns kvar. Det har även funnits direktnattåg från Köpenhamn till Bryssel och Basel.

Fram till början på 90-talet fanns det nattåg mellan Stockholm och Hamburg. Alfred Nobel hette tåget som gick från Stockholm C vid kl 18 och så var man framme i Hamburg kl 9 nästa morgon. Då kunde man vara i städer som Amsterdam och Bryssel tidig eftermiddag. Fungerade väldigt bra faktiskt men tyvärr försvann detta tåg.
 

ALU

Medlem
Ja, jag blev förvånad över hur komplicerat det verkar vara. På 80-talet gick direkttåg till och med.
 

Palazzi

Medlem
Blir inte lätt i.o.m att både det danska nattåget till Amsterdam och linjen mellan Hamburg och Paris dras in i år.... Dessutom har SJ precis slutat att sälja biljetter med DB, vilket gör det ännu krångligare. Finns ju 1-2v Eurorail-pass, men undrar hur det fungerar med snabbtåg o tillägg.

De kommer få åka Stockholm-Köpenhamn (SJ), Köpenhamn-Hamburg (DB), Hamburg-Frankfurt (DB) o Frankfurt-Paris (DB).
 

Jacob

Medlem
Ja, jag blev förvånad över hur komplicerat det verkar vara. På 80-talet gick direkttåg till och med.
Jag har åkt det mesta i tågväg i Europa och på den tiden då det fanns direkttåg från Stockholm till Berlin och Hamburg var det väldigt enkelt. Numera är Köpenhamn närmast obligatoriskt stopp från Stockholm och även därifrån börjar de dra in direkttågen ut på kontinenten.
 

Palazzi

Medlem
Annars är alternativet att ta sig från hemstad till Köpenhamn (med buss/tåg) och sedan Eurolines bussar från Köpenhamn. Ingen resa jag skulle vilja göra nuförtiden, men man slipper byten och det är humant prissatt.

Bra med avgångar och 19h resa - 489 DKK enkel resa/pers

Bus from Copenhagen to Paris – Eurolines|Touring|EUROPABUS

Skulle de kunna tänka sig ett annat resemål har Eurolines en bekvämare Business Class till:
* Wien
* Amsterdam
* Berlin
* Prag
 

Nemo

Medlem
Det fanns förr en tryckt tidtabell med direkttåg till Berlin, Hamburg eller Paris och anslutande tåg till Västeuropa. Åkte själv flera gånger till Paris på detta sätt, och även till Spanien, via Paris eller via Schweiz. Men men. Nu är det historia.
SJ hänvisar till resebyråer för bokningar.
"Ska du resa till andra orter i Europa?
Hos resebyrån Big Travel får du hjälp med dina tågresor till övriga resmål i Europa. Big Travel tar ut en avgift på 295 kronor per bokning och resenär. Kontakta Big Travel på 0775 – 70 37 00 för att få personlig hjälp.
"
Tidtabell går att finna på Deutsche Bahn - Home, de säljer (faktiskt) biljetter för kontinentala tågresor.
Edit: DB säljer resor från Sverige till Tyskland! Se senare inlägg #15.
 
Last edited:

jth

Medlem
Jag gjorde den resan på tiden när nattåget gick, då var det rätt okej eftersom man åkte från Köpenhamn på kvällen och var framme i Köln på morgonen, där kunde man byta till Bryssel och sedan Paris. Sedan kunde man fortsätta ner till Barcelona med nästa nattåg :)
Det är mycket tråkigt att det inte verkar finnas underlag att köra transkontinentala nattåg längre, även om det kanske är lite av "kasta sten i glashus" för oss som gillar att flyga att säga så :)
Ska man åka ut i Europa känns det lite som bortkastad tid att sitta på dagtåg, då är ju de snabba nattågen med få stopp ideala. Dagtågen blir det ofta många byten och långa restider.
Deutsche Bahns tidtabell är ganska bra, den verkar ha alla europeiska länders tidtabeller.
 
Toppen