Senaste nytt

Datatrafik för 450 kr från SAS

kexxcream

Medlem
Genomför en enkät från SAS där man får svara på följande fråga:

Screenshot 2014-11-13 15.56.17.png


Personligen känner jag att 450 kr är rätt saftigt om man bläddrar igenom Prepaid WiFi tråden. Man får ställa kostnaden i relation till att det endast gäller fredag-måndag, vilket känns rätt tunt.

[UPDATE]

Efter att ha svarat nej på frågan så fick man följande alternativ:

Screenshot 2014-11-13 16.08.29.png


Screenshot 2014-11-13 16.11.05.png


Vad säger ni om priset?
 
Last edited:

Thornado

Medlem
Det låter onekligen dyrt.
Det blir antagligen billigare om man skaffar ett prepaid SIM från landet man besöker. Fördelen med att ha det som en tilläggstjänst till sitt vanliga abonnemang är ju dels att man slipper hålla på och skaffa nya SIM-kort för varje land man reser till samt att man fortfarande kan ta emot samtal och SMS på sitt vanliga nummer.

Ett ännu större "problem" med denna tjänst är ju att kostnaden för dataroaming inom Europa börjar bli rätt så rimlig (och ännu billigare kommer det att bli efter EU-beslut). Jag kollade på mina senaste SMS från "Priceinfo" och det verkar som att jag (med Telia som operatör) får använda upp till 100 MB datatrafik per dag för 79 kr per dag. 100MB är ju ingen gigantisk datamängd, men för vanligt användande av datatrafik på telefonen så klarar jag mig (i stort sett alltid) på det. 450/79=5.69, så även om jag roamar med Telia så kan jag alltså köra 5 dagar till en lägre kostnad än detta.

Till min laptop kan jag lätt förbruka mer bandbredd än så, men då befinner jag mig ofta på ställen där det finns wifi.
 

fcx

Medlem
450 för en hel månad är saftigt. 325 för en hel månad skulle jag kunna köpa om jag har många resor den månaden.

Dessa priser för en weekend är helt galna.
 

Nemo

Medlem
Ska man kolla på streamad film, använda mycket Skype, Spotify, radio etc kan det lägsta priset (195kr) vara överkomligt, under förutsättning att det är snabbt internet och att hotellet har sirap-wifi.

Ett alternativ är att skaffa en pocket-wifi (exvis TP-Link 3G-pocketrouter > Routrar | Kjell.com) och köpa lokalt sim i närmaste kiosk på ankomst-flygplatsen.

Jämför med europapriser på de stora mobilbolagen, där man köper en tilläggstjänst i förväg.
Bolag 1dygn 3dagar 7dagar
Tre 39kr/20MB 199kr/140MB 149kr/100MB
Telenor 29kr/25MB N/A N/A
Tele2 25kr/20MB 50kr/50MB 80kr/100MB
Telia har (vad jag kan hitta) enbart en spärr mot dyra räkningar.
Maxkostnaden för roaming enligt EU är €0,2/1MB med betalning per kB.

3Surfpass - Privat - tre.se
Surfa utomlands till fast pris | Kostnadskoll Europa | Telenor
Surf och internet utomlands - Tele2
 
Last edited:
Utan att ha koll på alla paketlösningar som tydligen finns (ovan) skulle jag vara beredd att betala 195 kronor för att slippa hålla på och leta wi-fi på stan och slå på och av mobildata under en helg utomlands - och istället kunna använda telefonen som vanligt...
 

Palazzi

Medlem
En lite summa för typ 50mb - mailnedlaggning känns rimligt. Sen kan de spärra Facebook, Instagram etc, bara för att jäklas ^^

Kan man inte vara utan internet, för privata ändamål, under en kort europaflygning.... Ja, man är väl bakåtsträvare :p
 
Toppen