Senaste nytt

SAS provar sig fram med bio-bränsle

Jacob

Medlem
Kom ut en pressrelease i förra veckan, första flyget gick Stockholm-Östersund, men brydde mig aldrig om att skriva om det, har ju ingen koppling till frekvent resande/premiumresande.
 

Nystrom

Medlem
Jaja, testa går alltid. Just nu så är "miljöbränslet" betydligt dyrare än vanligt jetbränsle men vem vet hur det ser ut om några år när miljöskatter mm har gjort sitt
 
Kom ut en pressrelease i förra veckan, första flyget gick Stockholm-Östersund, men brydde mig aldrig om att skriva om det, har ju ingen koppling till frekvent resande/premiumresande.
Fast man kan väl argumentera att användande av biobränsle för flygplan har betydligt mer med frekvent resande att göra än att fira 25 år efter Berlinmurens fall... ;)
 
Vet inte om det här borde bli en egen tråd för det är inget jag sett tidigare (gjorde en snabb sökning och denna var det enda som matchade lite).
Jag har möjlighet på framtida bokningar att "add biofuel" , någon annan som fått den möjligheten ? Jag hade inte det här valet för 2-3 dagar sen

6600kr är då för sträckan ARN-LAX
Screenshot 2019-06-28 at 17.54.55.png
Screenshot 2019-06-28 at 18.03.32.png
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Vet inte om det här borde bli en egen tråd för det är inget jag sett tidigare (gjorde en snabb sökning och denna var det enda som matchade lite).
Jag har möjlighet på framtida bokningar att "add biofuel" , någon annan som fått den möjligheten ? Jag hade inte det här valet för 2-3 dagar sen

6600kr är då för sträckan ARN-LAX
Visa bifogad bild 92933
Visa bifogad bild 92949

När SAS redovisar vilket bränsle det är, vilka volymer de köper in och ursprung så kan vi snacka om det. Det är bättre att flyga fossilt än att köra på palmolja. Dessutom kan bara 50% av bränslblandningen idag.
Sustainability is an Integrated Part of SAS | SAS

Tills dess att SAS pratar om detta kommer jag att anse att detta är greenwashing och att pengarna går rätt ner i fickan på SAS.
 

Jönsson

Medlem
När SAS redovisar vilket bränsle det är, vilka volymer de köper in och ursprung så kan vi snacka om det. Det är bättre att flyga fossilt än att köra på palmolja. Dessutom kan bara 50% av bränslblandningen idag.
Sustainability is an Integrated Part of SAS | SAS

Tills dess att SAS pratar om detta kommer jag att anse att detta är greenwashing och att pengarna går rätt ner i fickan på SAS.
Redovisas det i årsrapporten möjligen?
 
Toppen