Nemo
Medlem
Har Turkish Airlines skitit i det blåa skåpet?
Flög Göteborg - Istanbul - Hong Kong på en genomgående biljett.
Väl i Istanbul så är det en försening ifrån 00:55 till 07:48, TK vägrar svara på varför förseningen uppstått och säger att någon ersättning enligt 261/2004 inte kan utgå då förseningen inte är inom EU. Vad jag har läst så är de skyldiga att betala då resan startat ifrån ett EU land. Total försening i HKG 7hr 1min
Vad säger ni som är mer insatta i ämnet? Tacksam för all input.
Fast IST-HKG är inte applicerbart här, då vare sig TK, Hong Kong eller Turkiet inte är i EU, så de har rätt. Detta är per flight, inte per biljett.
Jag vet inte om jag är så mycket kunnigare, men jag har iallafall alldeles för mycket tid att grotta ned mig i flygrelaterade ärenden. @johhenrik har nog rätt i sin slutsats.Du ska nog inte lita på mig i detta fallet, utan förhoppningsvis kan nog någon annan kunnigare
Rent teoretiskt är en resa på ett bokningsnummer med startpunkt inom EU och slutdestination utanför EU berättigat till ersättning oavsett mellanlandningar. Men i praktiken är det svårt att få ersättning från ett icke EU-bolag för en försening som inträffade utanför EU. Det finns tyvärr rättsfall som stödjer den uppfattningen.
No compensation for delay on connecting flight outside EU territory - International Law Office
http://juris.bundesgerichtshof.de/c...t=pm&Datum=2012&Sort=3&nr=62164&pos=3&anz=192
"On January 3 2013 the Federal Court of Justice published its reasoning in the Cases X ZR 12/12 and X ZR 14/12 of November 13 2012. The court held that passengers were not entitled to compensation under EU Regulation 261/2004 if the delay occurred on a connecting flight departing outside EU territory."
Det kan ändå vara värt att skicka in standardblanketten till TK så får du iallafall en prövning.
http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_en.pdf
Kommersiell juristfirmas info:
https://www.getairhelp.com/se/vet-dina-rattigheter