Senaste nytt

Exklusivt: En första titt i nya Airbus A350 XWB

Jacob

Medlem
Airbus nyaste passagerarflygplan heter Airbus A350 och räknas generellt som Airbus motsvarighet till Boeings populära Dreamliner. Både SAS och Finnair har beställt Airbus A350 för sina långlinjer. BusinessClass.se fick en unik möjlighet att titta ombord med guidning av Airbus egen personal. Airbus gör just nu en kombinerad test- och PR-turné med sin Airbus A350. En chans att…
 

Swisser

Medlem
Mycket intressant artikel!

Vad menar du med "godkända kabinväskor"? Är det enl IATA:s riktlinjer (56x45x25cm=126cm) eller vilken max dimension passar in i bagagehyllorna?

Vad är det som gör att det skiljer så pass mycket i passagerarkapacitet (276, 315 resp 369 stolar) i de tre olika modellerna. Är det storleken på businessklassavdelningen eller avsaknad av en sådan som utgör skillnaden?
 

Jacob

Medlem
Mycket intressant artikel!

Vad menar du med "godkända kabinväskor"? Är det enl IATA:s riktlinjer (56x45x25cm=126cm) eller vilken max dimension passar in i bagagehyllorna?

Vad är det som gör att det skiljer så pass mycket i passagerarkapacitet (276, 315 resp 369 stolar) i de tre olika modellerna. Är det storleken på businessklassavdelningen eller avsaknad av en sådan som utgör skillnaden?
Fråga 1: Så bör det vara. Det finns en bra bild i infobroschyren jag fick ombord där man ser ett antal typiska stora "roll-aways" placerade bredvid varandra, på tvären med kortsidan nedåt och med handtaget mot mittgången, och då får det plats 5-6 väskor i bredd i ett fack. Det är rätt bra faktiskt.

Fråga 2: Jag tror det har med längden att göra. -900 är lite längre än -800 och -1000 är ytterligare lite längre. Antal passagerare är generella siffror från Airbus baserat på hur de flesta flygbolag konfigurerar sina flygplan. Givetvis kommer det variera en del beroende på vilka stolar man väljer, antal klasser etc.
 
Är bagagehyllorna av ungefär samma modell som finns många Boeing plan, eller är det den som finns på Airbus planen idag, dvs. en lucka som öppnas
 

Jacob

Medlem
Är bagagehyllorna av ungefär samma modell som finns många Boeing plan, eller är det den som finns på Airbus planen idag, dvs. en lucka som öppnas
Det är inte en lucka som öppnas. Man trycker på en knapp och så sjunker luckan ner och hela bagagehyllan roterar närmare 90 grader. Syns rätt bra på bilden.
 
Toppen