Senaste nytt

Finnair presenterar sina nya långdistansstolar för Airbus A350

Jacob

Medlem
Idag på morgon var det stor presskonferens på Helsingfors Vanda flygplats då Finnairs VD Pekka Vauramo för första gången visade upp de nya långdistansstolarna som från 2015 kommer installeras i Finnairs långdistansflotta, i första hand de nya flygplanen av typen Airbus A350. Totalt har Finnair beställt elva flygplan av typen Airbus A350 XWB (med option…
 
En rejäl uppdatering!

1-2-1 verkar bli en ny standard i Business Class.

Ska bli intressant att flyga A350; om dom är i närheten så tysta som A380 blir det fantastiskt.
 

sim_bro

Ny medlem
Tycker att Business Class ser likvärdig ut med SAS nya, medan SAS premium economy verkar vara lite vassare. Dock gillar jag att Finnair valt större skärmar, 11 tum istället för SAS 9 tum. Lika bra att maximera skärmstorleken! Economy sätena ser bäkvämare ut hos Finnair!
 

Palazzi

Medlem
Ser intressant ut. Finnair är ett bolag jag ofta glömmer bort, trots att det är så smidigt att ansluta via Helsingfors...
 

JonW

Medlem
Två överraskningar där:
Att man hoppas på debut Q2 -15, de flesta har snarare trott på Q4.
Men vi får väl se...
Och att man lägger in hela 46 stolar i C. Det innebär fler än AF klämmer in i en större kabin (B777).
 

intuition

Medlem
Q2 är nog en felskrivning. Texten i pressreleasen (som artikeln bygger) på säger
"Finnair plans to begin operating its first A350s in the second half of next year, initially serving Shanghai, Bangkok and Beijing, with Hong Kong and Singapore A350 service to be added in 2016. Finnair has 11 firm orders and 8 options for A350 aircraft, which will form the backbone of the company’s long-haul fleet and drive expansion plans."
 

Jacob

Medlem
Två överraskningar där:
Att man hoppas på debut Q2 -15, de flesta har snarare trott på Q4.
Men vi får väl se...
Och att man lägger in hela 46 stolar i C. Det innebär fler än AF klämmer in i en större kabin (B777).
Dubbelkollade datumet med Finnair denna morgon och det är Q2 2015 som gäller enligt den info de själva har.
 

JonW

Medlem
Två överraskningar där:
Att man hoppas på debut Q2 -15, de flesta har snarare trott på Q4.
Men vi får väl se...
Och att man lägger in hela 46 stolar i C. Det innebär fler än AF klämmer in i en större kabin (B777).
Dubbelkollade datumet med Finnair denna morgon och det är Q2 2015 som gäller enligt den info de själva har.
Märkligt med dubbla budskap här...
En annan fråga till Jacob, nuv. flat beds är rätt smala och hårda jämfört med konkurrenternas.
Upplevde du stor förbättring där med de nya?
Business Traveller har även uppgivit att AY:s konfiguration bara ger 78" pitch mot CX och AA:s 82.
Vilket redan gett kritik att AY:s stol känns trång.
Fick du något sådant intryck?
 

Jacob

Medlem
Två överraskningar där:
Att man hoppas på debut Q2 -15, de flesta har snarare trott på Q4.
Men vi får väl se...
Och att man lägger in hela 46 stolar i C. Det innebär fler än AF klämmer in i en större kabin (B777).
Dubbelkollade datumet med Finnair denna morgon och det är Q2 2015 som gäller enligt den info de själva har.
Märkligt med dubbla budskap här...
En annan fråga till Jacob, nuv. flat beds är rätt smala och hårda jämfört med konkurrenternas.
Upplevde du stor förbättring där med de nya?
Business Traveller har även uppgivit att AY:s konfiguration bara ger 78" pitch mot CX och AA:s 82.
Vilket redan gett kritik att AY:s stol känns trång.
Fick du något sådant intryck?
Stolsmodellen har jag testat tidigare, samma modell som exempelvis Cathay Pacific och Air France använder. Personligen gillar jag denna modell.

Stolen är bredare än Finnairs nuvarande businesstol skulle jag säga. Jag har också sett uppgifterna om att benutrymmet skulle vara mindre än t.ex. Cathay Pacific Zodiac-stol och det kan nog stämma.

Jag gjorde inget omfattande test av stolen då jag nyligen flugit i just denna stolstyp på två olika flygbolag och kan den rätt väl. Men det utrymmet som finns för att komma ut från stolen (mellan stolsdynan och väggen framför) är mindre än hos övriga.
 

Jacob

Medlem
Finnair har nu bekräftat sin option på ytterligare åtta flygplan av typen Airbus A350 XWB som kommer levereras år 2018 om det ser ut nu. Utöver de 11 flygplan som redan beställts innebär det att Finnair kommer ha 19 Airbus A350-flygplan totalt i flottan.
 
Toppen