Senaste nytt

Hotels.com prisgaranti och ett alternativ till hotels.com

andreijas

Medlem
Tja
Någon som har nyttjat hotels.coms pris garanti? Isf har den varit valid och de betalat mellanskillnaden på ett redan rabbaterat pris?

Skall nämligen till NY i vår och har bokat ett hotell, Ser mkt lovande ut. Men som alltid vill man ju bo så bra som möjligt, kollade därför vad waldorfen gick på, styva 35k för en vecka på hotels.com
Men jag stötte på ett alternativ som om jag inte har missat ngt slår det med hästlängder, 2200€ / 20k sek den veckan på onhotels.com.... Saftig diff som verkar gälla de flesta sökningar jag gjort...
Nägon som har erfarenheter från onhotels.com?
 

agehall

Medlem
Min erfarenhet är att det nästan alltid är bättre att boka direkt från hotellen än att gå via hotels.com eller liknande siter.

Ett bra sätt att lösa det på bästa sätt, brukar vara att boka ett rum med OK pris, men som går att avboka med kort varsel. Därefter letar man bättre priser och har is i magen. Ofta dyker det upp något med bra pris ganska nära inpå avresan, men inte alltid. Så att ha en backup är smart.
 
Jag har använt hotels.com prisgaranti och det fungerar hur bra som helst så länge rummet är EXAKT detsamma i alla specifikationer (inklusive avbokningsvillkor etc), så kolla det noggrant först. Ofta inga problem, vill bara nämna det.

Visst är det kanon att boka direkt via hotellet för att skippa mellanled, men i min erfarenhet har hotels.com ofta samma eller bättre priser, kör ofta kampanjer / har rabattkoder med 10% ute, du får var 10:e natt gratis i deras incitamentprogram (om du inte använder en rabattkod vid bokningstillfället...), tar alla kreditkort och såvida du inte köper ett rum specifikt utan avbokningsmöjlighet kan du boka av nära inpå utan problem.

Ett annat alternativ är förstås booking.com med i min erfarenhet skillnaden att du inte alltid behöver betala rummet up-front, utan ibland betalar först när du bott på hotellet. Tänk på att även de har prisgaranti. Eller välj vilken av de du föredrar och matcha den ene mot den andre (har dock ofta väldigt lika priser).

En idé är förstås att bara köra på och boka via hotels.com om de tillåter avbokning på rummet du är intresserad av och kör sedan en prismatch direkt och se om det går hem. Så länge du betalar med kreditkort behöver du inte ligga ute med några pengar och kan bara avboka om det inte skulle fungera :)
 
https://ssl-sv.hotels.com/customer_care/pillar/price_guarantee.html

Maila eller ring Hotels.com och påpeka onhotels.com erbjudande så kanske de matchar direkt.

"Hos oss har du mer än ett dygn på dig efter bokningen, till skillnad från vissa andra webbplatser. Om du hittar ett lägre pris berättar du det för oss, så försöker vi matcha priset. Det spelar ingen roll var du hittar det lägre priset eller om du hittar det tre timmar eller tre månader efter bokningen – vår garanti gäller."
 

andreijas

Medlem
jag matchade mot travelguru.com, ca 15% lägre, det verkar dock som om de använder samma typer av priser för priset på hotels.com är lägre idag med.

Inga problem att få igenom det, dock blir jag inte klok på att det skall ta 7-10 dagar att få igen stålarna....
 

falling

Medlem
En sak att tänka på angående prisgaranti/avbokning hos hotels.com som jag råkade ut för är att om man vill avboka en av bokningens nätter så får man det, MEN de räknar det som en hel avbokning och gör sedan en ny bokning enligt dagens priser.

Jag hade tittat ut bra priser på Radisson Malta på Radissons egen hemsida, men var lite seg med att boka. Priserna försvann där, men låg kvar på hotels.com. Slängde snabbt in en fullt avbokningbar bokning för att säkerställa att jag får ett rum. So far so good. Några dagar senare dök en del av nätterna till det ursprungliga priset upp igen hos Radisson. Eftersom jag har skaffat ett CCG (genom aktieköp, tackar för det tipset btw) bokade jag in de nätterna för att få poäng osv och kontaktade sedan hotels.com för att avboka de första nätterna i min bokning.
"Javisst, inga problem, då gör jag en återbetalning för de nätterna" Problemet var att summan var 1000:- lägre än vad jag betalt för nätterna. Det var då jag fick reda på att priset för resterande övernattningar uppdateras till dagspris. Jag försökte hävda att det inte var en avbokning, utan en ombokning - men det var lönlöst att argumentera. Deras nya pris blev likvärdigt eller t.o.m. lite dyrare än direkt hos Radisson. Så det blev en avbokning istället och göra en tilläggsbokning med hotellet.

Ytterligare en anledning att vara försiktig med 3:e parts hotelsajter. Har man bestämda datum och bara går på priset så kan de vara bra, i övrigt passar jag nog. Så nu har jag lärt mig den läxan den hårda vägen också :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag fick mitt prisgaranti claim godkänt på Hotels.com nyligen.

Först ville jag boka det hotellet på Rocketmiles.com för de visade lägre priser än Hotels.com när jag prissatte rumspriser i SEK. (priset i USD var dyrare än på Hotels.com)
Problemet var att Rocketmiles.com tog inte emot Amex när rummet var prissatt i SEK (De tar emot Amex när det är i USD).

Eftersom jag samlar ändå inte några hotellpoäng förutom hos Club Carlson så bokade jag rummet på Hotels.com, för jag får cashback från Refunder + gratisnätter hos Hotels.com.
Priset hos Hotels.com var lite över 500 SEK dyrare än på Rocketmiles.com.

Skickade prisgaranti claim på deras webbsida.
Hotels.com – erbjudanden och rabatter på hotellbokningar från lyxhotell till budgetboende

En dag senare krediterade de tillbaka ca 500 SEK till mitt Amex kort.
 
Toppen