Senaste nytt

Nypremiär för Viking Cinderella med största satsningen på tio år

Jacob

Medlem
En dryg månad har Viking Cinderella legat på varv i Landskrona och den 25 januari blir det nypremiär med den största satsningen och förvandlingen sedan fartyget togs i bruk år 2003, som en del av fartygets 10-årsjubileum. Bland nyheterna kan nämnas Nordens första Bottega Proseccobar i modern italiensk stil, vinbaren The Golden Bar i guld,…
 

Moco

Medlem
M/S Cinderella har varit i trafik sedan 1989, inte 2003. Däremot renoverades hon väl och stöptes om ca 2003.
 

Jacob

Medlem
M/S Cinderella har varit i trafik sedan 1989, inte 2003. Däremot renoverades hon väl och stöptes om ca 2003.
M/S Cinderella har varit i trafik sedan 1989 medan Viking Cinderella har varit i trafik sedan 2003. Så ser i alla fall Viking Line själva på det.

Men det viktiga är väl de nyheter som kommer snarare än årtalen?
 

Moco

Medlem
M/S Cinderella har varit i trafik sedan 1989, inte 2003. Däremot renoverades hon väl och stöptes om ca 2003.
M/S Cinderella har varit i trafik sedan 1989 medan Viking Cinderella har varit i trafik sedan 2003. Så ser i alla fall Viking Line själva på det.

Men det viktiga är väl de nyheter som kommer snarare än årtalen?
Det var inget fel på din artikel och det är ju bra om båten får lite omsorg. Jag tycker däremot att det är relevant om en båt marknadsförs som ny eller 10 år gammal när den i själva verket har varit i trafik för samma rederi i snart 25 år, oavsett vad man kallar den :)
 

JonW

Medlem
Rubriken kanske inte är fel, men i texten hävdas på två ställen felaktigt att färjan togs i bruk 2003.
Jag kan kanske reda ut begreppen om nu någon vill veta:
Cinderella togs i bruk som Viking Line-färja i slutet av 1989. Viking Line var dock vid den tiden bara ett marknadsföringsparaply för 3 helt skilda rederier i Sverige och Finland, SF Line, Rederi AB Vikinglinjen och Rederi AB Slite.
Cinderella tillhörde från början det förstnämnda rederiet. De två andra lämnade dock senare, varvid SF Line stod ensam kvar och därför bytte namn till det inarbetade Viking Line 1995.
2003 sattes fartyget under svensk flagg i samband med att man bytte rutt, och fick då den marginella namnjusteringen från M/S Cinderella till M/S Viking Cinderella.
Detta är förstås tämligen betydelselöst för den vanlige resenären...
Men jag råkar veta att Viking Line själva försöker just vilseleda allmänheten att tro att båten är betydligt nyare än vad den är.
Detta mot bakgrund av den allt hårdare konkurrensen från betydligt nyare tonnage, och uppgiften till Jacob ska förstås ses i det ljuset.
 

Jsyren

Ny medlem
M/S Cinderella har varit i trafik sedan 1989, inte 2003. Däremot renoverades hon väl och stöptes om ca 2003.
M/S Cinderella har varit i trafik sedan 1989 medan Viking Cinderella har varit i trafik sedan 2003. Så ser i alla fall Viking Line själva på det.

Men det viktiga är väl de nyheter som kommer snarare än årtalen?
Var tvungen att registrera mig när jag läste svaret här. En läsare upptäcker fel och istället för att rätta felet skyller skribenten i från sig! Det verkar ligga låg nivå på den här "seriösa" sidan.

Jag tror Jacob gör likadant när han köper en bil: om förra ägaren har haft den i 3 år är den 3 år gammal, fastän den kom ut ur fabriken för 10 år sedan.
 

TjudöBoy

Medlem
Än nog böjd att hålla med Jacob i detta fall, det är ju ingen encyklopedi vi skriver informationen för!?

Finns lite mera information om ombyggnaden på sidorna 4-5 i bifogad länk.

http://www.alandstidningen.ax/alands_sjofart/21-februari-2014
 
Toppen