Senaste nytt

Finnair inleder samarbete med Apollo

Jacob

Medlem
Från vintern 2012/2013 inleds ett nytt samarbete mellan Finnair och Apollo. Det innebär att Finnair kommer genomföra en del flygningar för Apollos räkning från Stockholm och Göteborg. De destinationer som nämns är Dominikanska Republiken, Kuba och Mexiko.

Flygplanstypen som kommer användas är en Airbus A330 från Finnair och förstår jag informationen rätt är det en av deras nya flygplan med helt platta stolar i business class i en speciell sicksack konfiguration. En mycket skön och behaglig produkt som utan tvekan blir en av de bästa charteralternativen nästa vinter.
Läs mer om stolen i detta reportage.

Bokningar kan göras från 26 januari.

(Källa: Pressrelease)
 

Dr. Miles

Expert
Flygplanstypen som kommer användas är en Airbus A330 från Finnair och förstår jag informationen rätt är det en av deras nya flygplan med helt platta stolar i business class i en speciell sicksack konfiguration. En mycket skön och behaglig produkt som utan tvekan blir en av de bästa charteralternativen nästa vinter.
Läs mer om stolen i detta reportage.

Jag är förvånad att de inte använder deras risigt Boeing B757 a la charter plan.
 
Dessutom var det ett väldigt bra pris för uppgraderingen. Knappt 5 000 kronor per person för att uppgradera till Business Class. Gämfört med t ex. TUI fly Nordic som inte ens är i närheten utav dessa priser tar samma pris för att uppgradera till Premium. Frågan är dock om det kommer följa samma Businesskoncept som på reguljära avgångar med t ex. porslin och glas från Ultima Thule, buffébar osv.

När man flyger Finnair charter får man även poäng om man är med i Finnair Plus.

Hos SAS t ex. är det ju "standardmat" när man uppgraderar till SAS Charter Busiess Class.
 

Senator

Moderator
Jag vill inte vara pedant, men jag har svårt att se att AY skulle använda "bästa" produkten på charter och låta reguljärresenären åka med en sämre produkt?. Är det inte så att bara 3 eller 4 av A330-300 har dessa stolar och att alla andra har en äldre produkt? Jag skulle så så fall skicka den äldre produkten på Charter och låta "hIgh yield" rutter har nya produkten.
 

Jacob

Medlem
Jag vill inte vara pedant, men jag har svårt att se att AY skulle använda "bästa" produkten på charter och låta reguljärresenären åka med en sämre produkt?.
Men kom ihåg att det här är för nästa vinter, kanske har de hunnit uppgradera de andra planen tills dess?
 

Jacob

Medlem
Jag har hört att det inte finns planer att uppgradera dessa, men jag har kanske fel :cool:
Jag vet inte mer än vad som stod i pressreleasen.

Att det är en Airbus A330 var det ingen tvekan om, ingen charter Boeing 757 eller liknande. Så det blir garanterat en riktig business class stol i ett flygplan som normalt körs i reguljärtrafik. Jag antar att även den gamla business stolen är helt OK för en längre charterflygning, om det nu skulle landa där under året. Dock var det nya business stolen på bilden.
 

JonW

Medlem
Jag vill inte vara pedant, men jag har svårt att se att AY skulle använda "bästa" produkten på charter och låta reguljärresenären åka med en sämre produkt?. Är det inte så att bara 3 eller 4 av A330-300 har dessa stolar och att alla andra har en äldre produkt? Jag skulle så så fall skicka den äldre produkten på Charter och låta "hIgh yield" rutter har nya produkten.

Frågan har diskuterats rätt flitigt på FT. Många reagerade instinktivt som ovan även avs. reguljärflygen. Dvs varför kör man den bästa produkten på BKK, som ju har en rätt låg andel affärsresenärer jmfrt med mer businessbetonade LH-linjer som ofta får nöja sig med en medioker lie flat stol.
Men förklaringen var tydligen att trycket är så högt på BKK att man måste använda de plan som har det största antalet totala platser.¨
Och BKK-kärran har inte den skumma minikabinen med BC-stolar, och tar därför totalt mest pax.
Troligen är detta förklaringen även när det gäller chartern.
 
Toppen