erc
Medlem
Efter att för första gången "lyckats" bli bumpad har jag nu haft det tveksamma nöjet att verkligen använda min belöning.
Summering: Privat resa med familjen (fru och spädbarn) från PHL till OSL med US Airways i juni 2010. Flighten överbokad och vi erbjöd oss naturligtvis att avstå våra biljetter. Förhörde mig om villkoren och det rörde sig om så kallade TFC, Take Flight Certificate med USD650 kontantvärde. Först erbjöds vi två stycken á USD650 men påpekade att spädbarnet inte förblir spädbarn för all framtid varvid vi faktiskt fick tre stycken á USD650. Vi lämnade faktiskt PHL i princip samtidigt som planerad flight men flög istället till MAN där vi efter några timmars väntan flög SK till OSL. Anlände till OSL ungefär fyra timmar senare än planerat. Helt klart värt USD650 x 3.
Lite trixigt att hamna bredvid varandra på flighten PHL-MAN men hjälpsamma medpassagerare löste situationen galant. På den hyfsat folktomma SK-flighten till OSL fick lillgrabben till och med eget säte.
Väl hemkomna började förutsättningarna för att använda våra tre tillgodohavanden undersökas. De var tvungna att användas inom ett år, dvs de blev värdelösa efter juni 2011. Som de flesta flygbolag släpper US Airways sina biljetter 330 dagar i förväg. Teoretisk skulle vi alltså kunna komma iväg på en vårresa 2012 för våra TFC's.
Fick lära mig att;
- enbart en TFC per person och resa kan användas.
- bokning ej är möjlig på usairways.com utan enbart över telefon
- TFC ej kan användas som betalning av skatter och avgifter
- priserna på usairways.com inte gäller för bokning över telefon
- priserna på usairways.com GÄLLER förutsatt att de inte är webexklusiva kampanjpriser
- US Airways har flera system för ersättningar och att kundtjänsten inte riktigt behärskar dessa
Försökte först använda två TFC's för en resa till DEN i april 2011. Talade med US Airways i timmar och omgångar runt juletid 2010. Då en BA-kampanj dök upp struntade jag i US för resan och lät TFC'rna vänta till den där vårresan 2012.
I maj 2011 bokades till slut tre t/r-biljetter ARN-FRA-PHL för familjen med avresa i mitten av april 2012. Det dåvarande spädbarnet skulle vara 2,5 år vid avresan - så fullt pris gällde såklart. Lyckades hitta priser som låg hyfsat nära de där USD650/person exkl. skatter. Naturligtvis ont om kampanjpriser 330 dagar före avresa... Fick erlägga ca SEK2500 - vilket ju är helt okej för tre t/r TATL-flygningar. Familjen snart skulle bli fyra lärde jag mig att det inte gick att boka biljett för ännu ej existerande person. Fick i slutet av augusti komplettera min biljett med in lap infant till priset av några hundringar.
Försökte också sälja de tre TFC'rna på blocket.se och fick fler urkorkade frågor än någon kan föreställa sig.
Jag är nyfiken på hur ersättningar för bumpningar etc fungerat för er andra? Eller inte fungerat?
Summering: Privat resa med familjen (fru och spädbarn) från PHL till OSL med US Airways i juni 2010. Flighten överbokad och vi erbjöd oss naturligtvis att avstå våra biljetter. Förhörde mig om villkoren och det rörde sig om så kallade TFC, Take Flight Certificate med USD650 kontantvärde. Först erbjöds vi två stycken á USD650 men påpekade att spädbarnet inte förblir spädbarn för all framtid varvid vi faktiskt fick tre stycken á USD650. Vi lämnade faktiskt PHL i princip samtidigt som planerad flight men flög istället till MAN där vi efter några timmars väntan flög SK till OSL. Anlände till OSL ungefär fyra timmar senare än planerat. Helt klart värt USD650 x 3.
Lite trixigt att hamna bredvid varandra på flighten PHL-MAN men hjälpsamma medpassagerare löste situationen galant. På den hyfsat folktomma SK-flighten till OSL fick lillgrabben till och med eget säte.
Väl hemkomna började förutsättningarna för att använda våra tre tillgodohavanden undersökas. De var tvungna att användas inom ett år, dvs de blev värdelösa efter juni 2011. Som de flesta flygbolag släpper US Airways sina biljetter 330 dagar i förväg. Teoretisk skulle vi alltså kunna komma iväg på en vårresa 2012 för våra TFC's.
Fick lära mig att;
- enbart en TFC per person och resa kan användas.
- bokning ej är möjlig på usairways.com utan enbart över telefon
- TFC ej kan användas som betalning av skatter och avgifter
- priserna på usairways.com inte gäller för bokning över telefon
- priserna på usairways.com GÄLLER förutsatt att de inte är webexklusiva kampanjpriser
- US Airways har flera system för ersättningar och att kundtjänsten inte riktigt behärskar dessa
Försökte först använda två TFC's för en resa till DEN i april 2011. Talade med US Airways i timmar och omgångar runt juletid 2010. Då en BA-kampanj dök upp struntade jag i US för resan och lät TFC'rna vänta till den där vårresan 2012.
I maj 2011 bokades till slut tre t/r-biljetter ARN-FRA-PHL för familjen med avresa i mitten av april 2012. Det dåvarande spädbarnet skulle vara 2,5 år vid avresan - så fullt pris gällde såklart. Lyckades hitta priser som låg hyfsat nära de där USD650/person exkl. skatter. Naturligtvis ont om kampanjpriser 330 dagar före avresa... Fick erlägga ca SEK2500 - vilket ju är helt okej för tre t/r TATL-flygningar. Familjen snart skulle bli fyra lärde jag mig att det inte gick att boka biljett för ännu ej existerande person. Fick i slutet av augusti komplettera min biljett med in lap infant till priset av några hundringar.
Försökte också sälja de tre TFC'rna på blocket.se och fick fler urkorkade frågor än någon kan föreställa sig.
Jag är nyfiken på hur ersättningar för bumpningar etc fungerat för er andra? Eller inte fungerat?