Senaste nytt

Nu går det att köpa biljetter med Norwegian till New York och Bangkok, från SEK 2163

Dr. Miles

Expert
<blockquote><strong>Mr.C;89989 wrote:</strong> Svårt att se vinningen i att man dumpar priset för 5-10pers per flight, när man sen får en liten större klick som måste betala en hel del mer för att täcka förlusten av att kunna marknadsföra sig på dessa priser. (2190+ca1000kr om man vill ha mat och väska) och detta är det billigaste!</blockquote>
<br />
Att ha lägsta priset på marknaden(2.190 SEK) gör att många tidningar/Facebook användare skriver om detta.<br />
Det är som gratisreklam och det både tjänar och sparar man pengar.<br />
SAS har kampanjpriser ibland men fortfarande betala för reklam på olika medier. Det hade varit bra reklam för SAS eller andra flygbolag om de matchade priset "nu" på enstaka platser och skicka pressmeddelande och skriva på Facebook/Twitter.<br />
<br />
Som det skrevs tidigare i annan tråd, LCC:s marknadsföring är inprinting på folkets hjärna så att många "tror" att LCC är alltid billigast. Men det betyder inte att det är så.
 

Jonas C

Medlem
<blockquote><strong>AHO;90256 wrote:</strong> <br />
Som det skrevs tidigare i annan tråd, LCC:s marknadsföring är inprinting på folkets hjärna så att många "tror" att LCC är alltid billigast. Men det betyder inte att det är så.</blockquote>
<br />
Precis min tanke. I och med att folk har fått en bild av att LCC är billiga så tar de för givet att de <u>alltid</u> är billigast. I synnerhet omedvetna resenärer som inte ens bryr sig om att kolla upp andra alternativ, utan bokar Norwegian eller Ryanair <strong>no matter what!</strong> Jag känner folk som har betalat 2000kr per person till Paris med Ryanair och sagt att det var jättebilligt&#8230;
 

Hall

Medlem
<blockquote><strong>bjornstrom;90107 wrote:</strong> Nä, det är Boeing 787-8 och det är bild på planet i stor annons i alla dagstidningar idag. Planen är inte direkt beställda av Norwegian utan via ILFC leasingbolaget.</blockquote>
<br />
Oavsett vem som äger planet så är det inte byggt ännu så det är en 3D-rendering du måste åsyfta. ILFC:s första plan kan mycket möjligt var ln102. Det finns ett flertal sites som har i princip realrapportering av hur 787 leveranserna fortskrider så det är ganska enkelt att följa.<br />
<br />
På en av artiklarna som länkas från förstasidan visas 3D-renderade interiörbilder men det står "foto" under bilden.,
 
Du har helt rätt i att planet inte är byggt och levererat ännu men första flighten är ju mer än sex månader bort så det är inte konstigt.<br />
Boeing har fått upp farten nu med den andra linjen i Charleston så allt tyder på att 2013 blir ett mycket bra år leveransmässigt.
 

Singapore

Medlem
Det är rätt fascinerade att så fort det blir lite billigare än var de normala priserna så blir folk helt plötsligt väldigt benägna att köpa resor. Reser man i ekonomi så brukar ju det inte vara flygkostnaderna som är dyrast, jag menar 1500 spänn lägger man ju lätt bort på 1-2 nätter i endast hotellkostnader.<br />
<br />
Förövrigt så tycker jag att flighten till JFK var en bra deal i och med att man kanske inte behöver ta med så mycket bagage dit, men till BKK så blir det ju knappt någon skillnad mot de andra flygbolagens befintliga priser.<br />
<br />
Noterade förövrigt att priserna i DY:s lågpriskalender ändrades när jag uppdaterade sidan. T.ex skiftade det pris mellan 1400 och 2500 varje gång jag klickade på F5.
 

Jacob

Medlem
Att Norwegians bokningssida totalkraschade under torsdagen undgick nog ingen.<br />
<br />
Hittade denna lilla pressrelease från företaget Apica som ger sina tips hur denna kunde undvikits.<br />
<br />
<strong>Webbexperterna: Så kan Norwegian undvika krasher vid nästa biljettsläpp<br />
</strong>2012-11-08 16:51<br />
<br />
<em>Nyhetstips:<br />
<br />
Vi har noga följt utvecklingen efter att Norwegian släppt biljetter till New York under dagen och har följande tips gällande detta.<br />
<br />
Norwegian kraschade sajt berodde med största säkerhet helt enkelt på att deras bokningssystem på hemsidan inte var optimerat för det stora besökstryck som biljettsläppet genererade. Detta borde de ha kunnat förutse, och förberett sig på. Det hade varit enkelt och gått snabbt att skaffa sig extra kapacitet i det s.k. molnet.<br />
<br />
Rekommendationen från vår sida för att förhindra detta i framtiden är att man inför nästa biljettsläpp prestandaplanerar och utför ett s.k. lasttest för att utvärdera sajten och var eventuella svagheter i systemet finns, och sedan åtgärdar dessa. Man kan simulera både bokningsförfaranden och besökstryck i en testmiljö så att när man väl gör ett livesläpp inte behöver råka ut för situationer likt denna. Ser man att man har dålig kapacitet kan man antingen åtgärda det permanent med fler servrar, eller temporärt hyra in serverkapacitet i molnet. Man bör även komplettera detta med att övervaka sajten med en övervakningstjänst som ständigt övervakar svarstiderna. Det är lite förvånande att Norwegian inte använder sådana tjänster. Detta lär ju hända igen.</em>
 

mha321

Medlem
<blockquote><strong>Jacob;90295 wrote:</strong> Att Norwegians bokningssida totalkraschade under torsdagen undgick nog ingen.<br />
<br />
Hittade denna lilla pressrelease från företaget Apica som ger sina tips hur denna kunde undvikits.<br />
<br />
<strong>Webbexperterna: Så kan Norwegian undvika krasher vid nästa biljettsläpp<br />
</strong>2012-11-08 16:51<br />
<br />
<em>Nyhetstips:<br />
<br />
Vi har noga följt utvecklingen efter att Norwegian släppt biljetter till New York under dagen och har följande tips gällande detta.<br />
<br />
Norwegian kraschade sajt berodde med största säkerhet helt enkelt på att deras bokningssystem på hemsidan inte var optimerat för det stora besökstryck som biljettsläppet genererade. Detta borde de ha kunnat förutse, och förberett sig på. Det hade varit enkelt och gått snabbt att skaffa sig extra kapacitet i det s.k. molnet.<br />
<br />
Rekommendationen från vår sida för att förhindra detta i framtiden är att man inför nästa biljettsläpp prestandaplanerar och utför ett s.k. lasttest för att utvärdera sajten och var eventuella svagheter i systemet finns, och sedan åtgärdar dessa. Man kan simulera både bokningsförfaranden och besökstryck i en testmiljö så att när man väl gör ett livesläpp inte behöver råka ut för situationer likt denna. Ser man att man har dålig kapacitet kan man antingen åtgärda det permanent med fler servrar, eller temporärt hyra in serverkapacitet i molnet. Man bör även komplettera detta med att övervaka sajten med en övervakningstjänst som ständigt övervakar svarstiderna. Det är lite förvånande att Norwegian inte använder sådana tjänster. Detta lär ju hända igen.</em></blockquote>
<br />
<br />
Apica är väl så vitt jag kommer ihåg de som levererar till swedavia. Som gjorde att man när det var lite halvtryck på dem pga att flighterna till NYC var inställda vid Sandy fick en sida där det stod "du är placerad i kö för att komma fram till arlanda.se", och sedan efter ett par minuter dirigerades tillbaks till startsidan istället för den söksida som tidigare visade ens egen avgångstid (i mitt fall till Oslo). Jag vet inte riktigt hur mycket vikt man ska sätta vid deras förslag :) I princip har de förstås rätt - men det vet Norwegians IT-folk redan om, det är ju inte direkt några nyheter..<br />
<br />
Med det sagt, så skulle det inte förvåna mig en sekund om det är <em>medvetet</em> från Norwegians sida. Det ger ju ännu mer publicitet om hur populära de är, om bokningen går ner tillfälligt. Så länge man kommer in efter ett par minuter så fortsätter folk nog att boka... Om de även fortsatt har problem i framtiden så är det naturligtvis inte så, men för att pusha ett enskilt event... Och Norwegians hemsida brukar ju funka rätt bra.
 
Jag är nog inne på samma spår om att det finns ett visst reklamvärde i "det var så populärt att siten gick ner" jämfört med om den klarar sig. Tror inte DY lider något av om det bitvis var så att man inte kunde komma fram, snarare tvärt om.
 

JacobGBG

Medlem
Jag kan inte tänka mig att DY hoppades på att siten skulle krascha då all bokning till deras övriga verksamhet då också avstannar. Att förlora all internetrevenue för en dag känns som ett lite väl högt pris att betala.
 

mha321

Medlem
<blockquote><strong>JacobGBG;90410 wrote:</strong> Jag kan inte tänka mig att DY hoppades på att siten skulle krascha då all bokning till deras övriga verksamhet då också avstannar. Att förlora all internetrevenue för en dag känns som ett lite väl högt pris att betala.</blockquote>
<br />
Låg den nere hela dagen håller jag definitivt med dig - det är det omöjligt värt. Min uppfattning var att det bara var problem intermittent och för vissa besökare. De gånger jag var inne själv under dagen så var det inga problem alls...
 
Toppen