Senaste nytt

En sista flygning med Ethiopian Airlines business class Stockholm-Rom

Jacob

Medlem
Det har gått ett år sedan jag skrev mitt första reportage om Ethiopian Airlines. Då undrade folk vad jag överhuvudtaget gav mig in på och om jag skulle komma fram med livet i behåll. Tänk så fel de kunde ha. Mycket har hänt sedan dess, flera medlemmar har testat Ethiopian, flygbolaget har gått med i…
 
Mycket trevlig läsning! Hur mycket poäng fick du för sträckan? <br />
<br />
Så typiskt det där med SAS incheckning, ofta arroganta och inte har 100% koll över intjäningsreglerna hos ET. Dock måste jag säga att personalen i loungen på 5an är toppen. Alltid trevliga och tillmötesgående.
 
Första turen non-stop ADD-ARN-ADD gick med Boeing 767-300ER<br />
ADD-ARN är ganska långt att flyga non-stop med Boeing 757-200, ET har ju dessutom inga bränslesparande winglets på sina 757. Vill ET dessutom kunna ha med cargo på sina flighter tror jag ET Boeing 767-300ER kommer bli vanlig på ARN. ET har 12st fräscha 767or...den äldsta verkar vara byggd 2003.<br />
Drömmen vore ju om ET nån gång kommer med sina maffiga Boeing 777-200LR till ARN:D
 

Dr. Miles

Expert
Tack för trevlig läsning, Jacob!<br />
<br />
<blockquote><strong>kerran1980;59598 wrote:</strong> Drömmen vore ju om ET nån gång kommer med sina maffiga Boeing 777-200LR till ARN:D</blockquote>
Eller med <a href="http://www.businessclass.se/star-alliance/4643-ethiopian-airlines-oeppnar-linje-till-toronto-planerar-foer-sao-paolo.html" rel="nofollow">Boeing B787</a>. ;)<br />
787 passar nog bättre än 77L för Addis Abeba-Stockholm rutt med tanke på passagerarunderlag.
 

Palazzi

Medlem
Jag tror också att B787 från ARN hade varit smart. Ethiopian har ju beställt några plan av den typen, och för en flygning om ca 8h är den nog perfekt. De har dock, inte helt oväntat, valt att använda B787 på ADD-JNB först... <br />
<br />
ADD-IAD, ADD-ARN, ADD-GRU, ADD-YYZ, ADD-HKG, ADD- BKK borde väl alla vara aktuella för B787 i framtiden.<br />
<br />
Ethiopian har beställt totalt 10st. Även 12st A350 ligger på order, men det lär väl dröja ett bra tag innan man ser dessa i trafik.<br />
<br />
PS. Riktigt trevlig läsning <strong>Jacob</strong>!
 

Jacob

Medlem
<blockquote><strong>Mattias Edstrom;59589 wrote:</strong> Mycket trevlig läsning! Hur mycket poäng fick du för sträckan?</blockquote>
Biljetten kostade 2600 kronor och gav 2600 poäng... Numera baspoäng och inte extrapoäng eftersom Ethiopian gått med i Star Alliance.<br />
<br />
<blockquote><strong>ACervin;59603 wrote:</strong> Trevlig läsning och bra bilder. Verkar onekligen vara fin klass på maten.</blockquote>
Mycket! Maten på denna flygning var bättre än maten jag fått i långdistans business class på en rad europeiska flygbolag.
 

MarcusC

Medlem
Attans man aldrig passade på flygaARN-FCO med ET...iallafall väldigt trevligt läsa och se dina bilder Jacob
 

rob74

Medlem
Trevlig läsning! Ja, det är synd att FCO-stoppet försvinner. Kul att det går bra för linjen i alla fall. Känns bra att ha hunnit med att åka en vända med dem. Hade inget problem med EB-nummer i incheckningen (tror jag t o m la in det när jag bokade) när jag reste i april. De hade vagnen med ost och efterrätt redan då om jag minns rätt. Var helnöjd med hela upplevelsen!
 
Toppen