Senaste nytt

En test av Aerosvit Business Class

Jacob

Medlem
Jag är alltid sugen på att prova nya flygbolag och gärna udda sådana. Denna gång fick jag möjlighet att testa det ukrainska flygbolaget Aerosvit. Aerosvit är framförallt kända i Sverige för att erbjuda billiga biljetter till Asien och inte minst Thailand, men på denna resa håller vi oss kvar i Europa för en resa från…
 

Jacob

Medlem
För er som planerar att resa med Aerosvit och har guldkort hos annat flygbolag/annan allians så statusmatchar Aerosvit till sin Meridian Programme.<br />
<br />
Som Meridian Guld får man dessutom gratis uppgradering till business class vid resa med Aerosvit.<br />
<br />
Läs mer i denna tråd:<br />
<a href="http://www.businessclass.se/ovriga-flygbolag/2324-status-matchning-till-aerosvit-airlines.html" rel="nofollow">http://www.businessclass.se/ovriga-flygbolag/2324-status-matchning-till-aerosvit-airlines.html</a>
 

Dr. Miles

Expert
Tack för trevlig läsning.<br />
<br />
<blockquote><strong>Jacob;30847 wrote:</strong> För er som planerar att resa med Aerosvit och har guldkort hos annat flygbolag/annan allians så statusmatchar Aerosvit till sin Meridian Programme.<br />
<br />
Som Meridian Guld får man dessutom gratis uppgradering till business class vid resa med Aerosvit.</blockquote>
<br />
Det verkar som Guldstatusen (eller Business class resande) ger ingen inträde till någon lounge i Kiev. Att inte ens Jacob kunde hitta loungen visar att det finns allvarlig brist hos Aerosvit.
 
Trevlig reseberättelse Jacob. Jag skall resa med Aerosvit till TLV, i mitt fall Economy då vi skall hälsa på svärföräldrarna och kostnaden att flyga till Israel med hela familjen runt både den kristna och judiska påsken blev för magstark. Aerosvit hade å andra sidan groteskt låga priser. Då det inte är en tjänsteresa så kan jag skippa komforten.<br />
<br />
Skrattade högt och igenkännande åt din beskrivning av servicenivån på flygplatsen, jag har ju bott i ett fd. kommunistland (Ungern) i 6 år, och rest en del i östra europa, man "vänjer" sig vid denna fullkomliga avsaknad av service-tänk, vill man få något får man bli ruskigt osvensk och stå kvar och tjafsa tills dom tröttnar och motvilligt hjälper en...
 

Jacob

Medlem
<blockquote><strong>DrGluttonius;30851 wrote:</strong> Skrattade högt och igenkännande åt din beskrivning av servicenivån på flygplatsen, jag har ju bott i ett fd. kommunistland (Ungern) i 6 år, och rest en del i östra europa, man "vänjer" sig vid denna fullkomliga avsaknad av service-tänk, vill man få något får man bli ruskigt osvensk och stå kvar och tjafsa tills dom tröttnar och motvilligt hjälper en...</blockquote>
Det kanske man skulle prövat med... ;) Annars har saker och ting förändrats ordentligt i många öststatsländer. Ungern som du nämnde är ett ytterst trevligt land att besöka nuförtiden med vänliga människor.<br />
<br />
Det som fascinerade mig med denna upplevelse var konstrasten mellan personalen på flygen (som var helt toppen) och personalen på marken (som man helst ville glömma). Det var som två totalt skilda världar och det förvånade mig faktiskt, hade trott bemötandet skulle vara lite mer konsekvent.
 

MarcusC

Medlem
Härlig cognac story...;) Imponerad du fixade det. Är det så de häller ut flaskorna vid slutet! antagligen, men måste bli mycket dyra droppar som hälls ut..
 

Bryant

Medlem
Mycket intressant läsning. Själv tycker jag att Aerosvit har lite väl dåligt rykte. Ett rykte som oftast sprids av folk som inte flugit med dem. Det är som att flyga med SAS fast utan egen tvskärm :).<br />
<br />
<a href="http://www.businessclass.se/reserapporter/1340-ere-sweet-mardroem-att-flyga-billigt-via-ukraina.html" rel="nofollow">http://www.businessclass.se/reserapporter/1340-ere-sweet-mardroem-att-flyga-billigt-via-ukraina.html</a>
 

Roger J

Medlem
I F-terminalens avgångshall på KBP behöver man inbjudningskort från incheckningen oavsett vilket flygbolag man reser med. Lufthansa skrev gladeligen mitt namn +2 då jag reste med två kollegor i Economy Class, trevligt då Star Gold bara ger rätt ill en gäst egentligen. Tyckte att servicenivån var perfekt både vid incheckningsdiskarna (LH-personal) och i loungereceptionen (flygplatsens egen personal). Dessutom var loungen riktigt bra med bartender som gjorde kaffe enligt önskemål (riktig espressomaskin, kaffekvarn osv) samt den vanliga uppsättningen sprit.<br />
Ska lägga upp bilder senare.
 
Kul artikel som jag missat under året (hitatdes dock via den utmärkta sammanfattningen av 2012).<br />
<br />
Flög för några år sedan till Peking via Kiev med Aerosvit, ett val som skedde strikt av budgetskäl då jag skulle på turné i Kina med ett rockband. Som entusiast tyckte jag trots allt att det skulle bli kul att flyga med ett litet mer udda bolag men... ja, det kanske inte var någon höjdarupplevelse i slutändan. Fantastiskt dålig servicenivå på Borispol med skitiga toaletter och noll matutbud (dock skriver jag under på den kusligt billiga taxfree-butiken) och "härligt" sovjetisk service ombord.<br />
<br />
Dock fortfarande en kul upplevelse, inte minst för den påpekat sköna blandningen passagerare ombord!<br />
<br />
Som bonusinfo är flygningen PEK-KBP-ARN den enda gång jag tvingats anmäla skadat bagage (väskans dragkedja hade lossnat). Snubben på den generiska skadehanteringsdisken på ARN bara garvade när jag sa att jag flugit med Aerosvit. "Då får vi se hur många månader det tar för dig att få svar", sa han. Efter ett par vändor på telefon med en kvinna på Aerosvits Stockholmskontor (sådär lagom barsk) så dök faktiskt ersättningspengar upp... sex månader senare.<br />
<br />
Slutet gott allting gott!
 
Toppen