Senaste nytt

Spanair i konkurs

erhel

Medlem
Spanair upphör med alla flygningar

Spansk press rapporterar att Spanair från och med midnatt upphör med alla flygningar efter att förhandlingar med Qatar brutit samman. Deras site har också plockats ner.

Det var väl tyvärr inte helt oväntat, bolagets ekonomi har varit ansträngd sedan kraschen som ledde till att SAS sålde sina 80% av bolaget.

Hoppas att ingen av er bokat flyg med dem.
 

erhel

Medlem
Jag var lite snabb med att skapa en egen tråd. Men enligt spansk media upphör all flygningar midnatt idag, så om du bokat med ngn annan är det nog dags att höra av sig till dem. Om du bokat direkt med Spanair är det tyvärr bara att vänta på den spanska byråkratin...
 

erhel

Medlem
Konsumentreglerna är ganska tydliga egentligen. Resebyrån skall leverera varan eller ge pengarna tillbaka, om de med så kort varsel häver köpet kan de vara skyldiga att utge skadestånd. Om du köpt både flyg och hotell av samma resebyrå gäller paketreselagen som ger starkare skydd mot att du får resan levererad.
 

Homer

Medlem
Via resebyrå... någon som vet reglerna här? Är resebyrån skyldig att re-routa mig?

KK är force majeure, så går det när man åker *A, du skulle gjort som mig och flugit med Iberia, dessutom bättre lounge och terminal än *A :p

Här är det senaste minut för minut, på spanska, sista flyget 22:00, transportministeriet och AENA(som äger flygplatserna) försöker fixa flyg åt de som blir strandsatta.
300 passagerare strandsatta idag, 91 flighter inställda imorgon och 129 på söndag vilket berör 8.695 respektive 14.076 pasagerare

Iberia, Vueling, Air Europa och Air Nostrum har tydligen erbjudit sig att hjälpa till

SAS äger fortfarande 10,9%

EN DIRECTO: El cese de actividad de Spanair, minuto a minuto - 27/01/12 - elEconomista.es - elEconomista.es
 
Last edited:

erhel

Medlem
KK behöver inte betyda att det är FM för resebyrån, Konsumentjänstlagen kan skydda konsumenten mot resebyrån. Om det är en paketresa har du dessutom garanterat skydd, även vid konkurs hos flygbolaget. Jag skulle kontakta resebyrån för att höra vad de säger, lag och business senare behöver inte alltid ge samma resultat.
 

erhel

Medlem
Förtydligande: i det här fallet har Concorde köpt en tjänst av en resebyrå, ett bolag som inte är i KK. Att resebyrån köper tjänster av Spanair påverkar inte direkt dess förhållande gentemot konsumenten.
 
Toppen