Senaste nytt

Jumpseat på SAS Dash 8-Q400

SAS flyger inte längre med sina Dash 8 turboprop efter ett antal problem och incidenter men några månader innan flygplanstypen togs ur flottan fick jag en chans att "uppgradera" från Business Class till jumpseat i cockpit. Bolag: SAS Sträcka: Düsseldorf-Stockholm Arlanda Flygplan: Bombardier Dash 8-Q400 Text och bilder: Martin Björnström Jag anlände med PrivatAir från…
 

Kristofer

Medlem
Trevligt! Jumpseat är alltid kul! :)<br />
<br />
Synd att SAS slutade med Dasharna.. I och med det så försvann de från VXO :(
 

Jacob

Medlem
Skulle vara riktigt trevligt att få testa jumpseat någongång. Har faktiskt aldrig frågat, kanske borde göra det.<br />
<br />
Frukosten ser föresten riktigt bra ut.
 

Resenären

Medlem
Jag vill minnas att SAS flög detta plan mellan GVA och ARN. Jag tyckte det var utmärkt plan då det trots sin storlekhade gott om plats mellan stolsraderna. Kabinbagage var dock inget att tänkapå.
 

Roger J

Medlem
Jag har flugit Dashen mellan Arlanda och Zurich och tyckte det var ett värdelöst plan för en så lång rutt.<br />
Mitt bestående minne av Dash-eran är att det konstant var småproblem som gav förseningar. Vet att jag mot slutet försökte undvika Dash-avgångar t.ex. mellan Göteborg och Stockholm eftersom man visste att det skulle bli något strul med tekniken och en försening eller inställd avgång.<br />
Sedan är det ju en fin jumpseat att ha gjort!
 

Concorde

Founding Member
Kul läsning! Pre- 9/11 brukade jag fråga om det gick bra att besöka cockpit. Gick nästan alltid bra och fick flera gånger stanna kvar i jumpseat bl.a. in till LHR, ARN och MMX. Jumpseat till LHR var otroligt. Massa trafik i luften och magisk vy över London.
 
Jag kan tillägga att min film på Youtube fick en fantastisk mängd visningar i samband med Dash incidenterna - det var många som googlade på just SAS Dash då :)
 
Det var trevligt att läsa någon annan har också haft möjligheten att prova Jump-seat. Själv haft möjligheten 4 gånger att sitta på Jump-seat. <br />
<br />
Under tiden då vi fortfarande hade SAS ID biljetter för tjänsteresor på jobbet (Jetpak) så om de inte hade plats på kabinen fick man plats från Cockpit eller bredvid en trevlig flygvärd/-inna. Kan säga att flyga med SAS MD81 och sitta i cockpit på en Jump-seat kan jag säga är en upplevelse. Planen som annars låter mycket var super tyst i cockpit. Routen var ARN-HEL under en lagom sen höst kväll så landningen till HEL flygplats var super häftig på grund av man såg också TLL flygplatsen i horisonten. Det var lite annat än att jump-seat längst bak på planet mellan toaletterna och motorerna i en SAS MD87 på route ARN-CPH. <br />
<br />
Senast fick jag sitta i cockpit var det i våras med Norwegian och route var igen ARN-HEL. Då var planet en B738. Måste säga att det var inte lika tyst som klassiska MD planen. Tack min bästa vän som jobbar på DY. ;-)<br />
<br />
Jag hoppas andra får också samma möjlighet som jag och Martin fått.
 

Roger J

Medlem
Har ocks gjort jumpseat på SAS MD87. Kan bara hålla med om att det är otroligt häftigt när de drar på vid start och man känner trycket i ryggen men knappt hör motorerna alls (AAL-CPH).
 

Pandion

Medlem
Trevligt reportage. Att sitta på jumpseat i cockpit är roligt. Jag har gjort det på F100 och på B737. När jag flög som steward ett år på Sterling så var ju favoritsysselsättningen när man flög passivt att sitta i cockpit under start/landning.
 
Toppen