Senaste nytt

Göteborg – London - New York - Las Vegas – London - Göteborg med BA/AA

kristerj

Medlem
Här kommer en rapport från en resa över Atlanten och Nordamerika. Det var första gången jag åkte med British Airways i business över Atlanten, så det var kul att jämföra med mina erfarenheter från SAS som hitintills har varit min huvudleverantör av resor västerut. Skälet till att jag valde BA var att sträckan Las Vegas-Göteborg blev smidigast med dem. Helt ovetenskapligt och för skojs skull har jag delat ut poäng till BA i jämförelse med SAS beroende på hur jag upplevt de olika momenten.

Göteborg-London LHR med BA – Airbus 319
Det är alltid med blandade känslor jag åker iväg. Att resa är kul och stimulerande men det är också trist att lämna familjen. Kom till GOT en timma innan avgång. Då planet går vid 11.25 är det inte mycket folk på flygplatsen. Går till baggage drop, lämnar väskan och genom säkerhetskontrollen till Menzies Lounge, vilket tar mindre än 10 minuter. I loungen är det inte mycket att roa sig med, en tidning, lite bröd med pålägg och ett par vinkranar med den informativa texten ”rött” och ”vitt”. Hur dyrt kan det vara att ställa fram flaskor? Dessvärre är det lika illa i SAS loungen på GOT, fast där är matutbudet bättre men inget starkare än vin serveras, dock en kaffemaskin som maler hela bönor, i Menzies är det pulverkaffe. Vid 11-tiden en söndag är jag vanligen inte sugen på något alkoholhaltigt, så det blir en kopp kaffe och tidningsläsning fram till boarding.

PC040251.jpg
Den obligatoriska bilden på champagnen - i detta fall innan start:)

Incheckning: 1 – 1, lika smidigt på båda bolagen
Lounger: 1 – 1 eller snarare 0-0 (lika illa för båda)

Jag hade bokat plats 2F vid incheckningen och den andra passageraren i business satt på 2A så någon trängsel på de fyra raderna avsatta för business var det inte. Kaptenen meddelar att det dröjer ca 10-15 minuter innan pushback. Nu kommer pursern fram hälsar med mitt namn och undrar om jag vill ha något att dricka innan start eftersom det dröjer lite innan dörren stängs. Efter en kort betänketid och trots söndag förmiddag, skulle nog ändå lite champagne smaka bra. Champagne innan start på kortdistans i Europa har jag inte fått sedan jag åkte Sabena (frid över dess minne) i mitten på 90-talet. När vi nått marschhöjd kommer måltiden in, en s k ”extended breakfast”, vilket inte är något att skriva hem om, några pålägg och bröd. Vi landar på tid på LHR T5.

PC040253.jpg
"Extended breakfast" enligt BA - hade flyget avgått 5 min senare hade det blivit lunch istället

Lite irriterande att behöva gå igenom security igen för att komma in i terminalen. Byter man i Köpenhamn slipper man detta. Väl uppe loungen ”Galleries” är det massor av folk men det går att hitta en plats att sitta på och äta lite eftersom det är lunchdags. Loungen har en standard som är klart bättre än Scandinavian Lounge i Köpenhamn. I timma senare var det dags att lämna loungen och bege sig till terminal 5C, vilket innebär ner i källaren och ett förarlöst tåg. Själva tågresan tar dock bara några minuter. Väl framme på terminal 5C börjar boardingen direkt.

PC040254.jpg
Entrén till det förarlösa tåget mellan terminal 5A-5B-5C

PC040255.jpg
Många 747 blir det...

Flygresan: Poängen klart till BA med ett minus i kanten för den spartanska cateringen
Terminal: Poängen till SAS (Kastrup), ingen extra security, inget tåg till avgångsterminalen
Lounger i Köpenhamn/London: Enkel seger för BA

London LHR – New York EWR med BA – Boeing 777

Eftersom jag inte har någon status på BA kunde jag välja plats först vid incheckningen och fick därmed 15D, vilket inte visade sig vara så tokigt. Som säkert många redan känner till har BA en speciell layout i långdistans business, med 2-4-2 säten och en del bakåtvända säten. Fördelen med detta är två, man behöver inte krångla sig ut över någons ben när man ska gå upp ur sätet och för BAs del, får man in 8 säten på en rad mot 6 säten för SAS (och även Lufthansa) – alltså bättre ekonomi. Eftersom ganska få av BAs flyg från Heathrow går till Newark, var detta plan helt fullt. Återigen visade besättningen på BA att de anstränger sig lite extra, pursern kom fram, hälsade mig välkommen ombord och sa att han hade noterat att det var första gången jag flög BA business och undrade om han fick visa hur stolen fungerade och om jag hade några frågor. Mycket positivt!
Man kan tycka vad man vill om amerikaner, men många av dem har styrkan är att kunna konversera otvunget. Jämte mig på 15E satt en äldre gentleman och vi diskuterade Stieg Larsson och Henrik Mankell, så helt klart har dessa författare bidragit till att uppmärksamma Sverige i världen. Kaptenen meddelar att vi kommer få vänta en stund innan vi kan lyfta, för av någon outgrundlig anledning är det skiftbyte hos lastarna och därmed kan inte planet bli klart i tid. En överraskning för de inblandade – eller dålig planering?
När serveringen börjar inser man en nackdel med BAs koncept, för att man inte ska sitta och stirra sin stolsgranne in i ögonen under hela resan, vilket kan vara trevligt, men också kan vara ganska störande beroende på utsikten, så finns en avdelare – av typen stor lucka á la SJ:s gamla biljettförsäljning - mellan sätena som gör att man slipper detta. När besättningen ska servera de inre sätena på raderna måste denna avdelare åka upp och ner. Under en hel flygresa blir det mycket åkande för denna avdelare. Layouten med fyra säten i mittraden känns också ganska trång, men det fungerar tillfredsställande.

PC040256.jpg PC040257.jpg PC050259.jpg
Några bilder från BAs business kabin

Maten ombord följer standardkonceptet: drink, förrätt, huvudrätt, ost/efterrätt, kaffe. Tycker att maten är ganska likvärdig med det som SAS serverar i business. Bra utbud av tilltugg och vin/champagne i galley under flygningen. Knappade lite på underhållningssystemet en stund, men den medhavda iPaden är mycket bättre. Somnar en stund efter maten. Glömde ta med menyn från planet – kan det ha varit champagnen? Landning på Newark en timma efter tidtabell. BA landar på samma terminal som SAS, så här är det ingen skillnad.

Flygresan: 2-1 till BA. Ett extra plus i kanten till BA’s personal – men jag är inte helt övertygad om fördelarna för passagerarna med BAs layout. Själva sätet är definitivt bättre än SAS.

New York/JFK – Las Vegas med AA – Boeing 757

Bodde några nätter i New Jersey hos bekanta. Kläder är skattebefriade och billiga i New Jersey så jag hade lyckats fylla två större väskor samt ett handbagage som rullade på hjul med mina tillhörigheter. Eftersom jag ibland gillar att plåga mig själv så bestämde jag mig för att åka kollektivt till JFK. Resan började med pendeltåg från New Jersey in till Penn Station. Med hjälp av en tillmötesgående passagerare fick jag upp båda väskorna, handbagaget och mig själv under de 30 sekunder pendeltåget stod på stationen. En timma senare var jag på Penn Station. Hissarna från perrongen upp till själva stationen var ur funktion, så jag och några mammor med barnvagnar fick asa vår last uppför trappor. Byte till Long Island Rail Road (LIRR), en biljett till Jamaica Station kostade bara $ 6,50. Hittade ingen hiss ner till perrongen, så det blev till att bära igen, dock mycket enklare nerför än uppför. En halvtimma senare var jag på Jamaica Station och fick byta till Airtrain. Fick full valuta för mina $ 5 som biljetten kostade, då AA flyger från terminal 8, vilket är sista stationen innan tåget återvänder till Jamaica Station. Två och en halvtimma efter första tåget kunde jag nu lämna in bagaget och gå igenom security på JFK. Terminal 8 var ljus och mycket fräsch. Då jag inte hade någon status inom OneWorld, blev det inget tillträde till någon lounge, trots businessbiljett till LAS, istället blev det Starbucks.
Boardingen gick smidigt, businesspassagerarna tillsammans med de med status får gå ombord först och det fungerar till skillnad mot hos många europeiska flygbolag. Säteskonfigurationen i business var 2+2. Så fort ”boarding completed” hade ropats ut, lät flygvärdinnorna två militärer i uniform sätta sig på de två platser i business som var obesatta – en juste gest. Under uppstigningen hade vi kraftig turbulens, även besättningen uppmanades att sitta ner – trots att jag är van flygresenär får jag alltid lite handsvett när det är kraftig turbulens. När skakningarna avtagit serverades fördrink med varma nötter, sedan en sallad och ett val av huvudrätter (kött eller pasta om jag minns rätt). Jag tog pastan och den var utmärkt, till dessert erbjöds glass eller fruktsallad. Middagen avrundades med Jack Daniel’s och kaffe. Får nog säga att kvalitéten på cateringen överträffade mina förväntningar. Personalen var mycket trevlig. Jag somnade tungt. Fem timmar senare flög vi in över ett upplyst Las Vegas, vilket är en upplevelse i sig. Taxi till hotellet och sedan dags att rulla tärning (eller var det arbete?)!
Inga poäng utdelas på denna flight, då den inte riktigt går att jämföra med SAS inrikes!

Las Vegas – London LHR med BA – Boeing 747
Dags för hemresan, jag hade bokat economy extra eller som BA kallar det, World Traveller Plus. Incheckningen via internet gick smidigt och vid baggage drop så konstaterade man att jag uppnått silverstatus och jag fick därmed en invitation till loungen. Själva terminalen som BA flyger från i Las Vegas var inte mycket att skriva hem om, ganska slitet och trist med ett fåtal affärer som hade ett magert utbud samt några spelautomater för de som inte spelat nog i Vegas.
När jag skulle borda planet lyste det rött i biljettscannern och personalen upplyste mig vänligen om att jag blivit uppgraderad till business, snäll som jag är brydde jag mig inte om att protestera (!) Fick inte plats på ”Upper deck”, men det är smällar man får ta, när man får en fri uppgradering. Här kände jag inte riktigt samma professionalism från personalen som jag hade gjort mellan London och New York. Serveringen var lite osynkroniserad och inte lika alert. Glädjande nog var maten god och jag somnade ganska snabbt efter ostbrickan. Då flygtiden var ca nio timmar, sov jag nog fem timmar vilket är ett bra betyg åt BA’s stol i business. En timme före landning fick vi frukost och sedan var vi framme på LHR i tid.

PC120270.jpg
Ännu en obligatorisk champagnebild... att man aldrig tröttnar

PC120271.jpg
Förrätten på sträckan LAS-LHR

Endast ett kort uppehåll på T5 innan det var dags att flyga sista sträckan hem till Göteborg.

Flygresan: mer jämt mellan BA och SAS den här gången, dock fortfarande ett klart plus för BA’s stol.

London LHR – Göteborg med BA – Airbus 319
På sista sträckan finns inte så mycket att rapportera, här flög jag i ekonomi och slumrade mest. Ingen G&T och inte heller några ”Korma snacks” som är det tilltugg som erbjuds.
Här blir det också ett poäng till BA för fria drycker och att priority boarding fungerar. I övrigt tycker jag att bolagen är jämförbara på kortdistans ekonomi.


Summering
När jag summerar kommer jag till slutsatsen till att jag nog föredrar BA framför SAS. Framförallt är det väl att personalen oftare är spontanare och mer uppmärksamma. Sedan är business sätena skönare att sova i på längre flygningar. En brist med BA är dock de få avgångarna mellan Göteborg och London (två åt vardera hållet), vilket ibland kan ge väntetider på LHR. Föredrar de smidigare bytena på Kastrup med SAS. Åker man över Arlanda blir det ju omvänt, då framstår bytet på LHR som smidigare.
 

henrik l

Medlem
Intressant att se att du blev uppgraderad på första resan med den nya statusen. Undrar just om det är någon policy som tillämpas vid tillfälle. Vid min första resa som guld med BA åkte jag upp från economy till first mellan LHR-BKK, på ett antagligen grymt överbokat plan.

Håller även med om loungejämförelsen LHR-CPH. Var i visserligen SAS business lounge i onsdags och kunde konstatera att Galleries är betydligt vassare om vi ska jämföra lounger där man kommer åt via en normal business biljett. Men om du tycker att Galleries var vassare än Scandinavian lounge i CPH, som väl ska vara flaggskeppsloungen, så är Galleries First ytterligare snäppet upp om vi ska jämföra de lounger man kommer åt med guldstatus...
 

JensE

Medlem
Trevlig reserapport!

Intressant att du fick en lounge inbjudan i Las Vegas.
Den loungen är inte Oneworld och är endast för Business och First.
När jag fick inbjudan så berättade damen i check-in att pga loungen ej är Oneworld så kunde jag tyvärr inte bjuda in någon.

När flög du BA274? Jag var ombord den 21:a på UD :)
 

kristerj

Medlem
Intressant att se att du blev uppgraderad på första resan med den nya statusen. Undrar just om det är någon policy som tillämpas vid tillfälle. Vid min första resa som guld med BA åkte jag upp från economy till first mellan LHR-BKK, på ett antagligen grymt överbokat plan.

Håller även med om loungejämförelsen LHR-CPH. Var i visserligen SAS business lounge i onsdags och kunde konstatera att Galleries är betydligt vassare om vi ska jämföra lounger där man kommer åt via en normal business biljett. Men om du tycker att Galleries var vassare än Scandinavian lounge i CPH, som väl ska vara flaggskeppsloungen, så är Galleries First ytterligare snäppet upp om vi ska jämföra de lounger man kommer åt med guldstatus...

Ett trevligt sätt att bekräfta att man fått en högre status inom BA! Har nu nått guld och testat Galleries First och givetvis är den snäppet vassare än Galleries. Här har SAS lite att göra med sina Scandinavian Lounges..
 

kristerj

Medlem
Trevlig reserapport!

Intressant att du fick en lounge inbjudan i Las Vegas.
Den loungen är inte Oneworld och är endast för Business och First.
När jag fick inbjudan så berättade damen i check-in att pga loungen ej är Oneworld så kunde jag tyvärr inte bjuda in någon.
När flög du BA274? Jag var ombord den 21:a på UD :)

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, jag fick endast en inbjudan till mig själv (vilket verkar rimligt i och med att jag var silver) eller så anande hon min uppgradering och gav mig därför en inbjudan. Jag åkte i mitten av december, så rapporten har legat på "jäsning" ett tag :)
 

Senator

Moderator
Champagne Baren på Galleries First på T5an är helt underbar. Jag kommer aldrig längre, och ingen Star Gold lounge jag har varit har samma nivå.

Min första "long haul" med BA var LHR-CAI augusti 2009. Helt vanlig "Blue" bokat i CW. Vid gaten sa det "pling" och voila! ny plats 4A i FIRST.
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Tack för bra rapport med trevliga bilder och intressanta jämförselser.

Ang Loungerna på GOT; Menzies är ju rätt sliten, det som är bättre där är väl att man kan blanda sig en drink ?

SAS Loungen är modernare , dryckesutbudet där är trist men jag gillar ändå loungen i lagom dom. Man vill inte spendera för lång tid i dessa lounger dock.
 
Toppen