Senaste nytt

Är det rimligt med 56(!!) stolar i nya SAS PLUS?

Jonas C

Medlem
Kikade på seatmap för SK909 från Köpenhamn till Newark med nya kabinen. Business Class har 32 stolar på 8 rader vilket verkar rimligt. SAS PLUS kabinen tycks däremot ha växt till 8 rader med sammanlagt 56 stolar.

Finns det verkligen en sån stor efterfrågan på Premium Economy, och tänker SAS sänka priserna på PLUS lång haul från dagens hutlösa överpriser?

Ett flygbolag som kör med liknande upplägg är Turkish Airlines med 64 stolar i Comfort Class på B777. De har tydligen haft stora svårigheter att fylla sin Comfort Class trots låga priser, och som ett resultat planerar de att plocka bort Comfort från flottan. Har SAS överskattat efterfrågan på PLUS eller finns det någon baktanke kring detta?
 

Senator

Moderator
@Jonas C jag tror att du ofta utgår från konsumentmarknaden. Kan vara bra att komma ihåg att mellan 40-60% av ett flygbolags resenärer kommer från avtalskunder. Det är inte ovanligt att det finns en policy som godkänner detta och dessa kunder har priser som vi inte ser.

Som en jämförelse hade jag vid ett tillfälle när SAS hade Business, Economy Extra, Economy inom Europa ett avtalspris i "B" klass som då var näst högsta bokningsklass inom Economy Extra. Vårt avtalspris till London med skatter och avgifter var ca 4 000kr, medan publikt pris ca 6 500kr. Med andra ord, en rejäl rabatt och en flexibel samt återbetalningsbar biljett. Det här är rätt vanligt bland storkunder.

Jag tror att jämförelsen med Turkish blir äpplen och päron då kärnmarknaden är så väldigt annorlunda. Turkish verkar vara ensamma om att INTE lyckas med en Premium Ekonomi produkt med tanke på att många andra satsar på detta.
 

Palazzi

Medlem
De har ju en mindre exklusiv eco+ nu, rent hårdvarumässigt. Troligen får de in fler av dessa stolar/m än innan, och kan därmed ta ut ett lägre utpris. Liknar ju Lufthansas nya premium economy väldigt mycket.

Turkish koncept tror jag inte var ett misslyckande, men uppenbarligen kan de kostnadsmässigt överleva på att erbjuda business för 20% under marknadens snittpriser. Priserna är så låga att den produkten säkert jämförs gentemot t.e.x. ECO + hos SAS. 12-15.000kr är ju inte ovanligt för TK C även utan superrea.

TK's Premium Economy var ju marknadens klart bästa, men vila konkurrerade man med? Fanns ingen produkt med samma seatpitch, mat som i business mm.....och där priserna låg på 8.000kr T/R. Man tog betalt som andra gjorde för ekonomiklass, men erbjöd något helt annat.
Tror inte det var en sund strategi, hur mycket positiva vibbar av varumärket de än gav.

För att återgå till rubriken tror jag inte heller 56 stolar är gångbart, avtalskunder eller ej. Många affärskunder har visat att de gärna åker Ryanair/Norwegian/Easyjet numera, men ändå lyckas inte Norwegian få folk till sin ekonomiska premiumkabin. Det är alltså inte Norwegians varumärke som skrämmer, utan konceptet som inte faller folk i smaken.

Jag tror inte att restriktionerna blir mindre hårda på företagen, och det dröjer inte länge förrän man inte heller få boka premium eco hos de som idag är generösa. Kommer bli en klass som fylls till hälften, och där resten blir uppgraderingar från lägre kabinklass (med högre bokningsklass)
SAS gör retrofit på ALLA flygplan, och ska expandera långlinjenätet. Finns det affärsreseunderlag på alla planerade destinationer, för gemene konsument verkar inte villiga att betala mer än lägsta möjliga.
 

Palazzi

Medlem
Fast det är ju marknaden som sätter priserna. Om folk uppenbarligen betalar för det, vore det ju rena vansinnet att sänka.

Behöver ju inte vara så, när ett bolag inte går så bra. Man fyller ju inte C/Y+ på alla avgångar idag. Förmodligen håller man höga priser till de få villiga, för att kompensera för lägre beläggning.. Hur mycket behöver man sänka innan någon s.k "Svensson" bokar in sig?

Nu ökar man platserna, men kanske är det bara samma kvot resenärer som är villiga att betala i spannet 12-35k T/R. För 11k kan man kanske inte ens sälja biljetter...
Nu har man snart 90 premiumplatser att fylla. Om det inte tillkommer nya premiumresenärer ska samma 45 (kanske?) betala för 90 platser, vs dagens 60. Ska man då höja priserna för dessa 30% ytterligare - blir de kvar då?

Jag är inte så säker på att SAS gjort sin hemläxa, men jag hoppas jag har fel...
 

Jonas C

Medlem
TK lyckas fylla sin Comfort på USA rutterna, men det går desto sämre till Asien där de redan har plockat bort produkten till Shanghai och Hongkong, där efterfrågan på Business är stor. SAS valde enligt artikeln att behålla 28 stolar i PLUS på A340, så det kan i sådana fall finnas en god efterfrågan på Premium Economy till USA.
 
Toppen