Senaste nytt

Hur syndromet fick sin början..

TaleSpin

Medlem
(not: har skrivit på denna berättelse av och till sedan i somras, ledsen om det är osammanhängande och allmänt svamlande men ville gärna lämna någon form av tack då BC är en stor del av anledning till att resan blev av :))

I början av denna sommar hände det som inte fick ske - min favorithudkräm började ta slut. En snabb nätsökning bekräftade vad jag trodde; priset på geggan här hemma var löjligt högt, och som nybiten av BC.se-buggen fanns det bara en sak att göra.

Efter att lite pengar bytts mot lifemiles och några kvällar spenderats framför burken var rutten lagd. Jag hade läst mycket visdom på BC om hur dyrt det kunde vara med incheckat bagage, jobbigt med för litet benutrymme, suspekta medpassagerare och annat potentiellt jobbigt med att flyga billiga flyg. Bäst att ta det säkra före det osäkra.


IMG_20140617_213606 - Copy.jpg


Nattåget från Köpenhamn ankom till Frankfurt 06.40, kändes som tillräckligt med tid inför flighten till Hong Kong 22.00. Även om Frankfurt bjöd på fantastiskt fint morgonväder är detta BC.se, inte stadsvandring.se, så en titt utanför stationen och en snabb kaffe senare var jag på tåget på väg till flygplatsen.


IMG_20140618_064900 - Copy.jpg


Han såg inte ut att vara på väg till FCT..


IMG_20140618_080132 - Copy.jpg


Jag insåg att Lufthansa menade allvar med sitt servicekoncept när säkerhetskontrollanten tilltalade mig "sir" (och då inte "please put your pants back on, sir!" eller liknande). Blev varmt välkomnad till terminalen av en trevlig dam som tyckte synd om mig som hade så lång transfertid, gissar att hon inte hänger på BC.de.. Hon nämnde även att det var ovanligt lugnt den dagen på grund av kristi himmelsfärd, är inte särskilt religiös av mig men om det innebär mer plats och bubbel till mig så varför inte.


IMG_20140618_080134 - Copy.jpg


Var i stort behov av ett bad efter den långa tågresan men först lite frukost! Är ingen stor tedrickare men var första gången jag såg en bikupa för de som ville ha honung. Frukostbuffén var i övrigt utmärkt.


IMG_20140618_080209 - Copy.jpg


Är det pärleporten jag ser?


IMG_20140618_083757 - Copy.jpg


Nära nog, ett badrum!

Vad är främsta anledningen till ett stopp i FCT? Badankan så klart! Förutom att se fin ut så piper den så förnöjt, klart att LH ska ha lite finare ankor. Jag döpte den till Ankiboll.


IMG_20140618_084622 - Copy.jpg


Fint fotå? Snart dags för champagne men ha lite tårlamod? Nä?


IMG_20140618_093651 - Copy.jpg


Var tvungen att fixa lite jobbrelaterat och bläddrade i gästboken medan jag fick hjälp med en utskrift, någon på BC som känner sig skyldig? (om det inte går att läsa - non stop flyg från Dallas till Frankfurt i tolv legs, paus i FCT, och sen tillbaka till Dallas). "Center Partiet" eller vad personen nu verkar heta skrev i alla fall som en kratta, blandningen av jet lag och baren i FCT lär inte ha varit nådig.


IMG_20140618_103002 - Copy.jpg


Något som imponerade mig som någorlunda frekvent coladrickare var denna bokhylla. Provade ett par varianter under dagen, bland annat cola mit lakritzgeschmack som var förmiddagsbartenderns favorit. Den smakade i min mening sådär men hade åtminstone ett roligt och härligt tyskt, övertydligt namn.


IMG_20140618_103335 - Copy.jpg


Geschmeckt!


IMG_20140618_111048 - Copy.jpg


It's 5 o clock somewhere och dags för bubbel! Eftermiddagsbartenderns favorit var gula änkan rosé och vem är jag att argumentera emot en expert. Problemet var bara att långt innan första glaset var tomt så kom nästa glas serverat, dagens i-lands/midjeomkretsproblem. Mycket fina snacksbord med allt från nötter och godis till en av mina favoriter, björnbär.


IMG_20140618_120808---Copy.jpg


En tv-serie i en av fåtöljerna senare så var det länge sen frukost och flera minuter sedan senaste snackspåfyllning, här vankas lunch! Provade seared fillet of beef från a la cartemenyn, mycket smaskig var den och vaniljsåsen till efterrättsäppelpajen är nog den godaste jag provat


IMG_20140618_141049 - Copy.jpg


Matkoma, tur att det finns vilorum.


IMG_20140618_164653 - Copy.jpg


Vad passar bättre efter en tupplur än en cigarr i loungen? Dagens original (om man får kalla förstaklasspassagerare för något sådant) var en partner på större konsultbyrå som kedjerökte cigarrer och drack whiskey medan han hoppade mellan telefonsamtal med kunder och familj i sitt gigantiska headset. När han väl pratat färdigt i luren var han i alla fall väldigt trevlig och som tur var skulle han snart med sitt flyg, lite avkopplande jazzmusik fick avrunda cigarrloungen.


IMG_20140618_165000_1 - Copy.jpg


Inte bara jag som tyckte det var kul att fota. Detta är fortfarande lilla baren i cigarrloungen...


IMG_20140618_190052---Copy.jpg


Som även om den inte var något att skämmas för (cigarrloungebaren till vänster) inte kunde jämföras med den "riktiga" baren (till höger).


IMG_20140618_192846---Copy.jpg


När jag om många år sitter och ljuger ihop mina memoarer (som ingen kommer att läsa) och ser tillbaka på mitt fysiska förfall, gissar jag att det är någonstans här jag drar en linje i sanden. Mindes att jag läst något om schnitzeln på FCT, och vad kan jag säga annat än att den var riktigt god. Hann även med lite skinka och annat gott från buffén innan jag kände mig helt sprickfärdig. Fortsatt hög klass.


IMG_20140618_204840 - Copy.jpg


Om ni någon gång är på FCT och vill ställa en dum fråga till en alldeles för trevlig och ambitiös bartender - "vilken är bästa whisk(e)yn ni har"? Självklart tolkades detta som att det var dags att ordna provning i ett annars nu rätt så lugnt FCT. Avrundades med en red bull cola (nyhet för mig) innan nya trevliga damen sa att det snart var dags för flygtur ("gamla" trevliga damen som tog emot mig tidigare hade tackat för sig när hon gick av sitt skift).


IMG_20140618_205840 - Copy.jpg


Är allt med? Check!


IMG_20140618_234408---C2112opy.jpg


Porsche till flygplanet som sig bör. Lättroad som jag är tog det lite tid innan jag kom över trepunktsbältet, men kanske passande med racebälte när man ändå sitter i nosen och kommer fram först?


IMG_20140618_235709---Copy.jpg


Trots en dryg heldags dekadens i FCT var flygturen fortfarande något utöver det övriga. Superservice och komfort i en halvfull kabin. Kaviar och vodka till förrätt var nog favoriten, resten av maten var god men ändå inte i nivå med vad som kan serveras på backen.


Och hur gick det med resans egentliga syfte..

IMG_20140620_154719---Copy.jpg


Great success! Några minuter i ett par av de otaliga hudvårds/smink/parfymbutikerna i Hong Kong så var hudkrämen min, sparade säkert en hundralapp eller två jämfört med hemma! Vem säger att förstaklass inte lönar sig?

...

Och det var min dag på FCT och snapshot av flygningen till Hong Kong. Det blev även en avstickare till Taipei (med EVA Air i business, tyvärr såg jag bara ett Hello Kittymålat plan på håll) och hemresa i Thai business, men det är en annan historia :)

Så vad är mitt helhetsbetyg på Lufthansas förstaklassupplevelse? Något som verkligen bör upplevas, särskilt om det inkluderar ett stopp på FCT. Det har gått så pass långt med syndromet att nästa resa i LH F redan är bokad och betald, denna gång västerut och i betald förstaklass..
 

palmen

Moderator
Underbar rapport! Eventuellt var det min schnitzel i FCT du läst om tidigare ;)
Alltid trevligt med whiskyprovning, hoppas du testade på Glenmorangie Signet, även om King Alexander också är trevlig för oss som gillar sherry-lagrat.
 

MaBe

Medlem
Jag tänkte först, vad sjutton är det för hudkräm som kan vara värd att åka till Hong Kong för att köpa den?

Sedan när jag såg bilden insåg jag att det är samma som jag använder :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

El0

Medlem
Vilken rapport!
Känner ju att jag har missat något eftersom att jag själv inte varit i FCT ... än. :)
 
Toppen