Senaste nytt

Norwegian gör Europas största flygplansorder någonsin

Jacob

Medlem
Flygbolaget Norwegian har tecknat avtal med både Airbus och Boeing om köp av totalt 222 nya flygplan. Ordern har ett listprisvärde på 127 miljarder norska kronor och är enligt uppgift den största flygplansordern någonsin i Europa. Det är dessutom den största investeringen som någonsin gjorts på norska fastlandet och jämställs med de stora investeringar som görs inom olja och gas.

I ordern ingår köp av 122 flygplan från Boeing varav 100 stycken är av typen Boeing 737 MAX8. Från Airbus kommer Norwegian köpa 100 stycken Airbus A320neo. Dessutom finns option på ytterligare över 100 flygplan.

Boeing 737 MAX8 är en helt ny flygplanstyp och Norwegian blir lanseringskund för flygplanstypen i Europa.

Anledningen till investeringen är enligt Norwegians VD och koncernchef Bjørn Kjos att man vill kunna stå sig i den framtida konkurrensen om flygpassagerarna och dessutom ge passagerarna en god och komfortabel reseupplevelse.

(Källa: Pressrelease)
 

J.Myller

Medlem
Läste detta nyss, mycket imponerande. Undrar under hur lång tid leveranserna kommer ske.
Jag är mycket intresserad av hur dom har tänkt med detta. Fler baser ute i Europa? Ska bli väldigt intressant och se vad som händer det kommande deceniet.
 

Jacob

Medlem
En första kommentar har redan kommit från en analytiker på Sydbank rapporterar Dagens Industri.

"SAS måste vara extremt vaksamma, för Norwegian har den flexibilitet och anpassningsförmåga som gör att de kan ligga steget före. Med de nya planen kommer Norwegian att ha lägre enhetskostnad än SAS", sade analytikern


(Källa: di.se)
 

fly4fun

Medlem
Jag tror att dom tänkt lite som Ryanair när dom beställde för 10 år sedan. Dom kommer inte flyga med alla 200 plan samtidigt, utan de första kommer vara sålda när de sista levereras. Beställer man mycket får man självklart bättre rabatt, och kommer man ner bra i pris, så kan man sälja planen begagnade efter 3-6 år till ett pris som är relativt nära det rabatterade inköpspriset.

Dom uppgifter jag sett så köpte Ryanair sina B738 för ca 35 miljoner USD styck när listpriset låg på ca 70 miljoner USD. Idag kan dessa plan säljas för 25-30 miljoner USD.
 
Last edited:

TreD

Medlem
Kjos är bra på att dupera media och populasen med sina ekonomiska bländverk. Förvisso går det för tiden bra för DY, men företaget lever från hand till mun och saknar helt ekonomiska muskler. Det är inte de traditionella bolagen som kommer att gå omkull först när priset på A1 börjar rusa igen. Dessutom är det väl bara en tidsfråga innan deras första plan dammar i backen, och då kommer deras arbets- och anställningsvillkor att bli allmänt kända till gemene mans förskräckelse. För övrigt, lycka till.
 

CarlT

Medlem
fly4fun:27950 skrev:
Jag tror att dom tänkt lite som Ryanair när dom beställde för 10 år sedan. Dom kommer inte flyga med alla 200 plan samtidigt, utan de första kommer vara sålda när de sista levereras. Beställer man mycket får man självklart bättre rabatt, och kommer man ner bra i pris, så kan man sälja planen begagnade efter 3-6 år till ett pris som är relativt nära det rabatterade inköpspriset.

Dom uppgifter jag sett så köpte Ryanair sina B738 för ca 35 miljoner USD styck när listpriset låg på ca 70 miljoner USD. Idag kan dessa plan säljas för 25-30 miljoner USD.

Denna affär gjordes i kölvattnet efter 9/11 då den globala flygindustrin var i en sällan skådad kris. Nu har flygplanstillverkarna fulla orderböcker för flera år framöver, kan inte tänka mig att DY fick en lika bra affär. Rykten säger även att FR inte heller kan få ett sådant pris igen.
 

fly4fun

Medlem
Denna affär gjordes i kölvattnet efter 9/11 då den globala flygindustrin var i en sällan skådad kris. Nu har flygplanstillverkarna fulla orderböcker för flera år framöver, kan inte tänka mig att DY fick en lika bra affär. Rykten säger även att FR inte heller kan få ett sådant pris igen.

Visst är det så, och det är därför Ryanair inte lagt nån order, dom skulle vilja ha 50% igen men får inte det. Boeing drabbades två gånger om efter den senaste affären. Dels levererar dom plan som dom går back på och dessutom översvämmas nu begagnatmarknaden av stora mängder begagnade B738 som Ryanair säljer billigt, vilket gör att kunder köper dessa istället för nya plan. Men jag kan tänka mig att om man beställer 100 plan så är inte 30-35% rabatt helt omöjligt i dagsläget.
 
Toppen