Senaste nytt

Jobba hemifrån...

Du ska väl ändå vara hemma, kan inte du vara snäll och ringa till Folksam om det där brevet. Sen om du har någon tid över vore också fint om du hann trycka på knappen på diskmaskinen och låta den gå. Ajdå, jag hinner inte gå ner och starta tvätten, älskling du ska ju vara hemma, snälla om inte d'är för mycket, sätt på den på program 2 och sen bara flytta allt till tumlaren så barnen har rena overaller när de kommer hem.
Jobba inte för mycket, älskling, ha en kafferast, hemmakontor är ju som på jobbet: rast måste man ha. Du kanske hinner att tömma komposthinken och slänga sopor medans maskinen fixar din cappuccino. Lite promenad och frisk luft är bra för hälsan.
Älskling, tror'u hinner att hämta lillgrabben från dagis? Det tar ju bara 5 minuter att åka dit, och han måste få sin mat i tid idag, han ska ju till ***** med mig sen. De ringde från skolan om att de har skidor och skridskor nästa vecka, du vet ju väl var alla kläder och hjälmar är? Kan inte du ta fram allt idag så vi slipper stressa sen.
Men titta ut! Det är ju så mycket snö, hur ska jag hinna skotta allt nu på 5 minuter(det brukar ta mig 40 minuter vanligtvis), orkar du hjälpa mig? Jag kan starta din dator än så länge så den laddar ner all meil. Vill du ha en kaffe innan?

Låter bekant? :)

Jag kommer byta texten senare för jag skriver en vettigare text om jobb hemifrån och på distans, bla på resande fot. Tänkte göra en roligare inledning. :)
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Det verkar visst som att jag har tur att när jag är hemma med bebisen så jobbar min fru och vice versa... :eek:

Å andra sidan så hjälper vår RUTa till med rätt mycket men med tanke på den inkomstförlust jag hade kunnat räkna med om jag/frugan själva skulle utföra alla sysslor hemma (vi skulle behöva vara hemma två åt gången lite oftare åtminstone) så tror jag till och med att vi går på plus för att få hushållsnära tjänster gjorde av någon annan. Tummar upp, givetvis!
 

Gnopps

Medlem
Jag jobbar hemma 3-4 dagar i veckan och tycker det funkar jättebra. Älskar att kunna lyssna på Spotify/SR som jag vill. Frugan respekterar att jag är hemma så inga hushållssysslor förväntas under arbetstid. Jag sparar ca 2h per dag i pendlig så när jag är hemma kan jag börja dagen med att simma en timme efter att barnet lämnats på dagis.

En dag i veckan är frugan hemma med barnet och då kan det bli lite svårare då dottern gärna vill komma och hälsa på i "kontoret", men egentligen är det bara trevligt att få krampaus istället för kaffepaus :) Fast det pottränas för tillfället så koncentrationen har faktiskt brutits då någon drog ner byxorna och bajsade på golvet under skrivbordet :-D
 

Marcus01

Medlem
Både jag och min blivande fru (bröllop på lördag) jobbar hemma en hel del. Funkar superbra! Visst, jag sätter på tvätten och plockar kanske med annat samtidigt men i slutänden är jag mer produktiv hemma än vad jag är på kontoret och dessutom sparar jag 1,5-2 timmar i transport varje dag. Att byta jobb och bli "tvungen" att jobba på kontoret skulle jag inte fixa. Jag är gillar frihet under ansvar men inser också att det passar vissa bättre än andra.
 
Vissa saker löses inte med pengar, tyvärr. RUT och ROT är inte möjlig för alla också. Så det är en del av problemet.

Nu ska lag lyfta upp ett halvdussin saker kring distansarbete.
Ett problem är fördomar. Oftast hemma går det påverka det och snabbt förstår familjen att även om man fysisk befinner sig hemma är man inte ledig, utan jobbar som om man hade varit borta.
Det är en bra sak när att jobba hemma eller på distans har samma betydelse som att jobba i kontor. Däremot vissa arbetsgivare och anställda("kollegor"), även utomlands, ser möjligheten att jobba på distans som ett förmån, vilket är minst sagt löjligt. Vissa tror att man jobbar hemma för att istället ta hand om privata ärenden eller hemmasysslor. Är du inte synlig då är du ledig!
En annan sak är att vissa chefer tar fram detta som ett förmån vid utvecklingssamtal i stil med "du får då mobiltelefon, en laptop, vpn-åtkomst". Jag själv hade sett det i ett par policys att jobba hemifrån är ett förmån från arbetsgivarens sida som kan dras tillbaka när som helst beroende på arbetsuppgifter och behov. Lite tramsblandat om man nu får säga rakt.
Man brukar också ha det svårt att få de som är äldre att förstå att även om jobbet är möjlig att göra på distans så är det inte lättare. Vissa kunder också gärna betalade resan, hotelboendet och onsitearvode för ett jobb som gick att göra via en distansförbindelse bara för att beslutsfattaren i frågan trodde aldrig på att en insats på distans ger lika värde och man t.o.m. kan utföra bättre jobb. Vilket slöseri!
En rolig grej är att vissa äldre personer, även nära och inom familjen, tror att om jobbet går att göra på distans då är det oseriöst. Att det är samma server som man kopplar sig upp hemma eller på kontoret för att hämta mejl och jobbdatorn är samma går inte förklara till läkare eller snickare som har passerat 60-årsstrecket. Deras jobb går ju aldrig göra på distans.

Men trenden ändrar sig, under senaste 2-3 åren har man börjat satsa mer på distansarbete och telekonferenser vad gäller själva konsultuppdrag men tyvärr så har man slutat satsa lika mycket på en balans mellan arbetslivet och privatliv och skapade andra problem: man jobbar mer och är mindre ledig.
Vissa företag har kommit till knepet att betala en del av RUT eller ha subvensionerade priser i form av kuponger eller liknande. Dock har man glömt rent av att barnen behöver föräldrar och inte en nanny eller butler som hämtar de på dagis och lagar mat åt dem.
Samma gäller vissa föräldrar som istället för att använda nya möjligheter till att spendera mer tid med familjen väljer jobba mer eller är tvungna att anpassa sig till efter nya policyn på jobbet.
Ett policy som är dålig att semester kan tas endast i hela dagar, då "jobbar man hemifrån" istället och sparar semestern. Det blir varken jobb eller ledighet.
Nu är det så att min syn på saker kan låta för utopisk eller rentav dumt för jag själv är inte utan synd men jag har i alla fall försökt att ha balansen. Konservativ dinosaurie? Nej, snarare jag är för 9-17 även när man jobbar hemma och inte för 7-21.
Och jag faktisk ser på sysslor som att laga mat, tvätta eller skotta snö hemma som en avkoppling. Sålänge det återkommer inte varje dag. Annars tycker jag om min überavanserat programmerbara tvättmaskin och top-end kökredskap och kan inte ens tänka på att någon utomstående rör dessa. :D
Jag vill se möjligheten att jobba hemifrån som en del av vanliga välkomstpaketet på jobbet och aldrig som ett förmån.
Sist kunde jag dock inte motstå försöket att kränga mig en laptop med VPN för att jobba hemifrån "vid kris" eller "VAB-dagar", mobil hade jag redan då utvecklingen av telefonitjänster har tvingat många företag att skaffa en mobil växel. Kontra med att krisen borde undvikas genom god planering eller vabbar är för att vabba går ibland inte, man väljer ju sina slag.

Inledningen häruppe var kanske vanligare för 10-12 år sedan, då kunde man bara drömma om RUT. Nu har man ju ett uppsjö av företag som erbjuder hushållsnära tjänster, pensionärspoolen osv. Nu är det problemet annorlunda: hur ska man välja bästa nanny eller butler som hämtar barnen och är alltid snäll samt kan hålla tyst om vad personen får veta under tiden om familjen(förhållanden, inkomst, uppdrag, resor, sjukdomar). I ett skvaller och avundsjukeland som våran med t.ex. en kommun som våran där alla känner alla är det inte lätt. Man har sällan hemligheter men man vill ju inte att privata saker ska det tvittras om ;)
 
Last edited:
Jag tycker då inte att din bild är utopisk alls. Att det skall ses som en förmån är lite gammaldags tycker jag. Som egenföretagare (och enmansföretagare) har det blivit naturligt att jobba hemma, delvis för att spara pengar (transporter + kontor).

En dag i veckan har jag dock turen att jobba för en mindre institution på GU där vi lyckligtvis har väldigt mycket flexibilitet med vår arbetstid. Chefen litar helt enkelt på att vi gör det vi skall till 100% utan att detta är en förmån på något sätt. Det smarta med att kunna välja när man jobbar hemma och vara mer flexibel i arbetstiderna innebär ju i slutändan att det är lättare att få sitt arbete gjort och vara mindre stressad i längden. (min åsikt)
 
Toppen