Senaste nytt

Filmer om flyg/flygplatser

Det finns två filmer som bör komma med på listan:

1. Air Panic. Fjärrstyrda A320 ser man inte varje dag (även om jag sett en fjärrstyrd BAC 1-11 i den brittiska serien Bugs). Jag gillar skarpt när terroristen tar över och kärran börjar taxa, fjärrstyrd och fin.

2. Panic in the Skies. Blixten slår ned i kärran, piloterna steks bokstavligen och sedan börjar det bli intressant, t.ex att FMSen är kompatibel med Windows 95 och att det därmed går att koppla in en alldeles vanlig laptop till den och börja kontrollera flygningen. Dessutom finns det en särskild kabel som tydligen påverkar såväl höjdroder som throttel eftersom planet går in i en brant dykning samtidigt som motorerna varvar upp till full gas varje gång den nuddas. Det är också värt att påpeka att transpondern sänder ut RAI-115H som enda information och att trafikledningen i New York är inrymd i ett mycket litet kontor och att de dessutom kan radarfölja ALLA flygplan i HELA USA. En annan intressant sak är att en Boeing 747 (som i detta fallet har en DC-10-kabin och ett MD-11-liknande flightdeck) dels byter färgschema under flygningen samtidigt som det tydligen går att stiga till sisådär 60.000 fot (vilket i sig är en fantastisk bedrift, rena Concorden!). Jag gillar också när ett litet allmänflygfält med sisådär 400 meter lång bana eller så har ILS och att den fantastiska Windows 95-försedda avioniken och FMSen t.o.m väljer ut den helt själv för landning, något som man tvingas avhjälpa genom att slå sönder markutrustningen (go-around blir resultatet).

Slutet är också fint: då landar maskinen på Vancouvers flygplats - en flygplats som är avsevärt mindre än t.ex Ängelholm samtidigt som "hela Vancouvers räddningstjänst" är på plats - tydligen bara fem brandbilar och några ambulanser....

Jag bara älskar Panic in the Skies, filmen ifråga är "allvarligt menad" och ingen komedi officiellt men det flygande som visas gör att den snabbt urartar till att bli en sorts "seriöst menad" version av Airplane.

Edit: Stigningen till 60.000 fot är sevärd, min erfarenhet är nämligen att det är fysikaliskt omöjligt att få upp en maskin med ceiling 40-43.000 fot på den höjden. Man stallar nämligen långt innan om man nu till äventyrs skulle försöka. I Panic in the Skies är det dock inga problem, brant stigning går alldeles utmärkt med denna mycket specialutrustade maskin.
 
Last edited:

Homer

Medlem
omsl-guladivisionen.jpg


omsl-förstadivisionen.jpg
 
Jag såg faktiskt Första Divisionen för inte länge sedan. Kan inte vara ofta två personer födda på 90-talet sätter sig och tittar på svartvit film.

Annars är "pushing tin" ofta rätt utskrattad av mig och mina kollegor, mitt favoritcitat måste vara "I have a hole, give me a plane!". Vi kan väl uttrycka det som så att det är inte så flygledning går till...
 
Toppen