Senaste nytt

Majoriteten vill stänga Bromma flygplats

fcx

Medlem
Nja, den här frågan kommer att behöva passera riksdag/regering också, och där är det inte lika starkt stöd för en rivning.

Om man dessutom betänker att Stockholms stad har en tradition att byta politisk färg varje val och att man vill stänga Bromma tidigast 2022 så hinner ett sådant beslut rivas upp.
 

ulagun

Medlem
Vad skulle konsekvenserna bli för Arlanda om Brommatrafiken flyttas ut dit?
Bankapacitet, vänthallar m.m.
Eller tänker de flytta trafiken till Skavsta ?
Skavsta city Airport!
 

Morgan

Medlem
Vad är det som gör Bromma så viktigt för er andra?

Jag bor i city själv, så visst: smidig flygplats att ta sig till (när det inte är rusning) och effektivt när man väl är där, samtidigt så flyger planen lågt över Söder-Kungsholmen vilket kan störa lite.

Men vad gör att vissa andra verkligen tycker det vore hemskt att stänga den? En flygplats räcker väl för Stockholm? Arlanda Express är kanske dyrt men väldigt driftsäkert. Nog klarar väl Arlanda 11% fler resenärer? På sikt bättre tågtrafik Stockholm-Göteborg kommer väl också minska behovet av flyg (ny bana/fler aktörer)?
 

Jacob

Medlem
Pratade med flygplatschefen på Bromma flygplats om detta när jag mötte honom för några dagar sedan.

Om alla passagerare skulle anpassa sig efter kapacitetssituationen skulle nog Arlanda kunna ta Brommas trafik. Problemet är att de flesta passagerare inte vill åka när det finns överskottskapacitet utan vid tidpunkter när det passar verksamheten - på morgonen och sen eftermiddag/kväll, och då är det redan idag i stort sätt fullt på både Bromma och Arlanda.

Arlanda kommer inte kunna ta över alla avgångar och ankomster på Bromma mellan t.ex. kl 07 och 09 och i slutändan blir det näringslivet som får lida för det genom minskad tillgänglighet och valmöjlighet. Jag är ingen nationalekonom men vi kan nog vara ganska säkra på att det i alla fall inte innebär något positivt för Sveriges ekonomi.
 

Funcadelic

Medlem
Nja, den här frågan kommer att behöva passera riksdag/regering också, och där är det inte lika starkt stöd för en rivning.

Om man dessutom betänker att Stockholms stad har en tradition att byta politisk färg varje val och att man vill stänga Bromma tidigast 2022 så hinner ett sådant beslut rivas upp.

Men att avbryta uppgraderingar och investeringar i flygplatsen lär inte behöva beslut från riksdagen, vilket kommer skada flygplatsen
 

bossefin

Medlem
Bromma är inte viktigt för mig. Bor Söder om Söder och väljer alltid Arlanda. Dock så kan inte Arlanda svälja den ökade trafiken. Särskilt inte om man tittar på när under dygnet flighterna går.
 

Morgan

Medlem
Vad skulle konsekvenserna bli för Arlanda om Brommatrafiken flyttas ut dit?
Bankapacitet, vänthallar m.m.
Eller tänker de flytta trafiken till Skavsta ?
Skavsta city Airport!
I princip skulle väl Skavsta funka när man byggt Ostlänken, den ska väl eventuellt gå förbi och ta typ 45 minuter från Stockholm C, jfr t.ex. Stanstead Express.
 
Toppen