Senaste nytt

Utlandsvänligt kort

tob

Medlem
Rimligtvis är det väl så att verktygets "mid-market" är något slags snitt från insamlade köp- och säljkurser ("Global currency markets" som de själva kallar det) medan bankernas kurser i många fall kan ligga i det "billigare" spannet.
Eftersom olika banker sen har olika kurser blir det ju än svårare att jämföra. Bankerna med 0 kr i avgift och 0% växlingspåslag misstänker jag helt enkelt har sämre kurser så man måste nog inte ta ut jättestora summor för att det ska bli billigare att ta ut med ett kort med avgift.
 

Dr. Miles

Expert
Och hur ska man förklara att man ibland har debiterats en negativ avgift, dvs tjäna pengar på att växla med Mastercard?
2ntzea.jpg
Du tjänar inga pengar, du sparar bara.
Negativ debitering har jag också sett tidigare vid uttag av EUR men inte med andra valutor.
 

intuition

Medlem
Jag gick lite snabbt igenom transaktioner för ett och samma kort från ett par olika valutor under ett par olika dagar. Resultatet slår mellan 1,974% och -0,497%. Detta för ett kort som ska ha 1,5% påslag. Genomgående var USD de dyrare och NOK och EUR debiteringarna de billigare. Men som sagt, det är svårt att göra en jämförelse när påslaget slår mellan 2 och -0,5% på ett kort.
 

intuition

Medlem
Rimligtvis är det väl så att verktygets "mid-market" är något slags snitt från insamlade köp- och säljkurser ("Global currency markets" som de själva kallar det) medan bankernas kurser i många fall kan ligga i det "billigare" spannet.
Eftersom olika banker sen har olika kurser blir det ju än svårare att jämföra. Bankerna med 0 kr i avgift och 0% växlingspåslag misstänker jag helt enkelt har sämre kurser så man måste nog inte ta ut jättestora summor för att det ska bli billigare att ta ut med ett kort med avgift.

Fast det är ju inte bankernas kurser som styr, det är Mastercards resp Visas kurser som gäller. Banken gör sedan påslag ovanpå MC eller Visa.
 
Om det kommer att bli några summor kan det vara värt att
1. Öppna ett Valutakonto / Euro-konto i svensk bank
2. För över Euro-pengarna från utlandet i Euro till det kontot = ingen valutaförlust
3. Själv sälja dessa Euro manuellt (dvs på internetbanken, inte i kontanter:) och sätta in på ditt SEK-konto.
Du kan själv sätta limiter och liknande när du handlar med valuta. Spreaden är mycket mindre när du själv växlar valuta är när du låter banken göra det åt dig. På detta sätt kan du tjäna minst 1%. Räknar du lön över ett par år blir det några kronor utan någon större ansträngning. Går givetvis att använda samma upplägg för andra länder med andra valutor (DKK, NOK, USD etc) och då ha vardera ett valutakonto i danska kronor etc. Valutakurser hittar du lätt på XE - The World's Favorite Currency and Foreign Exchange Site det finns också självstående bolag där du kan handla valuta manuellt på, men enklast är ju en svensk bank.
Själv har jag gjort detta på Nordnet, men det finns givetvis andra banker som går att använda med samma upplägg. Om varje enskild överföring uppgår till minst 150.000 SEK skickas kontrolluppgift till Skatteverket. Nordnet skickar kontrolluppgift för varje utlandsöverföring, oavsett belopp.
Jag får min lön insatt på ett lönekonto hos Swedbank i Danmark varje månad och lika ofta gör jag en internationell betalning till mitt svenska Swedbank-konto för att komma åt pengarna i Sverige. Men nu menar du att det finns ett sätt som gör att jag kan spara över 1 procent på varje överföring?!? I så fall är jag ytterst intresserad av det här.

2. För över Euro-pengarna från utlandet i Euro till det kontot = ingen valutaförlust
Är detta verkligen helt avgiftsfritt?

3. Själv sälja dessa Euro manuellt (dvs på internetbanken, inte i kontanter:) och sätta in på ditt SEK-konto.
Jag hänger inte riktigt med här, skulle du vilja utveckla lite? Är det ungefär som att handla med aktier och fonder, eller är jag ute och cyklar?
 

Dr. Miles

Expert
Är detta verkligen helt avgiftsfritt?
Så länge den banken som du skickar pengar i från inte tar avgifterna.
Jag hänger inte riktigt med här, skulle du vilja utveckla lite? Är det ungefär som att handla med aktier och fonder, eller är jag ute och cyklar?
Ja, om du inte behöver pengarna direkt, kan du spekulera valutakursen och växla när du tror att det är bästa tillfälle.
 

Nemo

Medlem
Jag får min lön insatt på ett lönekonto hos Swedbank i Danmark varje månad och lika ofta gör jag en internationell betalning till mitt svenska Swedbank-konto för att komma åt pengarna i Sverige. Men nu menar du att det finns ett sätt som gör att jag kan spara över 1 procent på varje överföring?!? I så fall är jag ytterst intresserad av det här.
Är detta verkligen helt avgiftsfritt?
Jag hänger inte riktigt med här, skulle du vilja utveckla lite? Är det ungefär som att handla med aktier och fonder, eller är jag ute och cyklar?
Valuta kan du handla med som aktier. Fonder har en fix kurs och du kan också gå in i valuta på det sättet. Valuta är mer oreglerat med dygnet runt-handel, inga kvartalsrapporter att analysera etc. Googla på valutahandel så kan du lära dig mer. Här är en kort guide.

Valutahandel är en djungel där det är lätt att gå vilse. Enklast är att banken gör jobbet åt dig. Har du intresset och tiden kan du göra det själv, i normalfallet sparar du 0,25-0,60 % men beroende på hur bra upplägg man har med bankerna kan det vara skillnad på 1%.
På något sätt tar bankerna alltid ut avgifter, och detta sätt varierar över tid så att man måste regelbundet se över hur man gör transaktioner.

1. Sändande bank tar ut en avgift, oftast fast belopp, ibland även rörlig. Billigast överföring inom koncern. Swedbank Danmark tar 10 DKK inom Swedbank, 25 DKK utanför koncern om EU överföring med korrekt IBAN/BIC ("Swift") nummer. Ibland växlas pengar av sändande bank till deras avista-kurs, det kan då bli en annan sorts överföring och annan fast avgift.
Renter, gebyrer og risikoklassificering
http://www.swedbank.dk/idc/groups/public/@i/@sbg/@ib/documents/article/cid_1552508.pdf

2. Mottagande bank tar sällan ut avgift för att ta emot pengar, men i vissa fall kan det ske. Mottagande bank är oftast den som växlar till SEK. Deras spread kan vara (dagens avista-kurser Euro/SEK) på 0,44% Swedbank, 0,57% SEB, 0,77% Handelsbanken etc.
Valutakurser checkar
http://www.seb.se/pow/borsfinans/default.asp?ss=/pow/apps/Valutakurser/avista_tot.asp&defaultTab=Räntor & Valutor&defaultMenu=DUID_91661B9FBE0CE513C1256D7F0042287A
Handelsbanken

3. Om du istället öppnar ett valutakonto i exempelvis Nordnet eller Avanza kan du själv välja när och till vilken kurs du vill växla. Hos dessa banker kostar det inget att öppna konto, går snabbt över internet. Du kan överföra direkt från utlandet till detta valutakonto. Eventuellt via ett valutakonto i den svenska bank som är inom samma koncern (här: Swedbank och komma undan med lägre avgift, kolla isåfall upp om det sedan ändå är en överföringsavgift inom Sverige på Eurotransaktioner till nästa bank (här: Nordnet eller Avanza). Jag vet inte om du som privatperson kan öppna valutakonto och handla själv hos Swedbank. SEB har privat-valutakonto men jag vet ej om privat valutahandel. Det finns också många andra aktörer.

4. Det finns semiautomatisk valutahandel (du bestämmer när, men inte till vilken kurs, spread exempelvis 0,15% hos Nordnet) och helmanuell (Avanza). Handel går till ungefär som för fonder eller aktier. Det banken lever av är spreaden som ändå är klart lägre än hos storbankerna. Valutahandel pågår dygnet runt, därför avhåller jag mig från det då jag upptäckt att jag behöver nattsömn.
Aktie- och fonddepå - Nordnet
Valutahandel | Avanza

5. Bäst är det om du själv analyserar hur dina redan gjorda transaktioner har kostat i avgift. Jämför med valutakurser på xe.com på de datum som överföringarna skedde så får du en uppskattning på hur många kronor det kostade dig att låta banken göra jobbet. Är det en stor avgift, ja fundera då på att göra det själv. Är det småslantar, så kan bekvämligheten vara värd att låta banken göra det i fortsättningen.
 
Last edited:
Tack för det mycket utförliga svaret. Dina siffror stämmer bra. Jag kollade min senaste överföring och svenska Swedbank tog 0,44 % i avgift och danska Swedbank tog 10 danska kronor i fast avgift. Nu vill jag inte avslöja min lön på ett publikt forum, men om vi antar att jag har 15000 svenska kronor efter skatt så tog svenska Swedbank 66 svenska kronor för inväxlingen. Jag är kund hos Avanza så att öppna ett konto till hos dem är peace of cake. Men, tillkommer inte courtage hos Avanza varje gång jag hade sålt mina danska kronor?
 

Nemo

Medlem
Jag är kund hos Avanza så att öppna ett konto till hos dem är peace of cake. Men, tillkommer inte courtage hos Avanza varje gång jag hade sålt mina danska kronor?
Rörligt courtage inom valutahandel är i praktiken det de kallar spread. Hos Avanza och Nordnet 0,15%. Dessa banker tar ej ut fast courtage vid valutahandel. Om du analyserar valutarörelser går det att själv välja när du vill handla och därigenom kunna göra ännu större vinst (eller förlust om man prickar in fel tidpunkt). Olika valutor kan ha olika avgifter, banker är experter på avgifter (ty det är ju deras levebröd).
image.jpg
image.jpg
 
Last edited:
Toppen