Senaste nytt

Stockholm - Berlin i SAS business class. Värt det?

niksal

Medlem
Hejsan,

Jag skall flyga på en privatresa HEL-TXL-HEL i april, och har en liten orsak att belöna mig själv. Har kollat att billigaste biljetterna går på en 330€, men att det skulle finnas C-klass biljetter (HEL-ARN-TXL-ARN-HEL, operated by KF/SK) som skulle ge 9000 EB poäng för 730€. Frågan är om ni tycker det är värt det? Hur är servicen på ARN-TXL i C? Jag har redan kvalificerat mig om för EBG så behöver egentligen inte poängen. Men samtidigt skulle jag gärna för omväxlingens skull flyga C, och nu är ju inte prisskillnadeln relativt sett enorm.

Hur skulle ni göra?

Mvh
Niksal
 

Roger J

Medlem
Stockholm-Berlin är en kort flygning så det betyder att servicekonceptet är reducerat. Men du får varm frukost och mittsätet blockat. Risken är mycket stor att C-kabinen är så liten att det inte blir något skynke mellan Economy Extra och Business Class. :(
Har du Star Gold (?) och får tillgång till lounge etc även när du reser i Economy Class är det väl svårt att hävda att det är "värt".
Behöver du exakt dessa poäng för att behålla status eller kunna boka en viss bonusresa kan det kanske ändå vara värt att tänka på. Kan du pricka in SAS mellan Helsingfors och Stockholm får du Business Class även där.
 

Dr. Miles

Expert
Om det var jag, skulle jag flyga med Air Berin direkt mellan Helsinki och Berlin, sedan använda mellanskilnaden till något annat.
Det är direktflyg och de bjuder kaffe/té/alkoholfria drycker och lite tilltugg gratis.
 

Roger J

Medlem
Om det var jag, skulle jag flyga med Air Berin direkt mellan Helsinki och Berlin, sedan använda mellanskilnaden till något annat.
Det är direktflyg och de bjuder kaffe/té/alkoholfria drycker och lite tilltugg gratis.

Det är du det. Jag skulle lätt flyga SK/KF/LH via ARN... :cool:
 

Jacob

Medlem
Flög Berlin-Stockholm förra året med SAS i business class och då var det kall måltid som gällde på kvällsflygningen. Väldigt trevlig flygning för övrigt.

VIll du ha en ordentlig business class upplevelse är det bättre att satsa på Stockholm-Frankfurt/München så du i alla fall får en varm måltid.
 

niksal

Medlem
Tack för inputen. Det är kvällsflygningar båda vägarna, KF och DC som opererar HEL-ARN-HEL. Jag har redan förnyat EBG till 09/13 så behöver inte på det sättet till poäng.

Jag flyger så gott som aldrig i C så tänkte närmast därför att detta skulle ha varit en bra upplevelse. Jag har för mig att jag för 10-20€ mera skulle kunna flyga TXL-MUC/FRA-HEL med LH istället tillbaka. Men det blir färre poäng.

På basen av inputen hittills så tror jag nästan att det får bli vanliga M biljetter, men lyssnar gärna på fler åsikter!
 
Toppen