Senaste nytt

Istanbul-Hong Kong i December, Asiana eller Singapore Airlines i business class?

swede77

Medlem
Har en resa från DAR till IST i December, redan bokad och betalad av firman.
Men skall direkt resa till HKG samma dag. TK's stopp är över 12 timmar i IST innan jag kan åka vidare till HKG.
Tänkte därför åka med något annat lite roligare bolag i C till HKG istället. Det lutar åt antingen SIngapore Airlines eller Asiana, vilket av dessa skulle ni föreslå? Eller finns det ett annat förslag? Alternativet för att skoja till det är positionerings flyg för att kunna flyga F med någon av asiaterna, dock till rimligt pris.

Skulle vara völkommet med expert input :)
 

jumbooze

Medlem
Hej swede77,
vill du ha råd om vilket bolag du ska flyga med inom star alliance eller vill du ha förslag på biljett?
(det finns råd om att man ska undvika förkortningar i rubriken)
 
Skulle jag fritt välja mellan Asiana och Singapore skulle det helt klart falla på det senare.

Har provat Asiana ett par gånger och tycker att servicen varierar från helt okej till mycket bra. De har dock en relativt gammal flotta, så en del sträckor flygs med äldre C-kabiner utan lie-flat. Det som talar emot dem främst är dock kulturen kring säkerhet, vilket tyvärr visade sig vid kraschen i San Francisco förra året.

Singapore airlines har också genomgående hög servicenivå, men har mer vana vid engelsktalande resenärer och har överlag en modernare flotta.
 

Dr. Miles

Expert
Om valet är mellan Asiana och Singapore Airlines blir der Singapore Airlines för mig.
Om jag inte minns helt fel, Asiana använder Boeing 777 med äldre Business class (ej full flat seat) till Seoul-Istanbul, men Singapore Airlines använder Boeing 777-200ER med renoverad Business class (full flat seat) på Singapore-Istanbul.
 

swede77

Medlem
@jumbooze , jag vill ha råd om vilket bolag som har en roligare produkt än Turkish på en sådan sträcka, samt huruvida det skulle vara värt att positionera sig och flyga F istället? (jag lovar att sluta med förkortningar :) )

@Dr.Miles och @kristofergustafson Ok, då väljer jag hellre Singapore Airlines

Någon som har tips på en lämplig First class upplägg från Istanbul- Hongkong via någonstans inom Star Alliance?
 
Toppen