Senaste nytt

Tågresa i USA

011430121

Medlem
Första gången jag åker tåg i USA.
Åkte från Niagara Fallen 06.35 och kommer till New York 15.50
Bodde i Kanada i natt så vi skulle över gränsen, och frågade i receptionen hur lång tid det skulle ta för att komma in i USA, 10-15 minuter för Er som inte är Amerikan eller är från Kanada sa hon, det tog 2 minuter, och en mycket skämtsam kvinnlig passkontrollant tyckte att det var trevligt med svenskar som skulle åka tåg!
Vi åker i Businessclass, all alkoholfri dryck ingår, fritt internet och stolar som känns som flygets 80 tals stolar i C-klass.
Varierande hastighet på tåget ibland kryper vi fram och vid vissa tillfällen har vi nog över 100 km per timme.
Med passagerarna talar väldigt hög i telefonerna hela tiden.
Kommer att lägga upp några bilder senare.
 

Lonelyflyer

Medlem
Jag har också testat tåg NYC-Washington och Milwaukee-Chicago
Tyckte det funkade utmärkt, nu var det inga jättelånga sträckor men ändå
sköna säten och bra information
Sen hade de polis med hund som gick genom tåget innan det lämnde new york, men det kändes inte alls onormalt.
Bra priser dessutom, och inte några förseningar
 

itti

Medlem
Jag och en polare åkte tåg från Miami till Raleigh, NC, 2008. Man checkade in sitt bagage på stationen och när man kom fram, lastade några killar av bagaget och ställde det på perrongen. Detta gjorde att redan sega tåg blev ännu segare då varje stopp var på 5- 10 min. Vi fick inga platsbiljetter utan en konduktör frågade oss vart vi skulle och han sa åt oss att gå till den tredje konduktören (6 vagnar bort), vi gick till honom och han frågade oss också vart vi skulle och när vi sa Raleigh så skrev han upp det på sin "seat map" och gav oss två stolsnummer.
Det fanns inga eluttag i vår vagn (men i andra) så det blev 21 långa timmar utan dator.
 

chazzie

Medlem
Åkte NYC-Washington-NYC 2008, det blev en tripp över dagen när ett kompisgäng var på NYC-besök, smidigt att åka från centrala NYC och hamna direkt i centrala Washington där Union Station är alldeles intill The Capitol Building och The Mall, promenad i sakta gemak bort mot Lincoln Memorial.

Själva resan var väl inget att skriva hem om, men rätt bekvämt och smidigt var det absolut!
 

Senator

Moderator
Jag åkte Acala Express från Penn Station till Philadelphia efter påsken; deras "Business Class". Det öppnade ögonen för mig att PHL Flygplats är ett bra alternativ för att åka till New York; särskilt från New York så man kan tajma detta bra.

Helt ok upplevelse
 

rvarttinen

Medlem
För ett par år sedan så funderade vi på att ta tåget t/r NYC (Penn.station) till Rhinebeck (upstate NY). men, pga den storm som härjade då (tror det var Irene) så blev första helgen i Montréal istället för New York. Limousine till Rhinebeck från La Guardia, returresan blev med buss som var riktigt bekvämt (WiFi ombord) och bussterminalen ligger nära Times Square där vårat nästa hotell låg (W Times Square).
Det tycktes mig som om tåget skulle varit ett bra alternativ, bekvämt och rätt snabbt.

Inlägget ovan av @Senator öppnar för en del intressanta möjligheter.

NYC - Boston tycks vara en betydligt längre sträcka, men, någon som åkt den sträckan med tåg?
 

Tommy

Medlem
Jag har åkt New York - Boston några gånger med Acala Express det fungerade bra går ju fortare och är bekvämare än flygets totaltid.
 

Resenären

Medlem
Tyska TV-kanalen Das Erste visar idag ett reseprogram, Im Zug von Chicago nach Kalifornien. Tåget kallas Westwind och är den längsta kontinuerliga tågresan i USA. Start i Chicago och tre dagar senare ankommer det i San Francisco.

upload_2014-10-4_16-58-38.png
 

GOTATH

Medlem
Har även jag åkt tåg NYC-Washington några gånger. Det är en speciell känsla att åka tåg och få se på landskapet och alla städer. Vill någon gång åka tåg från kust till kust i USA. Antingen via Texas eller via Chicago på det tåget som @Resenären nämner.

Jublade inombords när jag fick tag på en tågtidtabell för USA och kunde drömma mig bort :rolleyes:
 

Resenären

Medlem
En kort uppföljning om det tyska TV programmet. Här kan ni läsa, på tyska, om själva programmet:
Von Chicago nach Kalifornien - Reportage & Dokumentation - ARD | Das Erste
Tyvärr finns inte videoinslaget tillgängligt längre. Men jag kan nämna att reportern stannade till vid ett par stationer, bla för att besöka en boskapsauktion, ett indianreservat. Så uppenbarligen finns det tid för upplevelser utanför tågresan. Till konduktörens förtvivlan var de efter ett par dagar fem timmars försening.
 
Toppen