Senaste nytt

E-tickets och "biljettlöst" resande.

Sakoz

Medlem
När skall SAS få ordning på informationen hos personalen *gällande "biljettlöst" resande.

Vid check-in vid *business disken på ARN idag, så får jag återigen frågan om jag behöver boarding pass då biljetten finns registrerad på min AMEX. SAS EB kort och jag därmed har möjlighet till "biljettlöst" resande. Vis av tidigare erfarenheter så ber jag ändå om boarding pass eftersom hela flygningen är med Lufthansa. *Redan vid fast tracken blir det problem. Kontrollanten drar mitt kort och upplyser mig om att jag reser i ekonomiklass och ber mig gå till den andra passagen. Jag gör en konstpaus och tittar på honom en stund innan jag säger. -Jag reser i businessclass, varpå han åter säger, -Inte vad jag kan se. Jaha hur gör vi nudå, säger jag. Den manliga kontrollanten ser fundersam ut då han förmodligen går igenom sitt minne. Jag öppnar då väskan och tar fram mitt boardingpass och allt löser sig. Vidare går jag till SAS loungen och lämnar fram id och mitt AMEX SAS EBS vid disken, den första tanken från kvinnan bakom disken var att neka mig tillträde eftersom jag inte är EBG, istället för att först fråga om jag reser biljettlöst och i vilken klass, jag uppmärksammar detta snabbt, och öppnar väskan samtidigt som jag säger, -Det här med elektroniska biljetter är det lite si och så med. Då finner hon sig snabbt när det står C på boardingpasset och hälsar mig välkommen till Business loungen. *Jag äter frukost i loungen ringer några samtal, men går en stund senare in i Menzis loungen med Priority Pass för att få mig en kopp choklad, vilket inte maskinen i SAS loungen är kapabel att framställa.
 

Kristofer

Medlem
När kan man resa biljettlöst egentligen? Inrikes finns det ju alltid, men jag förstår inte logiken för utrikes. Någon som kan upplysa?

(Att det dessutom som sagt är lite si och så med det även när det erbjuds gör ju inte saken bättre :D )
 

agehall

Medlem
Biljettlöst, eller e-ticket vilket det nog egentligen handlar om, fungerar rätt bra i de flesta delar av världen, inklusive ARN.

Att däremot kunna ta sig från incheckningsdisk till gate utan ett fysiskt boardingpass kan vara svårare. Det brukar fungera bra för mig på ARN, men då reser jag oftast med SAS därifrån och är EBG.

Notera att det faktiskt finns ställen där man fortfarande måste ha en fysisk biljett (inte bara en utskriven itinerary) för att få komma in på flygplatsen.
 

Gnopps

Medlem
Lustigt att det inte fungerar Sakoz. ÄR du säker på att din biljett hade registrerats på kortet du visade upp? Kanske var det så att någon/senare tidigare resa var registrerad på just det kort och det var det personalen såg?
Annars enda jag kan komma på är om din biljett nyligen blivit ändrad och/eller uppgraderad, kanske att ändringen inte gjorts ordentligt i systemet?
 

Sakoz

Medlem
Gnopps: Ja helt säker, det fungerar bra vid incheckning och gate, problemenen uppstår oftast vid lounge access (personalen tänker inte till, utan reagerar på att det står EBS på mitt kort), och i Fast Track får dom inte upp vilken klass det är, exempelvis som i det här fallet då hela resan opererades med Lufthansa.
 

jth

Medlem
Själv vågar jag mig bara på rent papperslöst resande vid inrikesresor och möjligen inom Norden, och då om det bara är SAS hela vägen.
När det gäller resor som omfattar andra flygbolag eller flygplatser ute i Europa där man kanske måste visa boardingkort för att komma in i lounger eller kunna handla i Taxfree-affärerna är det nog ett måste att ha ett papper med sig som man kan visa upp.
 
Glöm det om "papperslös" resande utrikes. Det är mycket tryggare att ha ett BC i fickan för om det nu funkar klanderfritt inom Norden så fort du är utanför allt kan hända. T.ex. datorsystemet kan vara långsam eller nere och då är det lättare att peka på svart på vitt än på en frusen skärmbild.
 

Gnopps

Medlem
Glöm det om "papperslös" resande utrikes. Det är mycket tryggare att ha ett BC i fickan för om det nu funkar klanderfritt inom Norden så fort du är utanför allt kan hända. T.ex. datorsystemet kan vara långsam eller nere och då är det lättare att peka på svart på vitt än på en frusen skärmbild.
Håller med. Etickets litar jag på men boarding pass känns fortfarande mycket enklare och tryggare än "biljettlöst". Tänker t ex när du vill ge ditt bp till gate agenten, ska visa i loungen, visa i tax free, etc.
 
Toppen