Senaste nytt

Flygplan krockade med rådjur i Kalmar

Jacob

Medlem
Det gick minst sagt vilt till när det sena eftermiddagsflyget från Arlanda skulle landa på Kalmars flygplats kring 19-tiden på fredagen. Precis när planet skulle ta mark rusade ett rådjur ut och ställde sig mitt på landningsbanan framför det landade planet, en Saab 2000 från Blue1. Kaptenen hade ingen möjlighet att avbryta landningen och krocken blev ett faktum.
Då planet höll hög fart blev det begränsad påverkan på flygplanet och passagerarna men det blev mindre kul för rådjuret. Flygplanet kunde själv taxa in till terminalen och släppa av passagerarna men togs därefter ur bruk för inspektion av eventuella skador. De som skulle resa tillbaka med kvällsflyget till Stockholm fick istället ta bussen.

Men man kan förstås fråga sig hur ett rådjur överhuvudtaget lyckas ta sig in på ett flygplatsområde.

(Källa: Expressen)
 

Singapore

Medlem
Är det någon som kan förklara för mig hur ett rådjur kan ta sig in i området på flygplatsen? Nu har jag inte gått runt hela området, men mig veterligen är inhägnaden avgränsat med ett högt stängsel.
 

Mr Carter

Medlem
Det händer nog någon gång emellanåt att rådjur eller annat vilt tar sig in på flygplatsområdet, jag har iaf varit med om det mer än en gång när jag jobbat på flygplats. Det finns skyddsjägare på flygplatsen som har rätt att skjuta djuret om så krävs för att upprätthålla säkerheten, har även varit med om det. Uppenbarligen har rådjuret i Kalmar överraskat alla med att dyka upp på banan strax innan touch down.
 

Gnopps

Medlem
En före detta kollega till mig hade som sommarjobb att på en liten dansk ö fösa bort korna från landingsbanan varje gång det skulle komma ett flygplan.
 
Toppen