Senaste nytt

Behöver man visum till Kina?

David

Medlem
48 timmar gäller om det är en transfer vidare men gäller det verkligen för t/r också?

Bra fråga, jag har hört att det är okej men är jag nu kollade reglerna så står det specifikt "hold ticket to the final destination".

Jag får be om ursäkt för eventuellt felaktig information jag förmedlat.
 

Jacob

Medlem
Ifall du skall stanna mer än 48 timmar behöver du det, annars kan du (genom uppvisande av returbiljett inom 48h) besöka Shanghai utan.
Jag har använt mig av 48 timmars regeln i Shanghai tre gånger och ingen gång har de specifikt tittat på var jag kommit från och vart jag ska. Det har alltid gått 100% smärtfritt med minimal byråkrati. Jag skulle nog känna mig mer orolig för att kunna förklara det för incheckningspersonalen i Skandinavien än för passkontrollanten i Shanghai.

Känner någon sig osäker går det säkert alltid att köpa en flexibel biljett typ Shanghai-Japan (så det verkligen ser ut som man ska resa vidare från Shanghai) och sedan boka av den när man väl kommit fram.
 
Kanske en dum fråga.. Behöver man visum?

Inte allt dum fråga. OBS alla att från och med 1/1-2012 gäller nya regler för alla resor till Kina!!!

Nya regler på kinesiska ambassaden fr.o.m. 1/1 2012
Från den 1/1 2012 krävs en inbjudan även för de som söker vanligt turistvisum till Kina. På de resor där visum är inkluderat i resans pris ordnar oftast resebyrån inbjudan utan kostnad, men i de fall där visum inte ingår på priset kan Lotus Travel hjälpa till med inbjudan mot en administrativ avgift på 200 kr per inbjudan. Söker du visum på egen hand hittar du information och visumblanketter på
Chinese Visa Application Center
.
Där kan du även läsa om de nya reglerna.

Information från
Visum - Lotus Travel - din guide i Asien
 

Ubbe

Medlem
konsulatet skriver:

If you do not have the letter of invitation.

Please provide ALL the following documents:

1. Personbevis (Extract of Population Registration) from Skatteverket (Swedish Tax Agency), and

2. Your travel plan, and

3. Round-trip flight booking record, and

4. Hotel booking reservation of the main cities.

Verkar ju OK.
 
konsulatet skriver:

If you do not have the letter of invitation.

Please provide ALL the following documents:

1. Personbevis (Extract of Population Registration) from Skatteverket (Swedish Tax Agency), and

2. Your travel plan, and

3. Round-trip flight booking record, and

4. Hotel booking reservation of the main cities.

Verkar ju OK.

Jag vet inte sen men min kollega Caroline var tvungen att ordna den här inbjudan trots allt. Hon fick information från Kinas ambassad att detta är ett måste från och med 1 januari utöver alla andra dokument som du bör ha med dig. Kan vara bara försäkerhets skull fixa inbjudan, den kostar ju bara några hundra lappar. :)
 
Toppen