Senaste nytt

Live från Toulouse: Första flygningen någonsin idag med Airbus A320 NEO

Jacob

Medlem
God morgon från Toulouse! Idag har jag tagit mig till sydvästra Frankrike för den första flygningen någonsin med Airbus nyaste kort- och medeldistansflygplan Airbus A320 NEO. Flyget har bland annat en lite annorlunda kabindesign men är framförallt mycket bränslesnålt, 15-20 procent mindre pratar de om.

SAS har beställt 30 st av detta flygplan och Norwegian 100 st, både väntas få sina första leveranser år 2016. Airbus A320 NEO kommer alltså snart bli en vanlig syn på de skandinaviska flygplatserna.
 

Jacob

Medlem
På väg ut till Airbus Delivery Center just nu som ligger vid Toulouse flygplats Blagnac. Hamnat mitt i rusningstrafiken med långa sega köer.

Kl 9 är det välkomstmöte och då kommer även mer info om dagen. Preliminärt väntas det första flygplanet lyfta kl 12.00. Perfekt väder idag, inte ett moln.
 

Jacob

Medlem
Framme vid Blagnac. Jag har visserligen varit här förut men fascineras ändå över vilket gigantiskt området det är. Som en egen liten stad. Det finns även lokalbussar på området.
 

Jacob

Medlem
På plats i Airbus Delivery Center, som är exakt vad namnet antyder.

Airbus-A320-NEO-first-flight-Toulouse-Blagnac-01.jpg


Häftiga trappor dagen till ära...

Airbus-A320-NEO-first-flight-Toulouse-Blagnac-02.jpg
 

Jacob

Medlem
Coolt ställe, Airbus Delivery Center. Det är som en liten terminal, med incheckningsdiskar för bagage på bottenvåningen och en gate med två passagerarbryggor på övervåningen, och så klart eventlokaler.

Airbus-A320-NEO-first-flight-Toulouse-Blagnac-03.jpg


Airbus-A320-NEO-first-flight-Toulouse-Blagnac-04.jpg
 

Palazzi

Medlem
Intressant flygplan då den är en narrowbody som dels är bränslesnål, och dels har räckvidd för långdistansflygningar (beroende på hur den termen tolkas).

Norwegian har ju sagt att man kommer flyga medeldistansflygningar med A320neo, och iprincip når den till över 50% av SAS långlinjenät - ORD, IAD, EWR, PEK & SVG.
Skulle den utrustas med PE-säten är produkten iaf i klass med vad Icelandair använder idag.

Jag gissar att A320NEO i Norwegians flotta kommer innebära en ny bas i Indien, där man precis som från Bangkok slingar till Nordamerika, via Europa.
 
A

Aurora

Guest
I tillegg til fantastisk dekning av @Jacob kan vi også se selve takeoff'en på denne live-streamen:

Åpner om ca 1 time, står det :)

EDIT: Et lite bilde fra airbus' egne hjemmesider, crewet som skal fly første flighten. Ser ut som astronauter? :D

ByXWoV9CcAE7J0s.jpg:large
 
Last edited by a moderator:

Jacob

Medlem
Nu är det kort presskonferens om Global Market Forecast från Airbus. Intressant att se hur resandet ökar i "emerging markets". Europa och Nordamerika är dock fortsatt starka marknader.

De räknar med att flygtrafiken kommer dubblas under de kommande 15 åren.
 
Toppen